Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av teljemo »

Hej
Jag håller på med ett program som ska ta tid i produktion.
För att kunna testa enkelt hur vi kan använda programmet mot en maskin hade en maskin varit bra men en simulering räcker bra.

Jag är inte jätte vass på arduino kod även om en sån här kod nog är rätt grund nivå så tänkte be om hjälp :)

Nedan beskriver jag vad jag söker.

Jag tänkte använda en vanlig arduino Uno.
Man behöver kunna ställa in ett mål hur länge koden ska köra. Gissar att man bara ändrar en rad i koden och laddar upp igen..
Samma sak för att ställa in cykel tid så att man kan få tid / bit gjord. En liten random på cykeltid hade varit bra, tex ”int cykelTid=random(60,75);” om man hade skrivit i Java och vill att värdet ska vara mellan 60-75.
Man ska kunna starta koden som då kör tills annat sägs eller mål uppnåtts.
Man ska kunna pausa koden för att simulera avvikelse.
Man ska kunna stoppa koden helt och reseta.
Man behöver kunna få ut en signal in i en dator, via USB. Något som en programmerare kan använda. Går ”maskinen” eller inte.
Även en signal ut för varje cykel tid, för att mäta snitt på de tiderna.

En led som lyser konstant när programmet kör och blinkar till när en cykel är klar somt slocknar när det är i mål. Om man pausar kan dioden blinka.

En start knapp och en paus knapp samt en stop knapp? Den som kan arduino hittar på de bästa sättet hur man anvönder knappar och lampor :)


Någon som redan ser koden framför sig och vill göra ett försök? :)

Hade uppskattats jätte mycket. Får jag bara en kod kan jag bygga ihop en arduino med komponenter och skicka till min bekanta som är den som sköter programmeringen av programmet mest så han kan börja labba med maskin kopplingen
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av Rick81 »

Du har en bra beskrivning på vad vill göra men du kommer nog inte få ett färdigt program här. Detta låter som ett typiskt konsultjobb som dessutom verkar göras för ett företag. Om du därmot börjar göra ett program och lägger upp här kommer du nog få många bra tips.

Om du har en bekannt som kan PCprogrammering är det väl bättre göra programmet på PC? Vad jag förstår ska alla signaler hanteras på PC och inte i hårdvara.

USB är ett mardrömsprotokoll och inget rekommendera för en nybörjare. Tror Arduino har inbygd UART till USB. Annars finns tex:
https://www.electrodragon.com/product/c ... module-v2/
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av swesysmgr »

Välj en Arduino med inbyggd USB-serieport och skicka signaler till datorn den vägen, då behöver programmet bara öppna en serieport för kommunikationen. Frågan är om det hjälper dig, hur skall du hämta signaler från den verkliga maskinen? Om du gör det via digitala pinnar och en omvandlare som FT245 borde det gå.

Samtidigt blir arduino lite överflödigt då, du kan ha ett javaprogram med GUI som simulerar maskinen via en FTDI på en USB-port som pratar med en andra FTDI som är kopplad till det riktiga programmet på en annan port. Serieportsstöd finns inbyggt i java.

Har du möjlighet att installera JavaVM och eventuella drivrutiner fritt i den riktiga miljön?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av jpalsson »

teljemo skrev:Hej
Jag håller på med ett program som ska ta tid i produktion.
För att kunna testa enkelt hur vi kan använda programmet mot en maskin hade en maskin varit bra men en simulering räcker bra.
Är det inte sådant som sk. MES-system har funktionalitet för?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av sodjan »

Jo, bland mycket annat. Men ett fullt kommersiellt MES system är inget man installerar på en kafferast.
Det är miljonbelopp bara för licenserna plus konsulter för installation och konfigurering.
Sen beror det på vad "maskin" betyder mer konkret. Har de moderna styrsystem med OPC-UA osv?
Eller behöver all kommunikation skrivas nytt från grunden?
Jag menar, efter 35 års jobb med produktions-IT, att det saknas alldeles för mycket i frågeställningen för att kunna ge ett rimligt svar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av Krille Krokodil »

Med en Raspberry Pi & Codesys-licens för < 1000:- så kan du programmera det grafiskt i Sequential
Function Chart och också enkelt göra grafiska webgränssnitt till det. Samt att du har flera fältbussprotokoll
och OPC UA om du vill koppla upp dig mot någon industriell mackapär.

