Knappar som "smälter/oxiderar" ihop??

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Knappar som "smälter/oxiderar" ihop??

Inlägg av fosfor »

Hej!

Jag har ett litet system med en motorkontroller, motor och handkontroll.
24V signaler till handkontrollen. Knapparna på handkontrollen är av platt klickande typ med 2-3mm stuns.

När jag kör en handkontroll med kortare kabel så blir det aldrig något strul.
Men kör jag med längre kabel så verkar knapparna efter ett tag ärja ihop och leder 24V signalen
fast de inte är intryckta?! :shock:
Byter jag handkontroll funkar allt igen, tills det att det blir samma problem efter ett tag.
Men det händer alltså aldrig på handkontroll med kort kabel.

Någon som vet vad som händer? :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Knappar som "smälter/oxiderar" ihop??

Inlägg av mrfrenzy »

Är det i en uppvärmd lokal i båda delar av kabeln eller någon miljö där kondens kan uppstå?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Knappar som "smälter/oxiderar" ihop??

Inlägg av xxargs »

Låter som kondensbekymmer - dvs bildade vattendroppar av fuktig luft går in i kontaktelementet och då kommer det snart att oxidera/ärga elektrolytiskt om det finns spänning på signallinan hela tiden.

Första steg är att ersätta den nuvarande kontakten till något som är kapslat och vattentätt (tex. tungelement och magnet), det andra om det behövs att använda tonsignal (växelström) istället för DC-slinga som känner av om kontakten är sluten eller bruten - man matar då signalen genom en kondensator som då garanterar att det inte finns DC spänning och därmed ström som driver på oxideringen/ärgning även om det skulle komma in vattendroppar i kontaktelementen - däremot kan det detektera som kontakt sluten om tillräckligt ledande vatten finns i kontaktelementet.

.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Knappar som "smälter/oxiderar" ihop??

Inlägg av fosfor »

Ok, tackar, ska undersöka mer.
Skriv svar