Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
eZy
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mars 2021, 19:31:41

Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av eZy »

Hej, har klantat mig, köpte begagnat tangentbord till en Lenovo ThinkPad T450s för att jag hade spillt kaffe i det gammla. Vissa tangenter funkade internmentent på det beställda. Ibland om jag våldade med pekfingret kunde det funka, jag hade inte skruvat fast det, så nu i efterhand funderar jag på om det kanske jordades I skruvarna då det sitter en plastfilm över hela undersidan.

Jag misstänkte först kontakten så den har jag lyckats sabba, men enligt flera sidor ska det gå att använda mojängen som kniper fast kablaget även om det är i två bitar. Jag har också tryckt på varje stift för att få det att få bättre kontakt så nu är alla olika långa, en har gått av eller om jag böjt det på baksidan så bara en liten del av stiftet tittar fram (måste fixa ett förstoringsglas)

På köpet har jag fått en reva i kablaget. Smart som jag är läste jag inte runt innan, verkar vara ett vanligt problem att tangenter inte svarar ibland och då ska man kunna göra nån slags soft reset genom att hålla ner startknappen i 30 sekunder.

Klippte en mm på änden av kablaget för jag tänkte, eller nej vet inte vad jag tänkte...

Är det räddningsbart på nått sätt en amatör skulle kunna klara av? Ledningarna i Ffc-kabeln går ju mellan två tunna plastskikt, jag tror det kommer gå sönder mer om jag försöker få upp det, kanske nån som har tips på hur man ska kunna få upp det, sätta små bitar med ledningsbar tejp? Sen smält nått lim över kanske?

Om jag inte får kontakt på alla stift, tror ni det går att ta bort plasten där kabeln går in i kontakten?

Det avbryta eller allledes för korta stiftet, hur gör jag där?

Om ni tror på idén med ledninhsbar tejp, skulle nån kunna vara snäll att sälja några cm? Kostar 400 ca för en rulle på Elfa, mer än jag betalade för tangentbordet. Skulle inte ha råd ändå. Skicka ett pm då så utbyter vi uppgifter.

Hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33600
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av Glenn »

Har du kollat vad tangentbordet kostar som reservdel ? det brukar inte vara SÅ blodigt.

Nu verkar ju det där vara aluledare?? eller ? Om det hade varit koppar så brukar man kunna skrapa bort plasten och sen löda, man får förstås klistra på en förtyvning från baksidan då, jag har gjort det ett par gånger vid liknande problem.

Möjligen är det lösbart med ledande färg också om man förstyvar först.

Ledande tejp har jag aldrig använt däremot.
Användarvisningsbild
eZy
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mars 2021, 19:31:41

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av eZy »

Tack för svar. Jo ett nytt kostar runt 1400, för mkt när man är sjukskriven.. Gav 2k för datorn med, men älskar den, går som tåget med Linux mint. Vet du om det finns sån färg i liten burk, typ sån hobbyfärgssrorlek på burk för modellfllygplan? Vad kostar det ca? Är det Elfa som gäller? Om nån har så köper jag jättegärna!

EDIT: Fanns ju jättebilligt att köpa online, nått man ska tänka på?
EDIT 2: Kjelle hade ju båda =) Typ 100 spänn bägge två =)

Verkligen ingen som kan avvara en bit tejp? Eller känner till nån firma som håller på med elektronikreperarioner som kanske kan sälja en stump.

Har nån tips på nån bra Facebookgrupp?

Får bli en begagnad från ebby igen annars, men det är det där med tiden..sen vore det kul om det går att fixa.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av E Kafeman »

Flexfilmen är inte reparabel av vanlig elektronik-reparatör. Det är för mycket jobb och tar så lång tid att det blir dyrare än att köpa ny kabel.
Det finns ingen tejp med egenskaper för att överbrygga skadan. Skadan är ju inte främst på foliens yta utan det är avkapade ledningar inuti en isolerande plast som måste lagas.
Tejp på plasthöljet ger inget alls.
Det är heller inte något som är mer lagningsbart med ledande färg.
Det skulle kanske gå att reparera som tidigare beskrivet genom att slipa sej ner genom plastytan ner till ledningsbanan men plasten är trög att slipa så man får arbeta rätt hårt och när man väl når metall-ytan så tål den inget alls innan den är bortslipad.
Kräver stort tålamod och gott om tid och god hantverksskicklighet.
Jag har tänkt att jag vid tillfälle skulle pröva att laga sådan ledare genom att sy med tunn koppartråd. Ett par stygn genom den ena ledaren och sedan förbinda till den andra ledaren på samma sätt.
Jag hade valt att förborra med 0.15 mm borr vilket kräver stabil rigg och sedan sy med 0.2 mm koppartråd och sedan fixera/isolera med cyano-lim.
Ett borr på 0.15 mm är tjock som ett grovt hårstrå så det är inget man handborrar med lagom glapp borrmaskin.

