Kondensator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Kondensator

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Här står det hur man kopplar en AR motor för 220V:
https://vinylnirvana.com/ar-turntable-r ... ice-manual
Lundberg80
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 december 2020, 15:07:53

Re: Kondensator

Inlägg av Lundberg80 »

Tack så mkt Rolf men gigantisk amatör som man är så fattat jag inte så mkt av det där, försöker lära mig så sakteligen. Får helt enkelt söka någon firma som kan hjälpa mig.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Kondensator

Inlägg av Palle500 »

Har skivspelaren fungerat för att sen börja hacka i motorn?
På ditt kretskort har du en 0,39uF kondensator vilket är det värde som gäller för 220VAC drift. Så då är den "kopplad" för Sverige.
Men din inkopplingsritning (där du ritat in kabelfärgerna) är fel för där visas kopplingen för 110VAC.

Här visas hur du skall koppla för 220VAC men notera att nedre bilden på hur kablarna kopplas fortfarande visar hur det kopplas för 110VAC. Du måste koppla enligt övre bildens schematiska inkopplingsbeskrivning. Tänk på att de streckade linjerna inte skall kopplas utan dom visar 110 VAC kopplingen (vilket endast gör ritningen rörigare).
Antar att du kan koppla blått som white och svart som green?
IMG_1251.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kondensator

Inlägg av MadModder »

Mät med en multimeter vilken blå som hör ihop med röd resp. svart. (Och vilken vit till grön resp. röd) Annars blir det inte alls bra.
Den gröna ska ihop med den vita som inte har kontakt med den gröna.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Kondensator

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Oj vad det blandas friskt här!
1)Originalmotorn bör vara en Haydon och den ska ha en egen koppling.Schemat för 220V i min länk är rätt men kopplingen strax under gäller 115V.
Motorn verkar ha kablarna gående ut parvis(röd+vit och grön+vit) och då går det ju att avgöra hur det ska kopplas enligt schemat.Det går ju alltid att ohmmäta par för par om man vill vara säker.

2)Hurstmotorn LYD35 har en helt annan koppling!
http://www.hurst-motors.com/lyd35directdrive.html#top
Det som Lundberg80 har laddat upp är också bara för 115V!Det gäller alltså att hitta ett för 220V som passar den motorn.

(Personligen tycker jag nog att det skulle vara bäst att koncentrera sig på en av motorerna.....)

Och så några små frågor till Lundberg80; motorerna tycks ha fungerat men i så fall hur?Går de upp i varv och sedan ojämnt,eller?
Om Hurstmotorn är ny-fick du inte med schema för 220V?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kondensator

Inlägg av MadModder »

Det är fortfarande två skilda lindningar, så det är ju inte omöjligt..
Om man fick se ett schema över lindningarna så vore det mycket enklare.
Har inte hittat något än.

Ska man jämföra med det för Haydon så borde anslutningar i mitten logiskt sett vara röd och svart, och de två yttre blå.
Då blir det precis likadant.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Kondensator

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Hittar inte heller något användbart...

Annars är ju Thorens TD150 misstänkt lik Hurstmotorn.Här ett schema som jag ritade för en massa år sedan när jag retade mig på att det inte fanns något ens i originalmanualerna om hur det är kopplat inuti spelaren.
Ett seriemotstånd skulle ju lösa 220V-problemet också med Hurstmotorn.Man kan ju koppla motståndet i serie med nolla eller fas-spelar ingen roll.Då kan man ju använda originalkopplingen för 110V.Sen får man ju hoppas att den har rätt drivtrissa också.
(notera att Thorens och Hurst har två ledningar med samma färg hopkopplade-de ska ALLTID kopplas ihop enligt Hurst.Men det skulle vara spännande att se inuti...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Kondensator

Inlägg av DaXiong »

Om du vill kan jag skicka en kondensator på .470uF 630VDC (ej X2) men då dröjer det någon vecka då jag inte är hemma just nu.
Skriv svar