Byta transformator 2x9V

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mael0
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 september 2020, 21:59:05

Byta transformator 2x9V

Inlägg av mael0 »

Har ett styrkort med en transformator som har bubblat lite på primärsidan. Det är dubbla separata 9V sekundärlindningar med varsin 200mA säkring, likriktarbrygga, kondensator, 7812 spänningsregulator. 0V eller minus är ihopkopplade på likströmsidan melllan kretsarna. Altså det är dubbla positiva spänningar.
Kan man koppla in en transformator 2x9V med mittuttag?
Har en trafo på 500mA, räcker ju till att driva båda kretsarna på en lndning.
Ena kretsen driver lite relän, andra driver Logikkretsarna.
Hur ska jag koppla? Kan det bli något knas när man kopplar ihop likriktarbryggorna både på AC och DC sidan? :humm:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Byta transformator 2x9V

Inlägg av Hobbyisten »

mael0 skrev: 30 september 2020, 00:39:11 Har ett styrkort med en transformator som har bubblat lite på primärsidan. Det är dubbla separata 9V sekundärlindningar med varsin 200mA säkring, likriktarbrygga, kondensator, 7812 spänningsregulator. 0V eller minus är ihopkopplade på likströmsidan melllan kretsarna. Altså det är dubbla positiva spänningar.
Kan man koppla in en transformator 2x9V med mittuttag?
Har en trafo på 500mA, räcker ju till att driva båda kretsarna på en lndning.
Ena kretsen driver lite relän, andra driver Logikkretsarna.
Hur ska jag koppla? Kan det bli något knas när man kopplar ihop likriktarbryggorna både på AC och DC sidan? :humm:
Sinusvågor (AC) kan endera ta ut varann eller dubblas och allt däremellan om man kopplar ihop lindningar. Det är meningslöst att tala om polaritet innan du likriktat strömmen. Det finns ingen "DC-sida" på en transformator, den ger alltid ut AC, men sen likriktas den ju. Mittutag betyder just att det är mitten på en och samma lindning, då blir mitten referenspunkten och du får 9V i förhållande till den.
Senast redigerad av Hobbyisten 30 september 2020, 13:45:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta transformator 2x9V

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Koppla så här!
Notera att om det är två SEPARATA lindningar måste de vändas rätt (det jag marekrat med svarta pluppar) annars blir det som Hobbyisten säger - spänningarna tar ut varandra.
fullwave.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mael0
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 september 2020, 21:59:05

Re: Byta transformator 2x9V

Inlägg av mael0 »

Jag ritade ett schema på kraft delen av kretskortet som det ser ut nu.
gammal-koppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta transformator 2x9V

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Koppla trafon enligt mitt schema, så har du gjort det himla enkelt för dig.
mael0
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 september 2020, 21:59:05

Re: Byta transformator 2x9V

Inlägg av mael0 »

Den likriktarkretsen ser fin ut men ser inte ut att passa till kretskortet som bara transformatorn behöver bytas. :humm:

Kan man koppla så här?
nykoppling1.jpg
Annars borde det fungera så här med en trafo på 500mA.
nykoppling2.jpg
Finns det någon anledning med egen stabil spänning till logikkretsarna och reläerna matas av den andra stabila spänningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar