Startknapp Volvo

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Startknapp Volvo

Inlägg av DDD80 »

Som jag skrivit om i en annan tråd (viewtopic.php?f=4&t=100710) håller jag på med att bygga ett bevattningssystem. För det behövde jag ett sätt att starta det, och hade en startknapp till en Volvo liggande: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31394114/

Min enkla tanke var att om man trycker på knappen kommer i vart fall något att hända. Men icke.

Här är ett par bilder på den när den är isärplockad om man ser kretskortet.
IMG_1839.jpg
IMG_1840.jpg
När man trycker på startknappen i bilen trycks de två gummiplupparna till, vilka i sin tur trycker på några sensorer på kretskortet. I andra änden är det fyra stift. Men hur jag än kombinerade de olika stiften när jag mätte fick jag ingen kontakt när jag tryckte på knappen, vilket jag tyckte att jag borde få. Tänker jag fel här? Detta är ingen stor sak, och jag kan istället montera en vanlig tryckströmbrytare "bakom" startknappen och sedan få startknappen att trycka på strömbrytaren, men det hade varit intressant att veta om jag borde få en signal och varför jag i så fall inte får det (och att det givetvis hade varit enklare att använda de stift och liknande som redan finns). Det sitter som syns på bilen en liten lampa på kretskortet, som jag antar ska lysa upp knappen, kan det vara något att denna behöver spänning och först därefter kan fungera som en strömbrytare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av 4kTRB »

Ser lite halvaktiv ut. Måste kanske ha spänning för att fungera?
Annars kanske det är en stoppknapp?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av stenD »

det är väl en kapacitiv/resistiv knapp skulle jag tro
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av danei »

Den typen av knappar har en hög resistans. Det funkar om du kopplar den till en mikrokontroller eller liknande, men definitivt inte till en pump.

Edit: Det är svårt att identifiera funktion mär man bara ser en sida av kortet.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av DDD80 »

Jo, det kanske är en mer komplicerad sak än vad jag först trodde. Och det står ju start/stop på den, så det är nog också en stoppknapp.

Här kommer en bild från andra sidan, om det hjälper.

Och sedan ska jag inte ha den direkt till en pump, utan brytaren ska kopplas till ett relä som i sin tur slår till pumpen.

Men som sagt, det är inte värre än att jag kopplar ihop den med en vanlig knapp och sedan använder den mest för syns skull.
IMG_1849.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av Glenn »

Det är ju samma typ av rubberdome-switch som i gamla miniräknare, fjärrkontroller, och vissa tangentbord, den består av ledande gummi som pressas mot det guldbelagda rastret.

Precis som danei skriver så har dom rätt hög resistans när dom är slutna, lämpligen styr man en transistor eller nåt till den.

Jag gissar att bilen bara läser av att båda trycks ner samtidigt "för säkerhets skull".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av danei »

Det ser ju ut att sitta något transistorliknande där också. Är det drivare till dioden eller något som hör till knappfunktionen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av Glenn »

Oj, jag hade inte sett baksidan då, men då är det nog redan klart med den biten :)

det är ju relativt simpelt så man kan ju rita upp ett schema ganska enkelt, även om man inte har koll på vad det är för transistor
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av DDD80 »

Tack för svar alla, men jag inser att detta ligger över min nivå. Det var mest lite snopet att jag tänkte att det skulle hända något i alla fall när jag tryckte på knappen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av säter »

Varför ska du envist köra med en så konstig omkopplare?
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av DDD80 »

Vilken av dem?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av Fortran »

Vadå envist?
Det är en tryckknapp det står START-STOP på och jag kan mycket väl se hur en sån kan verka roligare att starta en pump med än en vanlig vippbrytare.
Att en rubberdome inte klarar av att leverera tillräckligt hög ström för att dra ett relä är väl inget varje nybörjare förväntas kunna innan man får ställa frågan om hur den funkar?

Dessutom är det alla andra som diskuterat hur man faktiskt kan koppla den med transistorer och dylikt. TS sa bara att han vart snopen över att det inte hände något alls och frågade varför.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av DDD80 »

Fortran skrev: 13 november 2020, 16:03:46 Vadå envist?
Det är en tryckknapp det står START-STOP på och jag kan mycket väl se hur en sån kan verka roligare att starta en pump med än en vanlig vippbrytare.
Att en rubberdome inte klarar av att leverera tillräckligt hög ström för att dra ett relä är väl inget varje nybörjare förväntas kunna innan man får ställa frågan om hur den funkar?

Dessutom är det alla andra som diskuterat hur man faktiskt kan koppla den med transistorer och dylikt. TS sa bara att han vart snopen över att det inte hände något alls och frågade varför.
Jo, ungefär så tänkte jag också (om inte annat att det är kul med en start-knapp för kidsens skull). Dessutom har jag en del av en instrumentbräda där startknappen ingår, och luckan där man vanligen sätter i nyckeln är ungefär lagom för att fälla in en batteriindikator.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Testa funktionen med en vanlig brytare.
Kanske är detta en CAN signal som avges!
Vad vet jag ? ;-)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Startknapp Volvo

Inlägg av xxargs »

Den ena (vänstra) knappen (första bilden) verkar vara i serie med kondensator så där krävs växelström för att kunna detekteras - den högra knappen kan fungera på likström och kanske har transistorn som förstärker och ger mer strömkapabel (spänningssänkande eller höjande) utgång om de matas med rätt spänningar på pinnarna.

sådant får man rita upp som schema på papper med att följa ledarna på kretskortet och tex se vad 0-Volt kopplas, var 12 Volt kopplas, vilken stift som är för knappen som bara reagerar på växelström och eventuellt som kan ge hög/låg signal när kortet är matat på rätt sätt med rätt spänningar.

.
Skriv svar