Hur programmera atmega328pb via ISP?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Haha, då tackar jag snigelen för att han ville vara extra tydlig. Och då är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag får helt enkelt hoppas på det bästa. Det ska som sagt gå att köra upp till 16mhz men som jag fattat det ställer det lite krav på att kristallen är lättdriven. Jag uppdaterar tråden om en månad när jag har fått mina prylar och hunnit testa.

Jag måste inte tvunget ha 16mhz men jag inbillar mig att det är en fördel då jag ska hantera uart från en blåtandsmodul samtidigt som jag skickar information till adresserbara LEDs. Jag har märkt på min prototyp att det krävs att koden är ordentligt snabb för att inte tappa information från blåtandskommunikationen.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av adent »

Hur funkar din blåtandskommunikation? Uart? Det bör gå att få den idiotsäker genom att använda interrupt?

MVH: Mikael
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Den fungerar med UART ja och det går att få till så att den triggas på intrerrupts. Ett problem är att FastLED-biblioteket som pratar med mina LEDs stänger av interrupts under tiden den uppdaterar alla lysdioder så jag är inne på att begränsa i vilken hastighet som data kan skickas TILL blåtandsenheten. Jag vill så snabbt som möjligt uppdatera information till alla LEDs och därefter undersöka om någon ny information kommit in på UART. Därav vill jag ha en hög klockfrekvens.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Så kom till sist mina kretskort och efter flera timmars testande konstaterar jag att jag inte får det att fungera med en extern 16mhz kristall, inte tillförlitligt iallafall. Jag köpte tio SMD kristaller från Aliexpress så dess lastkapacitans är okänd, jag har försökt med de flesta värden mellan 10-33pF på kondensatorer och jag kan få kristallen att börja svänga men efter ett tag lägger den av.

Jag har beställt en "fin" kristall med datablad och allt från electrokit så jag tänkte ge det ett sista försök. Får jag inte rätt på det så blir det till att använda den gamla atmega328p eller en aktiv oscillator istället.



.
Skriv svar