Aluminiumtråd till Magmnapan högtalare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Aluminiumtråd till Magmnapan högtalare

Inlägg av helmut »

Diskanten till mina båda Magnapan högtalare har gått sönder.
Högtalarmembranet består av en tunn plast och på plasten är en tunn aluminiumtråd limmad. i originalen är tråden 0,22 mm tjock Måste vara i aluminium eftersom koppar blir för tungt.
Tillverkaren Magnapan verkar inte vara så road av att sälja ersättningstråd trotts att man vet att tråden ofta bara håller i 10 år. Har mailat Magnapan i USA men får inga svar. Har även varit i kontakt med svenska importören i Sundbyberg men där säljer man inte reservtråd men jag kunde få lite rabatt om jag köpte nya svindyra Nagnapan högtalare.
Finns även ett företag inte så långt från London med namnet The Scientific wire company som förekommer i youtub klipp om hur man renoverar Magnapan högtalare. Dessvärre finns inte aluminiumtråden kvar på deras hemsida och dom svarar inte heller på mail.
Någon som vet var jag kan få tag i oisolerad aluminiumtråd med en diameter på 0,20 till 0,25 mm.
Problemet med den gamla tråden är att den oxiderar och blir skör som glas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Aluminiumtråd till Magmnapan högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla forum som hififorum.nu (SE), diyaudio.com (US) där man måste ha diskuterat ämnet.

Kan du inte köpa enbart diskanterna? (Jag vet nu inte hur diskanten ser ut)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Aluminiumtråd till Magmnapan högtalare

Inlägg av baron3d »

Använder du koppar med motsvarande resistans kommer koppartråden att väga det dubbla.
Bara en fundering.....
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Aluminiumtråd till Magmnapan högtalare

Inlägg av stenD »

Ett alternativ kan vara att dra tråd själv från en grövre. Jobbit förstås men borde vara möjligt iallafall.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Aluminiumtråd till Magmnapan högtalare

Inlägg av Synesthesia »

Aluminiumtråd 0.2mm, om den nu är av någon sort som råkar gå att använda: https://www.amazon.de/-/en/Aluminium-Je ... r=8-5&th=1
Skriv svar