Fett till service på en BD/DVD?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Skall eventuellt titta på lite på svärfars spelare som inte laddar nåt format av skiva längre. Tänkte göra det vanliga och tvätta rent lite o smörja upp lite o se om det blir nåt bättre. Man har ju genom åren reagerat på det där vita fettet som finns i en del elektronik med rörliga plastkuggar, glidskenor osv. Har dock aldrig reagerat på vad det är för fett eller vad man skulle kunna ta istället.

Några tips?

/D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av TomasL »

Ej petroliumbaserade fetter, typ vissa kiselfetter, vissa PTFE-fetter och vissa vita Litiumfetter.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av daspunner »

TomasL skrev: 7 maj 2021, 08:17:51 Ej petroliumbaserade fetter, typ vissa kiselfetter, vissa PTFE-fetter och vissa vita Litiumfetter.
Fattar inte formuleringen riktgt. Ingår "typ vissa kiselfetter, vissa PTFE-fetter och vissa vita Litiumfetter" i petroliumbaserade grejer eller går de bra? *ursäkta träskallen*
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av TomasL »

Tja, alla fetter kan ju vara petroliumbaserade, så man får ju titta på innehållsförteckning och MDS-blad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av Glenn »

Det finns speciella fetter och oljor som "får" användas i närheten av optik, egentligen är det en sådan du ska använda.

Förr hade jag en liten tub "optical shaft oil" sen min tid som kopiator-tekniker, men numera brukar jag bara lägga på snålt med nån vanlig.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av Henry »

Finns lithiumfetter utan tillsatser och dom brukar vara vita av sig bla gjorda för att inte förstöra plaster och dylikt men ändå ha bra bärighet, vanligt förekommande vid smörjning av nylon plastkugghjul. PFPE/PTFE fetter är helt inerta och har bra egenskaper och fungerar till i princip allt, men kan vara lite smådyra.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av BallInPlay »

Vitt vaselin brukar vara bra till plastdelar. Kolla över drivremmen till släden det brukar vara den som gett sig om släden inte rör sig.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av ToPNoTCH »

Är inte vasselin petroliumbaserat ?
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av BallInPlay »

ToPNoTCH skrev: 7 maj 2021, 20:14:30 Är inte vasselin petroliumbaserat ?
Jo det är en petroleumgelé dock har den mycket låg påverkan på plast , om ens någon.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 339
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av ffredrik »

Skulle inte silikonfett ellet -spray vara OK?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av NULL »

Jag har också hört att vaselin ska vara helt raffinerat från allt skumt ur råoljan...

Jag har nyss ropat hem en hel burk plastfett (Molykote PG-21), som ska vara glidmedel till de flesta plaster, så om du vill, kan jag skicka lite i en zip-påse mot porto.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av Henry »

Vaselin är väldigt rent fett men vet ej bärigheten på det.

Molykote PG-21 är i stort litiumfett utan additiv vad jag förstått så bra grejer för plast.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av breflabb »

Rengör laserlinsen, men mycket försiktigt med isopropyl.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Fett till service på en BD/DVD?

Inlägg av daspunner »

Tack för allt engagemang. I dagsläget "morrar" bara spelaren lite tyst och detekterar inte att det finns nån disk laddad alls. Hade tänkt köra med lite alkohol på linsen väldigt försiktig o smörja upp allt. Frågar även för framtiden angående fettet för att jag vill ha själv till ev framtida bruk. Har ibland tagit det man hade och vet inte alltid om man gjort det värre eller sämre.
Skriv svar