Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Extrastarka
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 november 2020, 18:18:12

Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av Extrastarka »

BildHej,

Mitt skymningsrelä är trasigt som är kopplat till hönsluckan, så mården kom och besökte....

Jag har skruvat itu skymningsreläet och jag ser att det ljuskänsliga motståndet är trasigt som är kopplat till bimetallkontakten.

Det är en sådan med bajonettfattning.

Kan ni hjälpa mig att hitta ett motstånd som passar?

Tackar för hjälpen.

https://i.ibb.co/wwZx0yF/bild.jpg
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av danei »

Det är kanske dags att uppgradera. Den där varianten har jag aldrig sett.
Extrastarka
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 november 2020, 18:18:12

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av Extrastarka »

Den är från 90-talet så inte så gammal och det är en version från Coala AB och reservdelar finns iform av ovandelen. http://www.coala.se/?p=2&n=4

men tycker 700 kr för en liten reservdel är lite förstivt och då missar jag halva nöjet att få laga den själv och det är en sådan enkel konstruktion.

Bilden är tagen där jag har demonterat kåpan.

Tänker mig en fotoresistorn kostar max en 50 kronor :) men vet inte vilken som skulle passa....med volt etc.

Alternativt köper jag en liknande modul på aliexpress men det är plan B...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av tecno »

Troligen en OEM komponent som tillverkaren tagit fram. Är du helt 100:a att LDRn är trasig?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänker mig en fotoresistorn kostar max en 50 kronor :) men vet inte vilken som skulle passa....med volt etc.
Kollar du på www.electrokit.se, t ex under rubriken FOTOMOTSTÅND har du knappt några val - två stycken och det spelar väl knappt någon roll vilken sort som skulle passa, men OM jag visste att motståndet i apparaten var trasigt, skulle jag testa båda, men gissar på det på 18-50kOhm.

Jag har sett något ligga i röran här hemma, så jag skulle kunna skicka till dig OM jag hittar det och om jag får din adress (PM:a!). Men bara OM jag hittar det (dem?! kan vara flera jag haft).
Extrastarka
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 november 2020, 18:18:12

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av Extrastarka »

LDRen ser inte "normal" på bilden jag har tagit så tänker det är fel på den.

https://ibb.co/cv71ygC

Såg också på elektrokit att det fanns två versioner, spelar det någon roll om det skulle bli fel? Tänkte nämligen också på att man kunde köpa båda :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av mrfrenzy »

Testa med en potentiometer om du har hemma hur den reagerar på olika resistans?

Betänk att det kan vara oisolerat från nätspänning.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av breflabb »

Om du har an multimeter så är det enkelt att mäta om den är trasig.
Det skall finnas ett vist motstånd utan direkt ljus på motståndet
Når du lyser med en ficklampa eller annan så skall motståndsvärdet ändra sig med ljusstyrkan
OBS! Ingen spänning på enheten när detta testas
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av tecno »

Extrastarka skrev: 14 november 2020, 20:17:08 LDRen ser inte "normal" på bilden jag har tagit så tänker det är fel på den.

https://ibb.co/cv71ygC

Såg också på elektrokit att det fanns två versioner, spelar det någon roll om det skulle bli fel? Tänkte nämligen också på att man kunde köpa båda :D
Den ser ut att vara fuktskadad.

Om det är fel resistans så kan du inte få till rätt ljus att reagera på. Har en del LDR som jag använt i en produkt, kommer inte ihåg värden tyvärr.
Extrastarka
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 november 2020, 18:18:12

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av Extrastarka »

Skulle någon kunna förklara hur mekaniken med brytaren också fungerar?

Det är en LDR som ändrar resistansen när motståndet blir belyst. Strömmen som går gör så att brytaren slår till?

Är det 220V då? Såg att vissa LDR har max 100V och någon annan 350V.

https://www.conrad.se/p/luna-optoelectr ... mm-1762903

Tackar för all hjälp :)
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av E Kafeman »

>Det är kanske dags att uppgradera. Den där varianten har jag aldrig sett.
Det var en riktig dålig rekommendation på vad som ska uppgraderas. Det är en utrustning som är standard i både Europa och USA och används mest i offentliga sammanhang då privatpersoner oftast föredrar billigare sensorer utan sockling mm.
Uppgradera egen kunskap skulle vara klädsamt innan man ger andra tok-råd då det kan skada/förleda den som frågar om det är ett fullständigt blåbär.
I detta fallet visste TS att det är saker som finns att köpa både i Sverige och från Kina och inte är utgånget på något då det är nu bästa funktionen efter behov och driftsäkerhet, men nästa gång kanske du lyckas lura någon.

