Instabil spänning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Har en signal som ser konstig ut när den passerar en nivåomvandlare och tog en titt på försörjningen som hoppar upp och ner en del. Känns som ett bra ställe att börja för att felsöka.

Har en atmega 328P som jag försörjer från en RPi Zero. Driver den med 5V som då också omvandlas till 3.3. I övrigt finns det lite lysdioder, en nrf24L+ eller vad de nu brukar heta och en MPU9250 sensor. Sen har jag 2st nivåomvandlare av olika modell.

Skulle gärna ta emot lite allmänna tips på hur jag kan se till att stabilisera spänningen. Vet att det brukar behövas någon kondensatorer mellan VCC och GND men minns inte vad det brukar vara för värden och om det måste vara elektrolyt osv.
Är det värt att skaffa ett nätaggregat istället?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Instabil spänning

Inlägg av Hobbyisten »

Jag fick inte heller riktigt fason på min lilla spänning/strömförsörjningsmanick, en elektrolyt lär behövas då en konding i dessa sammanhang inte kan bli för stor tror jag. Jag tycker definitivt du ska köpa ett labbagg, de är pålitliga.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Har någon relativt stor på 100 uF som jag testade att bara stoppa ner mellan VCC och GND men såg ingen större skillnad så tror det kan finnas mer att göra. Tanken är också att det här ska gå att driva från batteri sen. Så ser gärna att jag kan få till någon snygg stabilisering. Men labbagg kan ju vara bra under utvecklingen och utesluta instabil spänning som felorsak
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Hmm, nu börjar jag bli fundersam på om jag gör något konstigt.

Innan jag beslutade mig för att hoppa på något dyrare labbaggregat så funderade jag på något billigare sätt att testa. Jag kom på att jag hade en dator som skulle slängas med ett fungerade nätagg. De ska ju leverera stabila spänningar ändå. Slänger upp agget på bänken. Mäter upp en 5V-pinne och kopplar in tillsammans med jord från agget. Får fortfarande enorm rippel på 200-1000 mV om inte mer.

Kan det vara en nivåomvandlaren eller något annat som är trasigt?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Instabil spänning

Inlägg av arvidb »

Var mäter du upp ripplet och hur ser kretsen ut? Ett schema över de relevanta delarna vore nog bra.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Kör allt i breadboard och har mätt i skenan som går i ytterkanten med oscilloskop.

Finns det några enklare verktyg för att rita upp kretsar?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14178
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Instabil spänning

Inlägg av swesysmgr »

https://fritzing.org/home/

Är nog så nära "breadboard-cad" du kan komma. Annars är Eagle m.fl. gratis elektronik-cad program ganska användarvänliga idag.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Kan börja med ett par bilder på anordningen. Håller på att jobba på breadboard-sketchen men insåg att en riktig bild är nog tydligare.

På sidan där elektrolyten(1uF) sitter kopplas det på 5 V som omvandlas till 3.3 V på andra sidan. Det är 2 st nivåomvandlare i mitten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Instabil spänning

Inlägg av limpan4all »

Där elektrolyten sitter gör den ingen större nytta.
Tänk på det hela som olika snabba kondensatorer elektrolyter har som uppgift att se till att nätaggregatet ser en jämn last. Men det måste till snabbare kondensatorer samtidigt (eller bara snabba kondensatorer). Så sätt gärna en (eller flera på olika ställen) 100uF elyt där inkommande kraft kommer ifrån. Sätt några keramer parallelt och på samma plats. Sätt minst 100nF keramer i dina bussbars så nära dina laster som möjligt gärna flera på varje ställe. Tänk på att alla keramer har en DC bias så att en 100nF 50V har mer kapacitans än en 100nF 10V när dom används som avkopplingskondensatorer vid 5V (CK05 och CK06 är smidigast att ha när man labbar, bara att gödsla ut). Det som kan inträffa om du sätter dit för mycket kapacitans är att ditt matande nätaggregat (av vilken typ det än är) inte "gillar" lasten, ett labbagg har inget problem med kondensatorer men andra typer kan ha det.

Du har för lite last för att ett PC aggregat skall klara av att levererar en stabil matningsspänning, lasta det med en grundlast på 2A på 12V och 3A på 5V så skulle det fungera bättre.

För bästa funktion så skall du ha stjärnformiga jordsystem, all återmatning skall in i en punkt. Den typ av breadboard du har använt funkar fint upp till ca 100kHz däröver så måste man göra allt annorlunda.

Tag gärna ett snabbt digitalt oschilloskåp och titta på dina matningsspänningar, dom kommer inte att se snygga ut.

För övrigt, grattis och välkommen till verkligheten... EMC är ett djäkla skit och det tar en evighet att bli bra på det.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Tag gärna ett snabbt digitalt oschilloskåp och titta på dina matningsspänningar, dom kommer inte att se snygga ut.
Tror jag har en bild på det som jag kan visa senare. Du har rätt, inte alls fint!

Låter som jag har mycket spännande arbete att göra då! Tar till mig att skaffa ordentligt labbagg istället, hade för mig PC-agg behövde en del last men tyckte det var värt ett försök.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Här är väl bland det värsta jag mätt upp.
Den typ av breadboard du har använt funkar fint upp till ca 100kHz däröver så måste man göra allt annorlunda.
Du menar att köra SPI med klocka runt 1 MHz är lönlöst på sån här breadboard?

I övrigt håller jag på att beställa lite kondensatorer och ska nog kika på ett labbaggregat. Behöver det vara något extravagant?
Tyckte det här verkade lagom för mig:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-a-p44309
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Instabil spänning

Inlägg av limpan4all »

Den kommer att duga fint.

5V är specat som 5V +-5% så från 4,75V till 5,25V är OK, du ligger rejält utanför.

Skicka ett PM med adress.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Instabil spänning

Inlägg av Shimonu »

Att jag ligger utanför specen var något jag förstod rätt snabbt när jag började mäta också :D
Skriv svar