Serie till USB (CH340) med "fast baudrate"?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Serie till USB (CH340) med "fast baudrate"?

Inlägg av bearing »

Jag håller på en del med billiga Arduinos med CH340 serie-USB-omvandlare. Ofta blir det krångel med seriehastigheten när jag ska använda dessa i PC-program. Jag föredrar att använda 1Mbit i Arduino-programmen. Men detta val finns sällan i listan över seriehastigheter i programmen. Så nu undrar jag om någon vet ifall man via någon inställning kan göra så att CH340 alltid använder 1Mbit, oavsett om jag ställer in t.ex. 2400 eller 115200 i PC-programmet?

För 10 år sedan när jag lekte med AVR och V-USB (som presenterade sig som en USB-serie-omvandlare i PC:n) var detta en bi-effekt. Eftersom att kommunikationen kom via USB rakt in i AVR:en spelade det inte någon roll vilken seriehastighet PC-programmet ställde in. Tyckte jag var mycket smidigt. Och i vissa fall är det nödvändigt för att få vissa speciella grejer att fungera. Har ni några tips?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Serie till USB (CH340) med "fast baudrate"?

Inlägg av maDa »

1Mbit vanligt seriell UART är väldigt känsligt, och nog inte så populärt av den anledningen. Men i Linux går det att göra det du tänkt med stty.

Som du säger så brukar 115200 vara det högsta många program vill kännas vid. 921600 har jag sett i enstaka fall.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Serie till USB (CH340) med "fast baudrate"?

Inlägg av bearing »

Jag håller med om att vanlig UART över långa avstånd kan vara känsligt. Men när USB-serie-omvandlaren ligger precis bredvid MCUn på kretskortet, ser jag inte någon anledning att köra så långsamt som 115200. Jag flashar t.ex. ESP8266 med högsta hastigheten, 3Mbit. Har aldrig varit något problem. Och jag har kört Arduinos i timtal med 1Mbit, och aldrig upplevt problem. Men jag har sett att folk på diverse Arduino-forum påstår att det kan bli kommunikationsfel vid höga hastigheter. En spontan gissning av mig är att det beror på att de har skrivit ett program som inte hanterar ett så snabbt flöde av inkommande bytes. Hårdvaran tror jag inte orsakar något problem, om de nu inte använder en USB-serie-omvandlare på ett separat kort med lång sladdar till MCUn.
Skriv svar