Det är en väldigt vanlig typ av ljusswitch. Finns i Sverige mycket på kommunala och statliga fastigheter och industrier och kallas ibland för amerika-sensorn då den den sitter i stora mängder på gatljus i USA där man inte kommit så långt med central ljus-styrning av gatljus.
Framgår inte av bilden men den har snabbkoppling med tre ben som man vrider fast sensorn i en hållare. Huven är oftast utformad så att man kan vrida dess fönster bort från egen ljuskälla för att inte få återkoppling.
Själva sensorn är ett ljusberoende motstånd av CDS-typ som måste vara relativt stor för att tåla förlust-värmen då strömmen genom den går till ett bimetall-relä som syns i bakgrunden på bilden, Detta relä/switch switchar genom att den värms av en motståndstråd som är virad runt bimetallsflärpen
Relät är justerbart i sin känslighet. Ska normalt switcha till vid 90 grader och ifrån vid 80 grader.
Mer påkostade varianter av motstånd i dessa ljus-switchar sitter i ett eget fuktsäkert inglasat hus och bryts inte ned så lätt av UV eller fukt. Det finns billiga mindre sådana motstånd och kanske skulle ett halvdussin sådana klara värme-effekten som en billig reparation.
Dessa icke elektroniska varianter är inte omoderna då de har en stor fördel av att inte skadas så lätt av åska och överspänningar då de ofta sitter utsatt högt upp på lysestolpar där lågt servicebehov är värdefullt. Skulle trots allt service behövas är de försedda med standard sockel som medger enkelt byte utan verktyg även mellan olika fabrikat av sensorer.

Egen stolpe eller väggmontering är nog vanligast monteringen i Sverige men de finns också att köpa i variant med sockeln inbyggd ovanpå ljusarmaturen:
https://www.ledsystem.se/produkt/kivik- ... ed-sensor/
https://www.westal.se/sv/produkter/by-led-ljusrela

Köper man ny billigare variant från AliX är sensorn ofta ersatt med mindre ljussensor och tyristor-styrning och eftersom den redan finns på så många gatljus med denna typ av montering så har man även tagit fram varianter med inbyggd radio-styrning av olika slag och varianter som har egna natt-klockor mm.
Ett exempel som styrs via mobilnätet: https://www.shuncom.com/page42.html?product_id=38&_l=en
Eller om man föredrar LoRa: https://www.nasys.no/product/luminaire- ... i-c136-41/
Alla fungera med samma sockel, lika enkelt att byta som en bajonett-lampa.
Jag har ett litet finger med i utvecklingen av några sådana radio-varianter där min del är "åsksäkra" antenner, dels för FM-bandet och nu senast för en mer avancerad variant avsedd för E-Street: https://ec.europa.eu/energy/intelligent ... s/e-street

Enklaste basic versionen tänder när det blir mörkt, går inte ställa tider eller annat, vilket är den versionen du har. Ofta vill man släcka eller dimma ner ytterbelysning på del av natten men i ditt fall förmodar jag att du vill att det ska lysa hela natten.
Fast en känslig IR-sensor skulle fungera bra även för att detektera en mård och då signalera när det finns någon som tänt ljuset.
Vill du bara få igång en basic version så köp en ny billig från AliX. Billigare än enbart ljussenor och reparations-tid: https://www.aliexpress.com/item/4000977671715.html
Är det problem med överspänningar, långa elledning i luften och åskutsatt så köp version utan elektronik (som är dyrare!).

Det finns massor av färdiga saker att köpa att stoppa in i samma hus om man inte vill bygga helt själv.
Det är annars gott om utrymme för att stoppa dit sina egna saker i hållaren, klocka/radio mm. Skulle jag göra något sådant idag så blev det en ESP8266 och tyristor med bra överspännings och störningsskydd, och en billig ljussensor om än hellre den plast-ingjutna varianten som tål fukt bättre. https://www.digikey.se/product-detail/s ... ND/5436028
Även om man inte befarar överspänningar, en tyristor som skapar övertoner på en utom nätkabel kan bli en avsevärd störsändare med stor antenn tillkopplad i form av nätkabeln.

Köp den billiga Kina-versionen och plugga dit tills vidare. Använd det sensorhuset du har till att i lugn och ro bygga något nytt spännande. Det skulle nog gå trycka in en WiFi-kamera i den också, som skickar bild på vad som rör sej kring hönshuset.
Vill man gå en omväg kan man numera köpa hela sensor-huset via "svenska" Amazon. Kan förenkla posthanteringen och möjligen snabbare leverans.
Är det absolut att föredra att reparera den befintliga så hade jag av kostnadsskäl valt en mindre sensor och en transistor som tål förlusteffekt och spänning.

