Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

Inlägg av EasyRider »

Jag skall driva ett ethernetkort från en nano. Enl spec kan A.nano driva ca 50mA om jag minns rätt. Men det externa kortet kräver nästan 200mA. Eftersom det är en "shield" så kopplas arduinon direkt på ethernetskölden vilket gör det svårt att koppla fri 3.3v pinnen från arduino. (Kan ju klippa av den, men vill hekst inte förstöra den).

Är det riskfritt att koppla en 3.3v-källa på arduinons 3.3v-pinne?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

Inlägg av EasyRider »

Ingen som kan tänkas ha en aning om detta?
Jag vet inte ifall jag kan formulerat mig konstigt. Men det jag ubdrar är om jag kan parallellkoppla arduinons egna 3.3v spänningsreg med en extern för att kunna driva högre ström genom lasten (ethernet shield).

Tack!
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

Inlägg av Janson1 »

Kanske lite luddig fråga och det är inte jättelätt att ge rätt svar... Men bara parallellkoppla två 3,3 volts stabbar skall man inte göra då den som ger högst spänning tar överhanden. Det bästa och säkraste vore nog att ha en separat 3,3 volts regulator som säkert orkar driva bägge modulerna. Och jag tror det är ide att kapa bort den inbyggda så det inte blir några felströmmar pga olika setspänningar.
Kanske lite luddigt svar...
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

Inlägg av EasyRider »

Tack för ditt svar. Ja det låter (tyvärr) rimligt. Samtidigt kanske det inte är hela världe att den pinnen är klippt.

Får.jag fråga. Är det snarare regel än undantag att man inte skall parallellkoppla spänningsregulatorer?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

Inlägg av Janson1 »

Regel eller undantag kan jag ej uttala mig om men om man tittar på strömmatningar som har flera parallella transistorer (bipolära) så har dom så gott som alltid ett lågohmit motstånd i serie, dels för att olika transistorer har lite olika spänningsfall och dels för att en varmare transistor får lägre framspänningsfall och då börjar all ström gå genom den transistorn som är varmast, därför utjämningsmotstånd. Om man har transistorer av MOS-typ så fungerar dom tvärtemot vid värme, strömmen minskar/spänningsfallet ökar så där kan man köra flera utan seriemotstånd. Nu har jag ingen aning om dina regulatorer ökar eller minskar utspänningen vid värme, det borde i och för sig vara lätt att testa. Mät utspänningen under belastning och värm regulatorn med lödspetsen eller varmluft och se vilket håll spänningen går, går den ner på bägge så kan du nog med gott samvete köra dom parallellt rakt av, annars inte.
Oj, nu blev det ett långt inlägg...
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Koppla extern 3.3 source till arduino nano 3.3v.

Inlägg av Janson1 »

Skall väl också tilläga att bägge regulatorerna måste också lämna inom tiondelen samma spänning för att det skall funka.
Skriv svar