nRF24L01+ undantagsfall

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

nRF24L01+ undantagsfall

Inlägg av Shimonu »

Verkar vara ren tur att jag hittade den här versionen av databladet.
https://www.sparkfun.com/datasheets/Wir ... on_1_0.pdf

I kapitel 8.3.1 där SPI commands beskrivs så finns det en Note för kommando R_RX_PL_WID som säger:
Note: Flush RX FIFO if the read value is larger than 32 bytes
Betyder det här att det var en försändelse som blev korrupt och går förlorad eller har det dykt upp en spök-försändelse som bara var skräp? När jag mäter med oscilloskop och kollar på vad som kommer tillbaka från STATUS-registret så visar det att det finns data på pipe 1 vilket jag har aktiverat men som jag inte använder ännu. Så det tyder väl på att det är skräp som kommit in då bara. Störningar från wifi?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: nRF24L01+ undantagsfall

Inlägg av Rick81 »

Jag tror det är checksumma på datat, men jag brukar lägga till en egen checksumma på datat jag skickar. Med trådlöst kan man få in del skräp.

Tolkar texten som att det kommer in för mycket data utan att det lästs ut så flushas rx fifo. Läser du ut datat?
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: nRF24L01+ undantagsfall

Inlägg av Shimonu »

Jag har också egen checksumma. Problemet har varit att när fenomenet uppstod så verkade jag bara läsa skräp och checksumman var hela tiden fel. Då har jag ändå så att mottagaren inte gör något annat än att vänta på data, så den är rätt snabb jämfört med den andra enheten som ska läsa sensor och lite annat och tar mer tid på sig. Så det är inte så att FIFO:n fylls.

Att bara göra flush av RX FIFO som databladet säger och sen vänta på nästa paket verkar fungera fint. Jag ser nu också att det kommer vissa korrupta meddelanden ibland, det är fall då längden på meddelandet är kortare än 32 men fortfarande bara skräp så det är jag ändå skyddad mot med egen checksumma.

Känner mig ganska övertygad om att det är störningar från wifi och annat som jobbar in 2.4 Ghz och råkar slumpa fram data som de här modulerna läser.
Skriv svar