Fråga om stegmotordrivare.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Fråga om stegmotordrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade ett par stegmotorgivare som blivit liggande i flera år. Dom tål 3 Amp så jag tänkte använda dom till Handiboten tillsammans med en Arduino Mega. Problemet är att jag inte hittar någon beskrivning på dipkontakterna. Båda dipkontakterna är ställda på samma vis men den ena motorn steppar 1/16 del och den andra 1/8 och jag hittar inga andra omstälningsmöjligheter. Båda går bra och låter fint med en 1.8 Deg. stepper på 1.8 Amp

Dessa drivare är ersatta av denna typen. Jag har några sådana också men de är reservdrivare till båtens styrsystem så de vill jag inte använda.
Båda använder kretsen Toshiba TB6560 3A.

Är det någon som använt den gamla typen och har dokumentation om dem? Eftersom dipkontakterna är likadant inställda så borde de ju gå lika fort. Den som går fel är den som går för sakta.

Bilder på den okända drivaren.
stepperdriver okänd.JPG
stepperdriver okänd-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fråga om stegmotordrivare.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tyvärr har jag inte slika kort! Men jag var nere idag och kopplade in några olika stegmotorer till DDCSV och det gick väldigt bra. Men när jag krämade på fullt vevandes med MPG så stallade den ena typen av motor. Men det kommer ju inte att hända i verkligheten och jag tror att man kan sätta F värden som max. Så det där med steg kan och delning kan vara viktigt!

Jag har något liknande denna https://www.aliexpress.com/item/32849012751.html plus MPG med en väldig kabel.
Skriv svar