Vad använder ni era mikrokontroller till?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Al_Bundy »

Rent spåntant nyfikenhet i frågan. Vad använder ni era mikrokontroller till? Både på arbetsliv och fritid? Själv så använder jag mina mikrokontroller för mest bara enkla saker: ADC, PWM, CAN, SPI, I2C, UART för att läsa och skriva till och från diverse elektriska komponenter så som givare, relän, lcd, led, elmotorer och skicka data via USB kabeln till en annan extern enhet. Mer än så har jag inte gjort.

Jag är inte expert, utan jag utgår bara från vad andra brukar göra och sedan gör jag samma sak med en liten modifikation. Jag klarar mig dessutom inte utan en projektstartshanterare som genererar ett projekt med färdiga I/O's. Jag finner databladsläsning för projektstartshantering onödigt om redan det finns verktyg som är meningen att ersätta det manuella arbetet.

Ungefär som när jag insåg att Spring IOC för Dependency Injektion för Java gjorde min vardag 17% lyckligare utan någon konstnad. Slapp all manuellt arbete som gamla hårdkodare brukar koda för att deklarera fält i ett objekt.

Jag undrar också om ni använder verktyg för att skapa projekt för mikrokontrollern, eller skriver ni allt i NotePad och använder GCC + komandotolken för att bränna in koden, läser djupa datablad och använder hex och binärt hela tiden? Eller använder ni program så som CubeMX för att starta ett projekt och Kiel/TrueStudio/IAR för att bränna in koden?

Edit:
Mina intressen är bland annat göra appar till Android och Iphone via JavaFX samt programmera STM32 med C. Här kan man göra mycket gott :)
Senast redigerad av Al_Bundy 8 augusti 2019, 21:02:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du är go du grabben från från Chicago.
jag utgår bara från vad andra brukar göra och sedan gör jag samma sak med en liten modifikation.
Man kan komma långt med andras erfarenheter! Men det är kanske inte vad jag förknippar med din personlighet! ;-)

Eller så får man vara Spå (n) tant Min Spontana reflexion!
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 8 augusti 2019, 21:09:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Icecap »

Och de svar har kommit genom så många svar du har fått och ignorerat - så varför bli ignorerat igen?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av svanted »

du beskriver inte vad du använder den till utan HUR du använder den,
liknelse..
-Vad använder du din bil till?
den använder jag för att gasa, bromsa, växla och styra ibland, och även blinka lite till höger och vänster...
det är HUR man använder en bil,
VAD man använder den till...
-Till att åka till och från jobbet med.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av vaxfan »

På jobbet stopppar jag in trays med microcontrollers i en Pick & Place maskin och hemma är de utfyllnad i bra-att-ha lådan. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Al_Bundy »

Lasp skrev:Du är go du grabben från från Chicago.
jag utgår bara från vad andra brukar göra och sedan gör jag samma sak med en liten modifikation.
Man kan komma långt med andras erfarenheter! Men det är kanske inte vad jag förknippar med din personlighet! ;-)
Jadu. Allt beror på vad som krävs och hur mycket tid man har. Ibland så kanske man kan lära sig igenom att testa sig fram och dra en slutsats. :) Så har jag gjort hela tiden.

Visst läser man på lite, men inte allt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alt (det var ett extra L i föregående inlägg, så jag skippade ett L i allt för att skapa balans) möjligt.
Ska man labba något och inte vill vira ihop ett gäng CMOS-kretsar kan man använda en ATmega eller rentav en ATtiny.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Platis »

Just nu funderar jag på ett "dass-projekt" med en arduino! 8)
Automatisk toalock-öppnare/stängare, automatisk frammatning av papper och automatisk spolning! :D
Allt ska ske med en PIR rörelsesensor som känner igen min handrörelser, tror ni det kommer funka?
Undrar om man även ska tillföra snabbvärmeslinga i sitsen? :humm: ....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av TomasL »

Tja, ett nätverkskapabelt Master/slav styrsystem, med upp till ett 100-tal slavar.
Master och slav använder samma hårdvara, olika programvaror.
Hårdvaran har 10 st differentiella PT100 temperatur ingångar.
8 st 4-20mA ingångar.
6 st 0-10V ingångar.
1 st 0-10V/4-20mA analog utgång.
Alla Analoga ingångar är 24 bitars.
Analog utgång är 16-bitars.
2 st 24V PWM-kanaler.
11 st Digitala ingångar, valbart NO/NC med wetting-funktion.
14 st digitala utgångar.
5 st OW-kanaler.
1 st 2-tråds isolerad RS485
1 st 4-tråds isolerad RS485
2 st RS232
3,5" QVGA-skärm.
5-knappars knappsats för navigering i menyträd mm.

