1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av ojkroken »

Hej
Har ett 1-wire som beter sig lite mysko. hårdvaran är ett kort från foogadgets som har funkat kanon i 2 år snart . detta har då suttit i en halmpanna med ca 8st sensorer (ds18b20). har varit pålitligt med stabila värden
då denn a panna togs bort så flyttades dett in till ett torkhus med spannmålsfickor. 1-wire nätet byggdes upp med nätverkskabel och är på ca 50m med 14st uttag (eldosor med rj45uttag). blev klart idag och när det provkörs så får jag inga uppdateringar ifrån en ds18b20, använder bara 1 för tillfället för att se om det funkar. hade en gammal sensor från torken som jag först kopplade in men den visar 85grader fast det bara är 27 i verkligheten. testade med en ny men den vill inte komma upp i tellsticken som jag har som enhetsmottagare.

Testade den gamla givaren i en arduino uno med 1wire och dallassensor inlagt . där startar den upp på 85grader första värdet men sen sjunker det ner till 27 så den verkar funka . men varför beter sig det nya 1wiresystemet så här? är det någon som har nått tips? har testat alla uttagen med en nätverkstestare och det funkar och har kontakt i alla trådar. tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av mrfrenzy »

Hur har du byggt nätverket?
Du kan inte göra ett stjärn-nät och parallellkoppla uttagen, det måste gå i en slinga från första till andra till tredje uttaget osv.
Om du sedan kopplar in givare med patchkabel måste den antingen vara väldigt kort eller signalen gå in och vända i kabeln.

https://www.maximintegrated.com/en/desi ... 1/148.html
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av ojkroken »

kollar man i länken du skickade så kan man jämföra det jag gjort som bild 2 . en hel nätverkskabel som det sitter dosor på med jämna mellanrum. i dessa dosor så har jag dragit igenom en nätverkskabel och kopplat in rj45 uttag på ledarna kan man säga , ledaren går in och ut från samma kontakt kan man säga . så hela linan är inte klippt någonstans. den börjar vid foogadgets sensor och slutar i en dosa i andra änden . 3 trådar är kopplade , så kör vin minus och data . kopplar man in en sensor så använder det alla 3 de me , rörigt men hoppas du försto ändå
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av mrfrenzy »

Jag förstår.

Vilka färger på nätverkskabeln har du använt för data, jord och spänning?
Hur långa är kablarna till varje sensor du pluggar in?
Funkar det om du bara har en sensor i slutet på slingen?
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av ojkroken »

jag använder egna färger där men iaf orange för + grön data och brun minus. ledarna till semsorerna är 2,30 långa och den givaren som dummar sig sitter i änden på linan nu. kan man på nått sätt mäta signalerna? misstänker ja kan ha dålig kontakt nånstans. funderar på att göra en adapter till en wemos så man kan kolla upp linan hur den beter sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av MadModder »

Går det att ställa timeouts mm på kortet?
Jag hade en hemmagjord adapter till ett bygge förut och hade problem med reflektioner trots termineringsmotstånd i ändarna, och det hjälpte att förlänga väntetiden för att vänta på alla sensorers svar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av mrfrenzy »

Finessen med en tvinnad kabel som CAT5 är att data och retur ska gå i samma par så att störningar minskas.

Exempelvis:
Blå: Data
Blå/vit: Jord
Orange: +5V
Orange/vit: (kopplas med fördel också till jord, men inte nödvändigt)

Får du det inte att funka med ovanstående, och det funkar när du använder korta kablar till givarna pluggade nära uttaget så kan du bygga om så att datasignalen "vänder" vid varje givare.
Alltså så att man måste ha en kortslutningsbygel i varje ledigt uttag annars går signalen inte vidare till nästa.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av ojkroken »

det visade sig sen efter lite undersökning att den sista givaren som satt på änden inte va helt som den skulle, varför vet ja inte.
ja kopplade upp en arduino uno ihop med datorn som pingade systemet och fick då med sporadiska mellanrum jättekonstiga svar ibland. bytte givare men samma då. blen sur och bytte ut den sista kabelsnutten på linan som va gammal i ett vprör som gick iväg genom torken. då började värdena bli som dom skulle vara.

men sen när ja försökte få in givare för givare så märkte ja att ja va tvungen att plugga in dom en och en från änden för att tellsticken skulle hitta den. de gick inte börja med en va man själv ville för då dök den inte upp. används svartiderna på nått sätt för att hålla koll på vilken givare de e ?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1103
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: 1 wire med ds18b20 beter sig mysko

Inlägg av ecenier »

Wms:en vet inte var en sensor kopplas in på bussen. Den travesterar alla sensorer i serienummerordning innan varje sändning. Faktum är att varje minut den skickar data så scannas bussen som om vore det den första.

Att det tar tid för tellsticken att hitta sensorer verkar vara en vanlig företeelse. I alla fall Net-varianten. Kan vara någon filtrering som görs kanske? Så att inte sporadiska sensorer ska synas i onödan.
Skriv svar