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Otroligt funktionellt program, hade ingen aning om att det fanns slikt!
Men Nu har ju TS inte replikerat alls sedan några dagar före jul, så det kanske inte var så intressant att få ett antal bra svar!
Problemet med en slik lösning är säkert att man skall kunna en hel del innan man sätter sig ner och bygger upp ett flöde.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av DanielM »

Satsa på en STM32 istället och bygg en webbapplikation i Vaadin eller mobilapplikation i GluonHQ. STM32 har mycket bra funktionalitet att hantera kommunikation mellan USB. Bättre än Arduino. Jag kan hjälpa dig.

Du behöver bara kunskaper i Java och C.

Då behöver du bara använda STM32 som en IO-modul. :)

Sedan ska du ta det 8-biträvarna ovan säger med en nypa salt. Allt som inte är 80-talets assembler-voyager-läsa-1000-sidor-datablad-hack-skryt är moraliskt fel.

Programmering ska vara enkelt och skriva kod ska vara en barnlek. Man ska inte behöva skriva massvis med kod eller bada i datablad för att få något fungera. Man återanvänder andras kod och andras metoder istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Tips: Sök på STM32 UART DMA på Youtube. Där har du en bra kunskapskälla. :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av teljemo »

Hej
Ursäkta att jag varit så inaktiv i den här tråden :(
Jag har 1 ton pågående projekt både privat och i jobb så fått göra lite om prioriteringar.
De här projektet är privat så det har fått gå in i viloläge en aning. Jag hade ingen aning om att det va så pass komplicerat.
Det är ju ofta så med saker man inte kan så mycket om :lol: Svårt att se svårighetsnivån.

I "maker världen" låter det alltid så lätt när de som programmerar arduino gör sin grej..
Och eftersom "det är lätt när man kan" tänkte jag att det troligtvis är en baggis att slänga ihop nåt sånt för den erfarne.. 50 rader kod, boom :shock:

Jätte bra tips! Jag har sparat några Youtube länkar i en mapp till de här projektet så jag har att plocka i när det kommer dit.
Ska snacka med en maskin integratör på torsdag också om detta.
Tror det kan finnas en hel del bra erfarenhet där om att koppla ihop maskin med mjukvara. :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av Nerre »

teljemo skrev: Man behöver kunna få ut en signal in i en dator, via USB. Något som en programmerare kan använda. Går ”maskinen” eller inte.
Även en signal ut för varje cykel tid, för att mäta snitt på de tiderna.
Jag tror det är den här biten som blir det svåraste. USB är inte direkt som en serieport, USB-protokollet är rätt komplext och kräver i princip en drivrutin i bägge ändar kan man säga. Undantaget är väl om maskinen tillverkas så den simulerar ett tangentbord eller nåt sånt.

Annars känns det som om programmet skulle kunna skrivas i Scratch och köras på en rPi.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med en arduino kod, simulera maskin.

Inlägg av swesysmgr »

USB-kommunikationen kan man lösa genom att använda en USB-krets från t.ex. FTDI där drivrutiner ingår. För ditt Java/C# program ser då USB-kommunikationen ut som en serieport och är lätt att använda.

Moderna arduino gör ungefär samma sak men har en AVR med inbyggt USB + bibliotek istället. Att göra ett terminal-gränssnitt mot användaren med lite menyer som går över USB men ser ut som en serieport är enkelt.
Skriv svar