Kontrollera flera servos samtidigt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Okej, har ingen erfarenhet av PIC, men har gjort lite grundläggande saker på AVR. Skulle ju gå bra att köra 2 PIC enheter (går robotbygget i mål behöver jag 16 servos).. Men inte säker att det skulle lösa mitt batteri/ström problem. Hur gjorde du med strömförsörjningen för din krets, vilket sorts batteri använde du?
Tacksam för svar.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Om det nu är strömmen som är problemet...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av Icecap »

Nu är det ju så att kretsen skickar ut pulserna som RC-servon tolkar som positionsinformation.
Själva RC-servoerna kör oftast med en direkt anslutning till strömkällan och elektroniken däremellan har en viss filtrering och reglering för att undvika att motorerna i RC-servoer ger för många dip osv.

Så pulserna och strömproblem är två helt skilda delar som inte hänger ihop på annat sätt än att om de delar källa kan de störa ut varandra.

Det jag ser är att du har ett problem och du vet inte orsaken till det just nu.
Detta ska såklart avklaras först, det går per definition inte att få ett system med problem till att fungera bra om man inte åtgärder de problem som finns.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Betyder det att det går att ge ett servo 5v/massa ampere på Volt-in och 3.3v från tex AVR/PIC via pwm på den orange:a kabeln som styr positionen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av Icecap »

Färgen på kabeln vet jag inte men RC-servo har en motor med en del utväxlingar som driver dels utgångsaxeln och dels ett intern potentiometer som anger positionen. In i den kommer det GND, VDD (5-6V) och ett styrsignal i form av en puls där bredden på pulsen anger den önskade position på RC-servon.

Styrningen som är inbyggd i RC-servon ser sedan till att ta emot pulserna som anger den önskade positionen och styra motorn till den position bäst det går.

En DC-motor som brutalt slås på kan dra en hel del mer ström än vad den drar när den är varvad upp, alltså MÅSTE strömkällan ha ett relativt lågt inre motstånd. Och jag vet att vissa RC-freaks anser att RC-servo ska köra på 6V för att klara kraven - och då elektroniken till mottagare osv. oftast är till 5V ska det regleras lite däremellan.

Det är inte heller helt ovanligt att styrningen har egen strömförsörjning, separat från "kraft"strömmen.

Styrsignalens "styrka" är utan betydelse - och den brukar vara i omnejden av 5V vad jag vet. Det kan fint vara att det fungerar med 3,3V, jag vet helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av Glenn »

Huruvida det fungerar med 3.3V eller ej är olika från servo till servo.

Samma sak med sjäva drivspänningen, dessa servon är ju tänkta att drivas med minst 4.8V (4st 1.2V NiCd/NiMh-celler).
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Uppdatering: jag körde in testbiblioteket på en arduino uno och kopplade in servo kontrollern, den verkade inte ha några problem alls med att köra 3 servos samtidigt... Jag ska testa porta det till raspberryn och se om den koden funkar bra där också. Jag är så jäkla dålig på debugging, men är glad att jag kom vidare i alla fall, ursäkta om jag misslett någon.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Uppdatering 2: Kopplade in en multimeter för att kolla volten, den går ner till typ 4.5 varje gång jag flyttar servos, vilket jag gissar är för lite för att snurra alla 3. Anledningen att arduino funkade var nog att den koden flyttade sakta fram och tillbaka istället för en slumpad puls som jag använde på raspberry. Jag tror jag behöver ett bättre batteripack.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av Icecap »

Normalt kommer positionspulserne med runt 20-50ms mellanrum.

En analog servo vill då använda skillnaden i tid mellan den interna och den externa pulsen till att köra motorn.
En digital vill fånga pulsen och sedan spar den till ny puls kommer eller en viss tid har gått. Under tiden kommer den att varva motorn ganska mycket för att ställa sig in i rätt position snabbast möjligt.

Detta betyder - praktisk sett - att en digital servo drar mer ström i pulserna.

Att spänningen dyker betyder att din drivström har för hög inre motstånd och det ska fixas.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Att spänningen dyker betyder att din drivström har för hög inre motstånd och det ska fixas.
Dum fråga: Vad innebär detta? Att jag ska ha mer ampere på V+? Fattar inte riktigt vad du menar med motstånd..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av Icecap »

En strömkälla kan beskrivas som en perfekt strömkälla i serie med ett motstånd.

Ett batteri har t.ex. ett inre motstånd som beror på storleken av batteriet samt hur mycket det är urladdad.
Ju mer urladdad, ju högre motstånd. Detta pga. kemin i batteriet.

Om man belaster ett halvt urladdad batteri så att spänningen sjunker till hälften av vad den är utan belastning kommer hälften av den totala energi att avsättas i batteriet och den andra hälft i lasten.

Så om din strömkälla t.ex. består av 4 st AAA-batterier och spänningen sjunker för mycket när RC-servon kör kan det vara nog att byta till t.ex. AA-batterier eller större.

Om det är en nätdel är den för klen helt enkelt och är det en regulator är den för klen.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Kontrollera flera servos samtidigt

Inlägg av jntron »

Jag förstår. Tack för förklaringen
Skriv svar