Isolated eller non-isolated ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lewhren
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juni 2017, 21:57:38

Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av lewhren »

Tjo
Beställde lite nya LED drivers från Kina, och enligt tillverkaren ska dessa vara isolerade men vet ärligt inte hur jag skulle avgöra om dessa är det eller ej.
Kanske någon här kan svara på detta utifrån bilden jag bifogat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2130
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av LeCanard »

Mät?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av 4kTRB »

Är det optisk feedback från utgången?
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av babbage »

Utifrån bilden ser det typiskt ut som isolerad konstruktion där transformatorn//y-kondensatorn utgör isolationsbarriären. Så långt verkar tillverkarens påstående att stämma. Antingen kan du lita på tillverkaren utifrån att något verkar vara rätt (fysisk storlek på trafo osv)….

Men det gör du tydligen inte eftersom du ställer frågan.

Har du tillgång till en multimter? Då kan du ohm-mäta över isolationsgränssnittet för att se om det är”avbrott”. Notera att detta inte är ett korrekt isolationstest då multimtern använder låga spänningar när den mäter. Det är bara ett indikativt test på att konstruktionen inte har direkt elektrisk kontakt mellan in och utgångar.
Ok, så långt kan du se om det är isolerat eller inte. Men den viktiga frågan är om det är säkert isolerat. Då kan man antingen mäta isolationsresistans vid höga spänningar (läs kV) eller göra en analys genom att titta på konstruktionen. Vad har man för fysiska avstånd mellan ledare över isolationsgränssnittet (ledare på mönsterkortet (krypavstånd), luftgap mellan komponentben osv). Vilken spänningstålighet har komponenter som korsar isolationsbarriären (optokopplare, kondensator, transformator….)

Men innan man börjar att undersöka själv så kan det vara värt att fråga säljaren om produkten eller ingående komponenter är certifierade av något välkänt institut (UL VDE etc). Om det är fallet ökar tillverkarens trovärdighet drastiskt. Men kanske inte så troligt på ”billiga” kina-produkter.

Jag skulle nog nöja mig med tillverkarens utlåtelse samt optisk avsyning att det ser rimligt ut om det bara är för eget bruk. Men om du vill vara säker ber du någon som har tillgång till ett korrekt mätinstrument. För att bara titta och mäta med multimeter räcker egentligen inte. T.ex den inre konstruktionen av trafon går inte att se utrifrån.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av svanted »

tror man behöver skilja på:
om det är "isolerat", som man nog kan utgå ifrån att det är,
att det inte finns 240V på någon av de två utgångskablarna oavsett hur man vänder nätkontakten....

och om nätdelen uppfyller alla elektriska direktiv, som ju är en helt annan sak.

min egen erfarenhet är att om det är kinatillverkat är det nog tveksamt det andra...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av AndLi »

Och med kinatillverkar menas återigen något jag köpt för absolut minsta möjliga summa pengar vilket tvingar tillverkarrn att gena för att ens komma nära det jag vill ha..

Det är absolut inga problem att köpa kinatillverkade enheter som uppfyller alla krav... man kanske dock inte ska leta på lägsta pris på ali express då..
Bo.Siltberg
Inlägg: 356
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Vad menar du med "isolerad"? Är det av säkerhetsskäl för skydds mot elchock? Då kan du börja med att leta efter märkningen "SELV".
Därefter kan man ju försöka bedöma hur pass "bra" denna märkning är.
Enligt elsäkerhetsverkets kontroller är det vanligt med för korta isolationsavstånd, men det gäller främst mindre USB-laddare.
Här behöver man inte snåla med utrymmet lika mycket.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av breflabb »

Om man förstorar bilden så ser man längst ner i högra hörnet dom flesta symboler
för godkännande. Vilket innebär att tillverkaren har följt alla bestämmelser
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av Xyzzy »

... Tillverkaren av säkringen ja, inte nätagget.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av breflabb »

Isolerad är den iallafall
Och du får tolka som du vill
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Isolated eller non-isolated ?

Inlägg av Xyzzy »

Hur menar du att jag tolkar?
Tecknen är ju tryckta på komponenten, knappast annan än av tillverkaren av säkringen.
Skriv svar