Vill du göra en mer ambitiös reparation, välj CDS inmonterat i skyddande hus som även gör att värme avleds bättre. Nackdelen är att sådana sensorer som med din sensors diameter sällan säljs som dussinvara utan man får söka andra vägar.
Det flesta mindre och helt oskyddade CDS-motstånd har inte isolering bra nog att klara full nätspänning utan krypströmmar i lite fuktig miljö ocgh dessa ska absolut inte användas på detta sättet.. Seriekoppla flera små som åtminstone är epoxy-ingjutna är en möjlighet att öka spänningstålighet.

Välj CDS med resistansområde som passar din bimetalls-switch strömområde.
För att prova sej fram, ta bort CDS-cellen och koppla in ett motstånd med sådan storlek att bimetallbrytaren bryter(switchar) efter 5-10 sekunder. Kan vara i storleksordningen 20-100 kOhm så prova inte förlänge med 0.25W motstånd då de riskerar brinna.
Vid omslag så ska det vara vara ungefär halva spänningen över switchen. Rör inte justerskruven om inte absolut nödvändigt.
Här två firmor som säljer stora CDS-sensorer som är ingjutna innanför glas och tål full nätspänning, 350V eller mer:
http://www.lxd.com.hk/index.php/product ... /id/3.html
https://szhaiwang.en.made-in-china.com/ ... istor.html
Kan säkert finnas på närmare håll men inget som jag känner till.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av danei »

Jag skulle vara förvånad om den ens är tillåten att sälja. Det finns ingen anledning att bränna så mycket energi enbart för att detektera ljus.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av breflabb »

@ E Kafeman:
Du är så förbaskat bra på att skriva ett helt A4 sida och kanske fler ändå om en LDR
Men detta påstående "Uppgradera egen kunskap skulle vara klädsamt innan man ger andra tok-råd då det kan skada/förleda den som frågar om det är ett fullständigt blåbär" förstår jag inte riktigt.
TS har fått svar på dom frågor han ställde och ingenting annat.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av E Kafeman »

TS ville ha hjälp att reparera varvid någon ansåg att man med anledning av att denna aldrig sett ett sådant system borde systemet uppgraderas.
Systemet är en standard som kallas AirSLC-100Nb där SLC är förkortning av Street Ligthning Controller. Det finns fler undernamn men SLC är vanligaste benämningen som man använder till en rad enheter som passar på samma sockel och som kan kontrollera en utgående spänning.
Det TS har är ett termiskt system, flinta-teknik ur elektronisk synpunkt men inte omodernt.
Är dominerande system i Europa och USA.
Om någon då skriver att det är för mögit, byt, något sådant har jag aldrig sett, är ungefär som att säja till någon att byta ut sin RF-anslutning, en SMK-kontakt, med hänvisning till att den som fäller omdömet aldrig själv sett en sådan kontakt och därmed bör bytas. SMK-kontakt har inte många amatörer sett då det är en RF-kontakt som hittas främst i proffs-grejor över 20 GHz,lite samma förhållande som för ljusswitchen, men det motiverar inte att uppmana till att byta till banan-kontakter bara för att man själv saknar referens eller vill (o)medvetet trolla någon.
Ljus-switchen är ett system som används främst av de som behöver rejäla saker, lättservade men inte det billigaste. Typ offentlig verksamhet och industri. Det är ett aktivt system som inte har något uppgraderingsbart alternativ för de som kräver låga hanteringskostnader för personal som ska byta om det varit saker som t.ex.lätt skadats av åska.

Switchen styr typiskt 1-1000 gatljus med medeleffekten per lampa på 100-150 Watt inom EU enligt EU's egna uppgifter.
Personen som skrev till TS att han borde byta skriver nu att systemet borde förbjudas med tanke på dess energi-åtgång, 1-2 Watt. :doh:

Det är en person som inte blygs att visa att han aldrig varit involverad i något liknande alls och inte vet något och inget kan lära trots påpekande men ändå måste hacka med falska motbud till vad jag skriver. Det är synd om denne men värre för de det drabbar.
Vad gäller energiförbrukning relativt lasten den styr, vikten av låga service-kostnader mm så är det det bästa marknaden har att erbjuda. Timanställda och servicebil med stege är även det en del av energi-kostnaden.
Det kostar avsevärt med energi att skicka ut service-bil med gubbar för att reparera grejor i gatlampor, varför driftsäker utrustning snart tjänar in sej självt, i synnerhet en switch som stjäl 1-2 W halva dygnet och ingen effekt alls andra halvan, för att styra 100 ggr större effekt.
Ett utmärkande drag är switchens enkelhet som har sin plats, men Inte att missa att det finns en rad andra sätt att mer eller mindre centraliserat styra belysning där kontrollen är betydligt mer omfattande och komplicerad av andra skäl.

