Typ av linefilter(?) efterfrågas

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
StefanG
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2021, 18:32:22

Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av StefanG »

Jag är en person med fixartourette (trasigt=måste lagas) och jag har 5 LED-drivers som alla gick sönder vid installation. Jag har lagat tre av dem men två har även en trasig komponent som jag inte lyckas spåra upp på nätet. Det är vad jag tror är ett linefilter men jag vet inte säkert. Kan någon här hjälpa mig att reda ut vad det är så jag kan beställa nya? Rastermåtten är 7,5x3,7mm (säkert något annat men det är mätt så noga det går).
_20210113_182757.JPG
_20210113_182817.JPG
Tackar ödmjukast för hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanG
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2021, 18:32:22

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av StefanG »

Ni som har tagit studenten, vad tror ni om att detta kanske kan vara ett dual common mode filter? Det konstiga är dock att jag har dammsugit väldigt många elektroniksidor, t.ex Elfa, RS-Components, Conrad, osv, där finns inget som ser ut som den på bilderna. Men plockar du isär valfri nätansluten modern apparat, t.ex mikrovågsugn eller LED-driver så sitter det precis sådana som på bilden på dem. Det talar ju emot att det faktiskt är ett CM-filter. De borde dessutom ha 4 pinnar och inte 5. Någon som vet vad det är jag ska leta efter? De består alltså av två spolar, lindade åt var sitt håll runt en gemensam ferritkärna där ferriten ser ut som en 8-a och spolarna är runt den mittersta pinnen. Spolarna har 240varv var samt en snittdiameter på 6.25mm och tråden har diameter 0,1mm. Hjälp, någon?
Vänligen
Stefan
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av mrfrenzy »

Mät upp lindningarna på spolen/filtret i en av dina hela drivare.
Ta även foto på fram och baksida på kretskortet så kan man nog klura ut vad det gör.

Kolla vad drivkretsen heter och läs databladet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Transformator?! Har du mätt så du vet ungefär hur transformatorn ser ut inuti. Med mäta menar jag att ohmmäta.
StefanG
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2021, 18:32:22

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av StefanG »

mrfrenzy skrev: 25 januari 2021, 18:49:31 Mät upp lindningarna på spolen/filtret i en av dina hela drivare.
Ta även foto på fram och baksida på kretskortet så kan man nog klura ut vad det gör.

Kolla vad drivkretsen heter och läs databladet.
Ja, då ska vi reda ut lite begrepp här. Uppmätt motstånd är 0,4 ohm i den ena lindningen 0,9 ohm i den andra lindningen. Provade flera gånger med samma resultat. knepigt att det är olika värden om det är ett filter (?)
Vidare så betyder siffrorna troligtvis inget mer än att komponenten tillhör någon sorts serie kopplad till kretskortet. Och inget är sökbart på nätet. Här kommer bilder på själva kretskortet utan filter.

Förtydligande, det finns alltså ingen primär eller sekundärsida på den här komponenten, lindningarna ligger parallellt i kretsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av mrfrenzy »

Femte pinnen är ju inte ansluten till något utan bara där för att öka mekanisk stabilitet.

En helt vanlig common mode choke, tror du kan ta valfri du hittar i skrotlådan.
Den sitter ju före likriktaren så värdet påverkar inte kretsens funktion.

https://www.coilcraft.com/en-us/edu/ser ... de-chokes/
https://www.coilcraft.com/en-us/product ... ion/bu/bu/

Om man skulle rita upp denna del av kretsen blir det:
Nätspänning in - säkring - störskyddskondensator - choke - likriktare - kondensator - 320VDC ut till switchregulator.
StefanG
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2021, 18:32:22

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av StefanG »

mrfrenzy skrev: 29 januari 2021, 10:41:55 ...
En helt vanlig common mode choke, tror du kan ta valfri du hittar i skrotlådan.
Den sitter ju före likriktaren så värdet påverkar inte kretsens funktion.
...

Om man skulle rita upp denna del av kretsen blir det:
Nätspänning in - säkring - störskyddskondensator - choke - likriktare - kondensator - 320VDC ut till switchregulator.
Men så bra, då var jag rätt ute alltså. Mitt problem varit att hitta chokes med rätt rasteravstånd, alltså 7,5x7,5mm (om man bortser från den extra 5:e pinnen). Men ser ju i din andra länk att det finns med 7x8 där och det lär ju funka alldeles utmärkt.

Tack så mycket! Guld värt!
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av Borre »

Varför tror du den är trasig?
Om du mäter mellan pinnarna i ytterkant, från ena sidan med tre pinnar till den andra sidan med två så ska du ha kontakt rakt över och inte "tvärs över". Har du mätt så tyder det mer på att inget är fel.

Kortet kan du i princip testa utan det där filtret genom att brygga över mellan lödpunkterna på kortet, fungerar det är det fel på drosseln, annars är något annat fel.
StefanG
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2021, 18:32:22

Re: Typ av linefilter(?) efterfrågas

Inlägg av StefanG »

Borre skrev: 29 januari 2021, 12:51:40 Varför tror du den är trasig?
Om du mäter mellan pinnarna i ytterkant, från ena sidan med tre pinnar till den andra sidan med två så ska du ha kontakt rakt över och inte "tvärs över". Har du mätt så tyder det mer på att inget är fel.

Kortet kan du i princip testa utan det där filtret genom att brygga över mellan lödpunkterna på kortet, fungerar det är det fel på drosseln, annars är något annat fel.
Jag har mätt på en av de som är hel. På de två jag ännu inte lagat är komponenterna helt körda. En så illa att alla pinnarna hade smält, förutom den 5e mittpinnen som inte är ansluten till något. På den andra hade "bara" tråden i lindningarna brunnit av så det fanns ingen kontakt alls, åt något håll. Helt svart på insidan av locket till de bägge drivarna.

Egentligen är det inte bara 5 lampor som brunnit utan många fler och ingår i en stor beställning ett företag gjort. Alla utom de här fem gick till återvinningsstationen som min granne tog reda på och undrade om inte jag kunde kika på. Sagt och gjort. Snart finns det 5 fungerande lampor. (Företaget fick nya lampor så det är inget synd om dem men däremot är det ju ett fruktansvärt resursslöseri) Felet i alla fem var en för klen varistor, det blev överslag och varistor och motståndssäkring brann upp direkt när de spänningssattes. På två av de som grannen räddade från tippen hade uppenbarligen de däringa filtren för övertoner också kastat in handduken.
Skriv svar