Hur nollställer man en STM32?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Nerre »

hummel skrev:
Al_Bundy skrev:
Hur ofta är det att en sådan arbetsmetodik används ute i verkligheten? Inte för att påstå att detta forum besitter övernaturliga fenomen direkt. ;)
Read-modify-write är normalt. Grundläggande arbetssätt.
Men nu handlade det ju om register som inte går att läsa... D.v.s. det går inte att göra read-modify-write.

Och då måste man, som jag skrev, se till att ha hela värdet som behöver skrivas sparat i en variabel eller som en definierad konstant.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av AndLi »

Rick81 skrev:I detta fall handlar det just om att blinka några LED tidsokritiskt?? Och om du nu använder STM32 så antar jag att du inte är en lågavlönad indier??

Får inte ihop dina argument riktigt...
Al_Bundy skrev: Så du menar att om man hamnar på ett jobb som jobbar med programmering av inbyggda system, då är det garanterat att ett färdigt HAL-bibliotek finns tillgängligt?
Det handlade inte om detta projekt, det var ett svar på Al fråga om att man garanterades att bara behöva använda HAL på framtida arbete...
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Mr Andersson »

Nerre skrev:
hummel skrev:
Al_Bundy skrev:
Hur ofta är det att en sådan arbetsmetodik används ute i verkligheten? Inte för att påstå att detta forum besitter övernaturliga fenomen direkt. ;)
Read-modify-write är normalt. Grundläggande arbetssätt.
Men nu handlade det ju om register som inte går att läsa... D.v.s. det går inte att göra read-modify-write.

Och då måste man, som jag skrev, se till att ha hela värdet som behöver skrivas sparat i en variabel eller som en definierad konstant.
Inte i det här fallet. Registret är för bit set/reset av GPIO-porten.
En 1:a sätter eller nollar en pinne beroende på vilken halva du skriver till. En 0:a gör ingenting.
Så en skrivning av
1111
eller
0001
0010
0100
1000
i fyra steg ger samma resultat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
AlBundy skrev:Hehe. 8-bitsrävarna Det måste vara Sodjan, TomasL, IceCap. Det kan nog stämma bra. Är inte 8-bits uC rätt ute nu? Dyrt, seg och drar mycket ström. Nu menar jag självklart PIC och AVR.
Det är nog 10 år sedan jag skrev ett program för en 8-bitare.
De senaste åren (dvs 10 år eller så) så använder jag enbart 32-bitars MIPS, i Microchips tappning.
EN 8-bitars processor kan vara betydligt snabbare än din stm32a, och drar garanterat betydligt mindre ström, samt förmodligen billigare.
Kan, eller är?

Som jag visade ovan, praktiskt sett, så är en enkel 8-bitare både dyrare och sämre, än en 32-bitare.

Troligvis har det med att köpkraften på en 32-bitare är större än 8-bitare. Eller är du en 8-bitar räv som det sades ovan? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av TomasL »

Kan du inte läsa?
Jag skrev att de senaste 10 åren har jag enbart använt 32bitars MIPS.
64, 32, 16 eller 8 bitars, det beror helt och hållet på applikation. Det finns inget som är bättre eller sämre.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Nerre »

Ja det beror ju helt på vad man ska använda den till.

Vill man ha nåt litet och strömsnålt som typ ska blinka med en LED så är ju en 32-bitars processor ganska overkill. Ok, hittar man en 32-bitar som drar mindre ström, är billigare och tar mindre plats än en 8-bitars så, men just det där med mindre plats är väl det man främst får problem med.

Oavsett processorns ordlängd så programmerar man den ju i princip likadant.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har inte sett en 8-bitare som är likvärdig som en STM32, men dessutom billigare.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Nerre »

Vad menar du med likvärdig? Poängen är ju att en 8-bitars använder man när man inte behöver nåt som är livärdigt med en STM32...

Här finns det en hel dröse med 8-bitars som kostar en bråkdel av en STM32, och många av dem finns i en liten 6-pinnars SOT-23.
https://se.farnell.com/w/c/halvledare-i ... rt=P_PRICE

Och om en sån räcker, varför ska man använda en stor och klumpig STM32 som kostar flera gånger mer? I kommersiell produktion vill man spara överallt där det går. (På den tiden jag jobbade med provning så råkade jag ut för kunder som sa typ att "Vi vill inte sätta in en säkring för det blir 9 öre dyrare per exemplar".)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag förstår att en liten liten liten 8-bitare är billig. Men om vi tar en AVR 32 bit och en STM32 bit så börjar vi förstå att STM32 vinner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av TomasL »

Öh nej det förstår vi inte alls.
Du måste börja lära dig att det är helt applikationsberoende det finns ingen processor som är bättre än någon annan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av TomasL »

I ett projekt kan en CM1k ZISC processor vara det perfekta valet, i ett annat en mångkärnig x64/AMD64, i ett 3dje projekt en 8-bitars PIC/AVR/805x/803x, i ett 4e någon 32bitars ARM/MIPS osv.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Nerre »

Det är precis som med t.ex. bilar. Det finns inte en bilmodell som är "bäst" för allt. Eller som med kläder, det finns inte en viss utstyrsel som är perfekt för alla situationer. Eller som med mat, det finns inte en maträtt som är den ultimata maträtten för alla situationer.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har skruvat i många bilar och där måste jag säga att Franska bilar vinner aldrig om man jämför med Japanska bilar. Tro mig, jag har skruvat i många av dom. Varför folk kör Franskt, förstår jag inte. Dom är både dyrare att äga och fyller mindre funktion. Japanska bilar är liksom mer genomtänkta.

En klok gammal man sade till mig en gång i tiden "Orsaken varför Japanska bilar är bra, har med att annars får dem inte sälja". Samma sak som Kina måste producera snorbilligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av TomasL »

Har skruvat i bilar de senaste 45 åren.
Franska bilar är en dröm att skruva i. Enkelt funktionellt och smarta lösningar på det mesta.
Jag förstår inte hur man kan köpa en japansk bil, tråkigare körupplevelse finns ju knappast.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Hur nollställer man en STM32?

Inlägg av carpelux »

Al_Bundy skrev:Varför folk kör Franskt, förstår jag inte.
Det är mycket du inte förstår.
Skriv svar