Omkopplare till rörförstärkar-väljare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Blomster
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 september 2020, 09:37:22

Omkopplare till rörförstärkar-väljare

Inlägg av Blomster »

Hej,
Jag är nyregistrerad användare här då jag har en fråga som jag inte lyckas hitta något svar på. Om jag lyckats posta i fel forum eller liknande så ber jag om ursäkt och hoppas att någon kan peka mig i rätt riktning.
Fråga:
Jag vill konstruera en omkopplare till mina gitarrförstärkare, två stycken. Eftersom det är rörförstärkare så måste de hela tiden vara kopplade till en last i form av en högtalare eller ett motstånd. Jag vill ordna med en omkopplare där jag har två ingångar, från förstärkarnas högtalarutgångar, och två utgångar: den ena till en högtalare och den andra till ett motstånd. Frågan är vilken typ av strömbrytare/omkopplare jag behöver som dirigerar signalen till antingen högtalare eller last, och som låter mig välja vilken av ingångarna som ska gå till vilken utgång? Finns det en vanlig vridomkopplare på Elfa som löser det åt mig?
Förstärkarna är på ca 15w så det är ingen enorm mängd starkström det handlar om.
Enormt tacksam för all hjälp.
Vänligen,
Blomster
Senast redigerad av Blomster 23 september 2020, 10:34:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny användare med fråga

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Nu är det så att om det INTE får brytas vid bytet måste omkopplaren vara en make-before-break för utgången, alltså när man börjar byta läge på den måste den få kontakt med nästa position innan den förra släpps.

Detta kan bara ske med en vridomkopplare - men definitivt inte alla vridomkopplare heller! Där får man läsa datablad och kolla efter om de är "break-before-make" (långt mest vanliga) eller "make-before-break".

Om ett mycket kort avbrott är tillåtet kan snart sagt vilken omkopplare som helst klara jobbet, då ska man gå efter att den klarar den maximala ström och att den har rätt utseende.

För ingångsdelen kan det faktisk vara lite mer besvärligt. Orsaken är att väldigt många brytare/omkopplare har en viss minimum last som de behöver för att "bränna rena" på kontaktytorna. Och då ingången oftast har mycket svaga signaler OCH hög impedans är strömmarna mycket små. Därför måste man välja en omkopplare med noll som minste strömkrav. De finns men man ska kolla.

Väljer man en "normal" kommer man efter en tid att få dålig kontakt och ska flippa den fler gångar innan det blir bra kontakt osv. Inget kul.

Så jag undrar mest: Vill du ha EN omkopplare med 4 valmöjligheter (In A & Ut A, In B & Ut A, In A & Ut B, In B & UT B) eller var sin omkopplare (In A eller In B samt Ut A eller Ut B)?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ny användare med fråga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag jobbar ... jobbade, för jag är i princip klar. Jag har lite annat på G just för stunden och återkommer strax med idéer.

Förresten VÄLKOMMEN! Kul med rörfolk och gitarr-rörfolk (har en DIY-strata men bara HiFi-förförstärkare)

Två små synpunkter:
Din fråga borde egentligen hamnat under allmän elektronik där elektronikfrågor oftast hamna. Det kan ju moderator fixa.
Ett trådämne som förklarar ditt problem. Du kan gå in och redigera dina inlägg (pennan i verktygsraden) och då även rubriken (om du ändrar ditt första inlägg).
Blomster
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 september 2020, 09:37:22

Re: Omkopplare till rörförstärkar-väljare

Inlägg av Blomster »

Lustigt, mitt svar försvann.
Tack för svar!
Jag vill alltså ha två val: 1: in A till ut A och in B till ut B, 2: in A till ut B och in B till ut A. Inget annat, men båda ingångarna måste gå till en av utgångarna hela tiden. Jag tänker att ett mycket kort avbrott (break-before-make) kan vara tillåtet, jag ska nog kolla upp det ordentligt.
Mvh Blomster
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Omkopplare till rörförstärkar-väljare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte mig att köra med reläer där reläerna överlappar med några tiondels sekunder. Hur länge man kan låta en utgång på en rörförstärkare vara öppen vet jag inget om men funderar på om det ginge att förbättra oddsen med ett motstånd på kanske 100Ω över utgångarna.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Omkopplare till rörförstärkar-väljare

Inlägg av rvl »

Vad är mekanismen som ställer till det, om utgången "går för lätt"?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Omkopplare till rörförstärkar-väljare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rören som är högohmiga och hanterar hög spänning men låg ström har en transformator som "översätter" till lågohmighet, låg spänning och hög ström.
Men transformeringen går liksom åt andra hållet så har du ingen last på utgången (oändlig impedans), ser rören den (oändliga/eländiga) impedansen som last på anoderna. Dessutom är ju kopplar ju transformatorn det ena rörets anod till det andra och systemet är mycket instabilt. Minsta störning och rören kommer i självsvängning och det går fort (<1 sekund, jag vet :doh: ) och rör, transformatorer kommer att självförinta sig.
Skriv svar