Arduino och EMC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Arduino och EMC

Inlägg av AlterEgo »

Det tycks vara en ganska allmän uppfattning att Arduino-kort (och Raspberry Pi m.fl också för den delen) att det är svårt för att inte säga omöjligt att ta en sådan genom ett EMC-test.

Så min fråga är - är det någon här som faktiskt kört ett sådant kort eller ännu hellre ett helt system baserat på Arduino genom ett fullt emc-test och kan berätta hur det faktiskt gick?

Naturligtvis beror resultatet resten av systemet, men jag fiskar framförallt efter något resultat där Arduino-modulen var avgörande.

Jag sitter med ett case att bygga ett mätsystem som någon som absolut vill driva det med Arduino. Gladast blir jag förstås om någon kan påvisa och övertyga mig om att det inte är några problem...
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Arduino och EMC

Inlägg av Glattnos »

Borde inte Arduino-kort redan vara testade eftersom de säljs som en produkt?
https://www.arduino.cc/en/main/warranty

Edit: Raspberry Pi verkar också jobbat med detta https://www.raspberrypi.org/blog/tag/ce-compliance
Sen om man bygger system med dom så vet jag inte hur det är, om man måste testa hela systemet eller om det räcker med att alla ingående delar är testade och godkända.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Arduino och EMC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det viktigaste är väl hur man arrangerar med in- och utgångar, spänningsmatning och liknande. Även om man stänger in Arduinon i en bra skärmlåda, kan jag leda in störningar via kablage.
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: Arduino och EMC

Inlägg av AlterEgo »

Glattnos skrev:Borde inte Arduino-kort redan vara testade eftersom de säljs som en produkt?
https://www.arduino.cc/en/main/warranty

Edit: Raspberry Pi verkar också jobbat med detta https://www.raspberrypi.org/blog/tag/ce-compliance
Sen om man bygger system med dom så vet jag inte hur det är, om man måste testa hela systemet eller om det räcker med att alla ingående delar är testade och godkända.
Det är helt rätt, men dels är dom Class B vilket betyder hemmabruk, inte industridito (vilket är Class A) och dels är det antagligen testat på ett "naket" kort. Nu kan dom väl knappt testa på nåt annat sätt om dom skall märka den som varande en produkt, men så fort man hänger på nåt så blir scenariot annorlunda.

Har för mig att man kan klara sig undan om alla ingående delar är testade och godkända var för sig, men om det är en metod som är användbar i praktiken vet jag inte...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Arduino och EMC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har för mig att man kan klara sig undan om alla ingående delar är testade och godkända var för sig, men om det är en metod som är användbar i praktiken vet jag inte...
Och det beror på vilka ytterligare krav som finns. Inom bilindustrin (detta gällde SAAB men lär väl vara lika överallt) gällde att moduler skulle vara testade och godkända var för sig MEN det var också ett krav på att moduler som var sammankopplade fungerade i sina resp system.
(Där minns jag hur sidoairbagsystemet, hopkopplat med huvudairbagsystemet i 9-5 lade av när man utförde tester med inducerade störningar i kablaget. Några fick ett rejält rapp på fingrarna ...)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Arduino och EMC

Inlägg av Klas-Kenny »

AlterEgo skrev: Har för mig att man kan klara sig undan om alla ingående delar är testade och godkända var för sig, men om det är en metod som är användbar i praktiken vet jag inte...
Nä, så funkar det inte med CE-märkning. I vissa fall kan man återanvända testresultat, men det är i väldigt begränsad omfattning.

Har aldrig mått något på Arduino, men kan inte tänka mig att det skulle vara omöjligt, är ju inte mycket innehåll i den. Bara man ser till att skydda allt I/O som lämnar lådan så går det säkert.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Arduino och EMC

Inlägg av gkar »

AlterEgo skrev:Har för mig att man kan klara sig undan om alla ingående delar är testade och godkända var för sig, men om det är en metod som är användbar i praktiken vet jag inte...
Nej, du som tillverkare skall visa att hela systemet uppfyller kraven.
Om de ingående delarna är CE-märkte gör antagligen att det är troligare.
Du kan aldrig hävda att du uppfyller CE-kraven genom att enbart de ingående delarna är CE-märkta.

Ja, Arduino, RaspberryPi etc mm går att få igenom CE-kraven.
Men det hänger ofta på om hur mycket och hur den är inkopplad, vilka kablage som finns, andra kort mm.
Det kan även skilja sig beroende på mjukvara då mjukvara ibland kan sätta drivstyrka på signaler.

Från ett annat perspektiv, om man får problem med ett RPi-kort tex, antag att det strålar för mycket, kanske den enda lösningen är att göra kortförändringar. Om man då inte tillverkar kortet själv, inte har alla underlag etc kan det vara mycket besvärligt.
Skriv svar