Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av tokfan »

Skicka ditt nummer i ett privat pm (eller här) så swischar jag 200 spänn direkt!!
(Lovar att aldrig ringa dig när jag kör fast). Vill bara tacka.
Känner mig så sjukt lättad att jag äntligen kommer vidare efter alla kvällar/nätter med googlande och installerande av olia avr program och drivrutiner.

Måste man berätta vad felet var? :( :oops: :roll:

Hade jag varit bättre att följa dina gesällbrev trix hade jag löst det tidigare.
Tänkte att tipsen var kloka och bestämde mig för att alltid ha dem i bakhuvudet resten av livet, men var så säker "den här gången" på att du var inne på fel spår (som betyder att jag inte följde trixen jag tyckte var kloka helt och hållet) :roll:

mk2an går som en klocka!!!!
Jag antar att dragon kortet är paj.
STK500an vette fasen vad det kan vara för fel med. Läste något om windows 10 och shippet som sitter i min RS232-USB kabel. Fanns lika kablar men med olika chip. Något skulle passa dåligt till win 10 tydligen.

som sagt var, messa ditt nr så har du pengar till 4 daimstrutar. (fasen vad dyra de har blivit). :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av Shimonu »

Efter hur mycket hjälp du fått känns det väl rättvist att berätta vad som löste det. Inte minst för folk som hittar det här i framtiden.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av tokfan »

Det var lite på skämt för det är så pinsamt.
Det var en idiot grej ändå i slutändan.
Fattar inte hur jag missat den.

Efter allt googlande efter drivrutiner, windows uppdateringar, ominstallationer, mätningar osv.

Får väl skylla på sömnbrist, frustration och iver.

Felet var min hembyggda 10-6pin adapter som det finns bild på tidigare i tråden. Mosi sladden var lödd en rad bredvid pinnen (blå sladden).
Måste ha slarvat och mätit från sladden på adaptern istället för pinnen i kontakten när jag mätit tidigare.
Var så inne på att det var mjukvara när de andra två programmeringskorten gav samma fel utan att använda adaptern eller samma sladdar.

Den här missen tar jag med mig och har lärt mig en läxa.


Sorry :oops:

Tusen tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av Zyxel615 »

Någon på forumet har skrivit om felsökning att ”det är ändå alltid fel där man letar sist och hittar man det tidigare har man rest i tiden” :)

Kul att du hittade felet, man lär sig i regel mest av det man får felsöka längst!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av Magnus_K »

När jag googlade på ditt felmeddelande så tyckte jag att "lösningarna" rent generellt handlade om att rätta till felkopplingar. Både på BB och hemmagjorda adapters.
Lite svårt att be om bilder utan att låta dryg, men oftast är det nog något sånt här som gör att det helt plötsligt inte fungerar.

Kul att ni löste det till slut :tumupp:
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av tokfan »

Tack ska ni ha!
Ja jag läste också om ärgade kontakter och allt möjligt.
Tyckte jag dubbelkollat allt men slarvar nog när jag är frustrerad och så inne på att felet borde vara något annat.
Håller mest på med det här kväll/natt-tid. Då har ju ADHD medicinen gått ur kroppen :D :shock:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av Icecap »

Som ADD själv har jag checklistor om sånt går fel.

Ja, papper med skrift av typen: "Pin 1 på ICD ska gå till pin x på µC". Sedan är det bara att kolla upp det, steg för steg och bocka av eftersom.

Pisstråkigt - men stabilt och när min Concerta tar slut fungerar det ändå.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kan inte ansluta atmega168 i atmel studio. blir galen!!

Inlägg av tokfan »

Hihi det trodde jag aldrig.
Jag är nybörjare på diagnos och adhd och medicin med.
Vilken skillnad det blir med medicin ändå.
Man kommer på på kvällarna hur man brukade vara tidigare innan den. Rör ihop mycket och ofta. Kör elvanse och ofta lappar till allt. :tumupp:
Skriv svar