TS har fått svar från mej och jag har i samband med detta påpekat för TS som kanske inte själv kan avgöra vad som är falskt, att någon gärna trollar och även fortsätter skriva felaktigheter om sådant denne inte alls har insikter om, då senaste inlägget var att sådana switchar skulle vara förbjudna att säljas för det som de utmärker sej för, vara energi-effektivt alternativ om man driver kommersiell verksamhet i större skala så att man måste ta med underhåll som en del av energi-kostnaden. eller att man värdesätter enkelt handhavande och lätt utbytbarhet.
Switchen energiåtgång är marginell relativt den last den normalt styr och är mer energi-effektiv i sitt vanligaste sammanhang än andra alternativ.

Att någon sedan tycker det är kul att försöka trasha fakta genom att utan belägg påstå annat är patetiskt.

Sedan några år pågår ett EU-projekt som syftar till att minska gatubelysningens energiåtgång ytterligare. Ett sådant exempel är att låta ljussensorer förses med fler sensorer för att via radio kunna meddela sina lyktstolps-grannar att man registrerade något på rörelsesensorn så att nästkommande antal stolpar i rörelseriktningen också tänds.
Det är främst stora trafik-leder runt större städer som nattetid kan stå fullt upplysta trots kanske bara några bilar per timme passerar och här finns en samlad effektförbrukning som skulle kunna minskas utan att t.ex. en bil som färdas på genomfartleden märker något då gatu-lyset tänds i god förväg enbart i färdriktningen.
Då dess gatulyktor på sådan leder ofta är försedda natrium-lampor som tar tid att tända till full styrka måste man byta till LED-lampor vilket kräver helt nya armaturer för att bäst nyttja lysdiodernas egenskaper.
När ändå hela armaturen måste uppgraderas vill EU ha ett finger med i att standardisera vilka ytterligare möjligheter som ges och hur informations-protokollet ska se ut för ingående radio-system så att liknande enheter kan massproduceras för flera länder och kommunicera mellan olika fabrikat.
Funktioner som kan vara aktuella i ljusarmaturen är väder, temperatur, luftföroreningar buller förutom egen driftstatus och t.ex. erbjuda öppna WiFi mesh-nät, signalera kommande trafikfara eller att här finns en ledig parkeringsplats, för att nämna lite från en rätt lång lista.
Kommunikationen kan vara duplex mot nätägarens kontrollenhet, mellan stolpar och till fordons kommunikations-system så det finns en del att tänka på om systemet ska kunna bli generellt dugligt och genomtänkt nog att vara framtids-säkrat ett antal år.
Det är teknik som inte kostar något i förhållande till kostnaden för själva stolpen det sitter på men som på olika sätt medger inbesparing av energi, inte bara ur belysningssynpunkt utan sett till samhällsnyttan.
Många teknik-företag vill vara med på den eventuella EU-standarden med egen utrustning då det finns en och annan sådan gatlykta inom EU. Här ett exempel som är informativt för den som gillar sådan teknik: http://www.elkoep.pl/downloads/promotio ... 9_view.pdf

Jag erkänner mej skyldig till att ha svårt att skriva kortfattade inlägg och nu även en bit utanför vad TS frågande om, hur man reparerar ljusswitchen.
Skynda på att reparera belysningen vid hönshuset, för snart kräver EU att E-street-standarden ska följas, som automatiskt rapporterar till Bryssel hur många ägg, hönor och minkar som passerat.
Extrastarka
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 november 2020, 18:18:12

Re: Hjälp, mården tömde hönshuset!! trasigt skymningsrelä

Inlägg av Extrastarka »

Första gånger jag skriver här i forumet och ber om hjälp och tackar för responsen och kunskapen som finns!!

Är ingenjör men är mer kontorsråtta nu för tiden men gillar teknik och tyckte synd om systerns höns. Det är ett skymningsrelä som driver en liten motor som tror har varit till ett spjäll till ventilationen som stänger och öppnar en lucka med ett cykelhjul och några trissor. Miljön är inomhus så hur den blivit fuktskadad är för mig en gåta för den står bakom ett fönster.

Det stämmer också att skymningsreläet kommer från en större fabriksverksamhet en gång i tiden, så det som har beskrivits låter troligt.

Som det ser ut nu så väntar jag nog bara på reservdelen från Aliexpress och ser hur den fungerar och stänger manuellt under tiden. Har respekt för 220V och när man inte vet vad som skulle passa så är det svårt.
Skriv svar