Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag försökte köpa en transformator som klarar 208-230V, tillverkaren vägrade och gjorde istället tre olika avtappningar 208, 220, 230V. De menar att det blir för låga marginaler för nätvariationer om man redan ligger 5% från märkspänning i normal drift.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av limpan4all »

Vi hade våra "marginaler" i DC/DC omvandlarna Buck och Buck-Boost typer (24V +-35% inspänningsvariation).
Det var en rätt enkel lösning, diodbrygga och kondensator+induktans och som skulle kunna matas av både elnät/generator och externt 24V DC nät (samt en specialingång för 12V DC) och för militärt bruk så MTBF beräkningar på varenda komponent...
Så högsta DC spänningen matade hela utrustningen oavsett vart den kom ifrån.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av säter »

EasyRider skrev: 28 maj 2021, 06:11:01 I dagsläget kopplat på 2 faser och kopplat till 0 & 380V
Kan du förklara det där lite bättre?
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av limpan4all »

Är det inte uppenbart? 0 i detta fall är INTE elnätets nolla utan returen från 380V anslutningen på transformatorn (se bilden i länken längre upp i tråden) dvs i detta fall en annan fas.

Om du inte vill titta på bilden så har transformatorn följande anslutningar 0-230V-400V och 0-24V. Då transformatorn inte har någon som helst aning om vad som kopplas in. Så ansluter man valfri fas till 0 och någon av de två andra faserna till 400V sedan tar man ut sin spänning mellan 0 och 24V anslutningarna. Jag tror inte att jag behöver förklara att de två 0 anslutningarna INTE är galvaniskt sammankopplade, eller behövdes det?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av EasyRider »

Stämmer. 0an på transformatrn får en fas kopplad till sig.
Den nya kondensatorn är monterad och maskinen fungerar igen.

Dock blev jag lite nyfiken på detta med tomgångskörning a transformator. Jag skall låta maskinen stå på ett tag och sedan kontrollera tempen i komponenten.

Tack fö hjälpen!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av säter »

Var det en kondensator trasig också?
ConnyK
Inlägg: 185
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Ersättningstransformator för fräs. Väljet jag rätt?

Inlägg av ConnyK »

rikkitikkitavi skrev: 31 maj 2021, 23:30:32 Det är korrekt.

Magnetiseringsförlusterna är bla proportionell mot spänningen ^ 2,eller nära på. Transformatorn går linjärt mot mättnad ju högre spänning som läggs på och magnetiseringsförlusterna ökar i kärnan.

Misstänker att det var detta fenomen som gjorde att de speciella transientskydd transformator som man använde förr till datorer fungerade så bra.
Skriv svar