Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av EasyRider »

Hej!
Känner någon till något enköare positioneringssystem som går att använda i hus eller på trädgård? Det jag tycker vore intressant är någon typ av lokal gps-liknande?!. Gjorde exjobb för många år sedan och då byggde vi en autonom robot so. Använder roterande laser för att orientera sig. Har för mig att det fanns reflexbelagsa stolpar runt om som den använde. Detta system var förståss oerhört dyrt. Jag letar efter något som enkelt går att koppla till mikroprocessorer. Finns det något sådant? Jag tvivlar på det, men visst vore det häftigt...
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av hummel »

Lokalt Global Positioning System, det kan bli knepigt. :-)

Dom VR-system med hjälm och ”handskar” har väl en bra lösning. Kan det vara något att bygga på?
Senast redigerad av hummel 18 juni 2019, 19:15:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag är med, har funderat i många år. Du kan nog söka här L(okal)PS. Närmast är nog ändå Faller.
Krille Krokodil har ett bra förslag i tråden om Mätvagn PIKO.
Om man hade en trio fladdermöss substitut som rapporterade tillbaka träff. Ultraljud alltså! ;-)
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av guckrum »

Lokalisering är ett svårt problem. Du kan köra, som redan föreslagits, ultraljud eller laser i din "robot". Det finns ganska billiga LIDAR-lösningar nu för tiden tack vare alla robotdammsugare. Och sedan mappa mot kartan via exempelvis partikelfilter.

Trådlöst är svårt pga multipath. Även om du kan mäta avståndet till sändaren med hög noggranhet så vet du ju inte om det är en studs du ser.
En del kommersiella företag använder WIFI-fingerprinting, dvs mäter upp WIFI-kanalen i ett större antal punkter för att sedan kunna mappa mot dessa vid positionering.

Enklast kanske är, om möjligt, att filma miljön+roboten med en statisk kamera och extrahera positionen ur bilderna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av TomasL »

Det borde väl gå att konstruera någon form av minivariant av DECCA eller LORAN tycker jag.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av rvl »

Använd en kombination av alla tillgängliga sensorer (sensor fusion) samt bestickräkning från tidigare känd position, riktning och data från gyro- och accelerationssensorer.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av E Kafeman »

>Det borde väl gå att konstruera någon form av minivariant av DECCA eller LORAN tycker jag.
Ett av de system jag jobbat med att ta fram antenner till är det namnlika Decawave, https://www.decawave.com/
Man har lite speciella krav på den bredbandiga antennens egenskaper så det fungerar inte med random dipol.
Elektronik-chippen finns att köpa för den som vill bygga egen lösning.
Det är dock lite komplicerat system som arbetar med TDoA, dvs tidsbaserad triangulering med fasta referensstationer. Fungerar bra i t.ex. varuhus-miljö.
Har även jobbat med ett enklare system, BT med gyro-sensorer för död räkning. Inte samma precision, och precisionen glider med tiden men genom att skapa referenspunkter som resetar döda räkningen kan precisionen uppdateras.
Tanken är att det ska ge cm-presion för en vollybollspelares rörelser och bollens rörelser under en hel match.
Just detta systemet har kört fast i utvecklingen. Troligen pga av twist om vem som äger teknologin. Just nu ser det ut så här: http://sportiq.fi/
Finns kommersiella intressen kan jag evt. förmedla kontakt.
Det finns ett system som påminner om DECCA men jobbar med ultraljud. Det kan ge cm-precison på en gräsmatta med bas-stationer i varje hörna. Är fullt möjligt att bygga med hobby-teknik.
Till skillnad från original-DECCA så sänder man inte kontinuerligt och där finns logik som hanterar sändare som inte skickar ljudet raka vägen utan t.ex. runt en husknut.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av guckrum »

Det borde väl gå att konstruera någon form av minivariant av DECCA eller LORAN tycker jag
Det gör det säkert, men eftersom vi inte vet så mycket om applikationen här går det inte att säga om det funkar. Time of arrival kräver rätt snabb modulering om man vill ha hög spatial upplösning. Högfrekventa radiovågor breder ut sig "hursomhelst". Så - om man inte har line of sight, vilken reflektion är det man ser? Den som passerat dig och studsat tillbaka?

Eller för att ta ett argument från ekonomiskt-incitament-perspektivet. Hade detta varit enkelt kan jag inte begripa varför det inte redan sitter i majoriteten av våra mobiltelefoner. Lär ju finnas gott om usecases för noggran positionering.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av AndLi »

Nya ble 5.1 har stöd för postionering
https://www.cnx-software.com/2019/06/03 ... ogy-video/
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av perra_e »

Jag har ett utvecklingskit från DecaWave liggandes som jag inte behöver längre. https://www.decawave.com/product/mdek10 ... yment-kit/

—Per
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns ett Arduino-anpassat kit med Decawave här:
https://www.pozyx.io/shop/product/creator-kit-65

Inte helt gratis dock, för en hobbybudget.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra Klas-Kenny Jo den satsen kan nog innefattas i en tänkt budget!
Den visar ju på vad som finns! Så det kommer säkert mera. Om man vore en liten grupp skulle det vara hanterbart!
Till vad skall man då använda det?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Rohan »

En variant är ju triangulering med IR-fyrar. Olika modulation på de olika fyrarna så kan man se skillnad på dem. Det förutsätter förstås fri sikt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet inte om detta är användbart, men i nån bok i PIC-programmering från Elektor såg jag en sorts radargrej som skannade omgivningen och skapade en karta. Tror det hela gjordes med ultraljud.
adt10.7surf
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2018, 11:08:48

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av adt10.7surf »

Sätt några LEDs runt rummet som blinkar med en given frekvens (eller kod som identifierar given position). Använd sedan en kamera för att triangulära. Du måste ha minst 2 ST LEDs som du ser med kameran för att funka (i plana rum). Man borde kunna pyssla ihop något för några hundra lappar + 1 vecka programmering.
Skriv svar