Jag är tveksamt till att det är lönt att lägga jobb eller köpa reservdelar utan att även byta kontaktstycket.
Såg en systemkamera som råkat ut för liknande där kontaktstycket inte gick att få tag i som reservdel.
Där löddes kontaktstycket bort i bägge ändar och hela längden flexfilm ersattes av kabel typ från en gammal hårddisk, tunn flatkabel. Det var tur då det fanns gott om utrymme för sådan kabel.
Det är en förhållandevis enkel operation men ändå inget man bör ge sej på utan vana och goda verktyg.
Vill man ändå prova, börja med att öva på snarlika kontakter på apparat som ändå är kasserad. Det tar en god stund att utföra jobbet, om det ens är möjligt och en reparatör vill säkert ha några tusenlappar oavsett vilken reparationsmetod du väljer, som dessutom kanske inte fungerar eller fungerar en dag. Riskerar bli dyrt och största kostnaden beror på att du gått våldsamt fram.
Vill man vara våldsam får man vara beredd att det kostar.

Köp ny flexfilm, det är billigaste enklaste alternativet som har en chans att fungera, men det ser tveksamt ut att de ska bli stabilt och jämnt tryck med trasigt kontaktdon så reparationen kan bli kortvarig.
Är det för dyrt med reservdelar, köp ett löst USB-tangentbord för 99kr på Biltema.
Användarvisningsbild
eZy
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mars 2021, 19:31:41

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av eZy »

Tack för svar men nu tycker jag du är väldigt negativ ;) Jo vet om det där med det isolerande platskiktet, våldade sönder kabeln på tangentbordet jag spillde kaffe i. Jag är optimist och tid har jag. Det går inte att byta kabeln, men jag tror det finns hopp om att få bort platskiktet om jag bara tar det lungt och har rätt grejer. Kanske värma lite så platsen inte är så spröd. Kanske finns prylar så man kan förlänga kabeln, men det drar nog i väg i kostnad då.

Kontaktdonet är ju en annan femma, plasthaken som ska trycka ner stiften ska inte vara nån fara enligt flera forumtrådar och efter att ha glott på tuben.

Det som därimot kan bli problem med är stiften som jag våldade krokiga och ett gick av tror jag. Har en tanke om att ta en bit koppaetråd från en vanlig sladd och mickla dit.

Som sagt tid har jag och är duktig när inte hjärnan lurar mig =)

Tror dock inte jag klarar att byta kontaktå om det kommer till det. Har visserligen tillgång till en fin lödstation, en mintgrön sak, är det weller dom heter, vanliga tror jag. Går väl att byta storlek på spetsen men nså händig är jag inte, plus att det skulle bli att riva för mycket i datorn.

Att dom inte lagar sånt här även på en proffs dator förstår jag mkt väl utan det är ju komponentbyte såklart, möjligen på nån värsting server eller annan dyr elektronik. Kommer så klart inte lämna in den, tror du missade att jag är en fattiglapp och datorn kostade mig 2k =)

Om du kollar på de nya bilderna på det gamla tangentbordet, håller du inte med om att det borde gå att få bort plasten? Sen förstår du varför det inte går att byta kabeln eller kallas det kabel när den är en del av kretsen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller dessvärre med Kafeman. :)
Ledningsbanorna är ytterst tunna. Det går att smälta plasten för att komma åt banorna, men det du får kvar går *väldigt* lätt av. (Slipa bort plasten = inte en chans! Ett sliptag för mycket och ledarna är borta.)

Men visst, testa! Det är det bästa sättet för att upptäcka saker. :tumupp:

Men... ta det försiktigt den här gången. :wink:
(Jag vet inte vad du menar med ”vålda”, men det ser ut som om du har försökt slita sönder så mycket som möjligt. Nu har du hört det tillräckligt eller hur? :)

Tips: Man behöver tålamod för att laga saker, så ta en paus om du blir frustrerad.
Användarvisningsbild
eZy
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mars 2021, 19:31:41

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av eZy »

Precis var dör ivrig, dåligt ljus, trodde inte plasten var så skör. Kul om det lyckas.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av E Kafeman »

Laga kabeln är inte möjligt. Är inte negativ men saknas både verktyg och erfarenhet och det ska förväntas ske en reparation till lägre pris än vad en ny kabel kostar, det är en kalkyl som inte fungerar hur mycket positiv du är.
En gammal Weller lödpenna är i sammanhanget ett ytterst olämpligt verktyg som du enbart kan använda till att fördärva mer än vad du gjort.
Det är inte sagt som något negativt utan ett gott råd vad som är billigaste effektivaste lösningen för dej. Det kommer bli än dyrare om du går lös med en Weller lödpenna.
Köp ett kina-tangentbord för 300 kr om du vill chansa på att kontaktdonet kan fungera ett tag till: https://www.aliexpress.com/item/32897490279.html
Risken finns att det är bortkastade pengar om du inte även kan byta kontaktdonet.
Det är fortfarande så att ett Biltema tangentbord är ett billigt sätt att komma igång med datorn tills du hunnit skaffa passande reservdelar.
Användarvisningsbild
eZy
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mars 2021, 19:31:41

Re: Ffc-kablage till tangentbord bärbar dator trasig, hjälp!

Inlägg av eZy »

Tangentbordet du länka till, tror de det passar min dator? Det är en Lenovo ThinkPad T450s.
Skriv svar