Mastern har också Ethernetanslutning.

Detta är vad använder mina mikrokontrollers till.
Senast redigerad av TomasL 9 augusti 2019, 00:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Al_Bundy »

Vilken nivå ligger kunskapen där då? :)

Är det Philips-nivå? BWM-nivå? NASA-nivå? Mercedes-Nivå? USA-nivå (ja, allt verkar vara bra i USA tydligen)? Oracle-nivå?
Eller är det hemmapulare-nivå?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av TomasL »

Vad menar du?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av hcb »

Nu har jag städat bort det värsta tramset. Försök hålla en rimlig nivå. Tråden ligger inte i "Övrigt"!
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av JanErik »

Mina senaste projekt har varit:
Utvärdering av LoRa-moduler (SX1278) med Arduino och konstruktion av en LoRa-WiFi-gateway (ESP8266) med MQTT så att jag ska kunna använda dem i mätnoder istället för de åldersstigna CC110L.
Fuktighetskontroller för svampodling. ESP8266 använder AM2320 och DHT22 och "reläanpassad" PID för att kontrollera billiga USB-luftfuktare och hålla fuktigheten i tältet/fruktkammaren på 80% som ostronskivlingar gillar. Sänder också telemetri över WiFi och MQTT till min server.
Luftkvalitetsmätare med ESP8266 och CCS811. Även den sänder data till min server med MQTT.
Ingångskanalväljare (relä) och volymkontroll (PGA2310) för stora stereoanläggningen, med ESP32. Kontroll från websida eller enkodrar på boxen.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Janson1 »

Jag började oktober 2016 med en Arduino och siktet inställt på en ECU (Engine Control Unit) som skall styra min dieselmotor med enhetsinjektorer från VW, sk pump-dyse-diesel. Jag har lyckats över förväntan, allt fungerar bra, jag har även gjort en loggfunktion som loggar div värden från varannan sek till mera glest, ca var 10 sekund beroende på varvtal/belastning. Det finns en realtidsklocka så alla loggningar får en klocktid och allt läggs i ett sd-minne, jag har även en display 4x20 tecken som visar realtidsdata såsom varvtal, effekt, förbrukning, mm. Till detta så har jag nästan uteslutande använt Arduino NANO och en hemmabyggd MEGA med NANO:s fotprint + extra stiftlister för just dom extra I/O:sarna. I dag har jag ett "moderkort" med 4 NANO:s (ECU a, b. logg realtid och en NANO till displayen). IDE är Arduinos egna. Detta är för mig en fritidsgrej så det blir väl "hemmapulare"?
Motorn som från början skulle hamnat i en flygmaskin sitter nu istället i en grålle traktor som jag har som kombinerad testbänk, användningspryl och fortskaffningsmedel. Den blev ganska klar i maj då jag slutade programmera om ECU:n flera gånger/dag... Sen har detta gett en del "spinoff effekter" Jag har byggt en sol/pannregulator som används hela året om. Sen när jag ser en funktion/lösning i vardagslivet så har jag gjort en likadan fast i Arduino bara för att... Nästa grej blir en ny ECU till en CR-diesel istället, ganska lika fast den kräver flera PWM utgångar...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Platis skrev:Just nu funderar jag på ett "dass-projekt" med en arduino! 8)
Automatisk toalock-öppnare/stängare, automatisk frammatning av papper och automatisk spolning! :D
Allt ska ske med en PIR rörelsesensor som känner igen min handrörelser, tror ni det kommer funka?
Undrar om man även ska tillföra snabbvärmeslinga i sitsen? :humm: ....
Jag såg en sådan dassastol när jag letade grejer på Rör-Anders igår. Gick förbi en porslinstron när locket öppnades. Nu var den inte ansluten till kommunalt vatten men den hade inbyggd rövdusch så man slapp dassapapper.


Just nu funderar jag på en MYCKET ENKEL sekvenser med en Nano för att mata ut en godtycklig sekvens analoga spänningar till min Anushri-synth och en triggsignal för att trigga fanskapet och få ljud.
Skriv svar