Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2190
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av DanielM »

Jag ska införskaffa en Raspberry Pi och jag vet dock inte vilken jag skall införskaffa.
Mitt krav är:

1. Köra ETT javaprogram - Blir ett litet program
2. Ha en VNC server installerad
3. Åtkomst till Raspberry Pi:n via VNC Viewer för att surfa på Youtube
4. När jag "loggar ut" från VNC Viewer så ska inte Youtube stängas ned, utan allt ska vara aktivt ändå.

Frågeställning:
1. Är detta möjligt med VNC server?
2. Vilken Pi rekommenderas?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av Jolles »

Rent spontant ser jag inget konstigt med det du vill göra. Pi 3 eller nyare, men det bör gå bra även med första modellen. Nu vet jag inte hur jobbigt ditt java program är, men min rpi3 är tämligen belastad med bra mycket mer än jag trodde den skulle klara av - och det gör den med bravur.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av GeekJoan »

Ett annat förslag är Discord som egentligen är ett program för att snacka när man tex spelar. Men vi använder Discord och då har vi lagt in en musik bot som man kan lägga in youtube urlar till, eller så kan man direkt skriva vilken låt man vill höra så fixar den det själv. Sätter man den på repeate så kör den på tills man ändrar något.
Finns flera olika musikbottar:
https://groovy.bot/
https://rythmbot.co/
https://top.gg/bot/pancake
DanielM
Inlägg: 2190
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av DanielM »

GeekJoan skrev:Ett annat förslag är Discord som egentligen är ett program för att snacka när man tex spelar. Men vi använder Discord och då har vi lagt in en musik bot som man kan lägga in youtube urlar till, eller så kan man direkt skriva vilken låt man vill höra så fixar den det själv. Sätter man den på repeate så kör den på tills man ändrar något.
Finns flera olika musikbottar:
https://groovy.bot/
https://rythmbot.co/
https://top.gg/bot/pancake
Nu ska jag egentligen lyssna via Radio Garden, men valde att jämföra med Youtube för det kräver mest effekt.
Jag är för gammal för Discord :)
Jolles skrev:Rent spontant ser jag inget konstigt med det du vill göra. Pi 3 eller nyare, men det bör gå bra även med första modellen. Nu vet jag inte hur jobbigt ditt java program är, men min rpi3 är tämligen belastad med bra mycket mer än jag trodde den skulle klara av - och det gör den med bravur.
Första modellen av Pi? Nej du, en sådan kan knappt starta.
Jag har en Raspberry B+ hemma och en Zero W hemma. Aldrig att man kan gå in på internet eller surfa på Youtube med en sådan. Går icke! En B+ går upp 100% CPU direkt så fort man gör något t.ex. öppnar en textredigerare.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av Jolles »

Har också första modellen liggandes där hemma, jag kan nog villigt erkänna att jag inte provat att öppna en webläsare med den, men den slet bra och länge innan jag skaffade min 3'a.

3'an körde jag youtube på för bara några veckorsedan för att prova, jag körde då webläsaren från pi3'an över ssh med X-forwarding och det funkade bra, jag körde det så för att få ljudet ut från pi'en - men jag hittade en bättre lösning sen.

Kör du en vncserver så skapar du ju ett "skrivbord" som du kan gå in på, så då avbryts inte din session när du stänger anslutningen.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av maDa »

Det går såklart att göra men kommer inte vara något trevligt resultat. Allt med webbläsare och skrivbords miljö är dålig idé på en RPi.

Varför måste det just göras på en RPi? Vad är syftet med hela lösningen?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av Jolles »

Provade just youtube i chromium på min rpi3 med helt ok resultat i fullskärm med en vnc session. Browsern slukade cirka 300mb ram.
DanielM
Inlägg: 2190
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av DanielM »

Tackar! Då kanske det få bli en Paj 3. Jag har hört att en Paj 4 blir så otroligt varm så det är nästan farligt.
DanielM
Inlägg: 2190
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av DanielM »

maDa skrev:Det går såklart att göra men kommer inte vara något trevligt resultat. Allt med webbläsare och skrivbords miljö är dålig idé på en RPi.

Varför måste det just göras på en RPi? Vad är syftet med hela lösningen?
Jag håller på göra ett musmacro i Java och det är ett program som ska läsa utav en ADC (STM32). En viss position på en potentiometer, ska trigga igång ett visst musmacro som surfar in på en URL länk.

Världsradio :)
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av Jolles »

Läste dom varningarna också, men köpte mig en fläktfri kylare på ebay. Den är blott ljumen nu.
DSC_0532.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av vfr »

Har du en länk på den kylaren?
DanielM
Inlägg: 2190
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av DanielM »

Bara så ni vet det så har jag byggt klart min sak! :)

Det blev en Raspberry Pi B+ från 2016. Allt blev skrivet i Java. Java är riktigt bra för inbyggda system om man ska jobba på högre nivå.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av Shimonu »

Toppen, har du en länk till GitHub vi kan kika på?
DanielM
Inlägg: 2190
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Kan man lyssna på Youtube igenom Raspberry Pi med VNC?

Inlägg av DanielM »

Just ja!

Det har jag inte. Däremot kan jag säga att jag använde inte VNC och gjorde ingen världsradio med min Raspberry Pi. Jag gjorde en MP3 spelare i Java som spelar musik beroende på hur man vrider potentiometern :)
Skriv svar