Batterier för GSM / WIFI

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Batterier för GSM / WIFI

Inlägg av SweLogan »

Jag har varit i kontakt med två personer på Fiverr som skulle hjälpa mig utvecka en enhet som var upkopplad med GSM SIM808 eller WiFI ESP32 med en liten Oled.

Båda har sagt att enheten skulle klara att vara igång och fungera under 1-2 dagar med detta batteriet

Enheten måste vara igång för att kunna ta emot meddelande direkt från servren (sms/mqtt) och gisningsvis ska det skickas 10 meddelande till enheten per timma och kunan lämna ett svar tillbaka.

Är det möjligt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Batterier för GSM / WIFI

Inlägg av Klas-Kenny »

Tror absolut att det är möjligt om man gör saker på rätt sätt.

Har räknat på liknande applikationer, där det snarare varit tal om kanske 1 månad batteritid. Men då har enheten inte behövt vara vaken och redo att ta emot information när som helst, bara kunna vakna och skicka.

Som jämförelse klarar min smart-klocka av några år gammal modell över ett dygn, på ungefär så stort batteri. Då har denne en högupplöst AMOLED som alltid är igång, och rullar ett helt Android-OS i bakgrunden, och så anslutning via BT och WiFi ständigt aktivt.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Re: Batterier för GSM / WIFI

Inlägg av PatrikB »

Tror det är svårt med en ESP32 och WIFI då denna är väldigt effekthungrig samt känslig för spänningsdippar.

Skulle föreslå att du begär in vilka förbrukningar de räknat med i ett excel-ark eller liknande annars är nog risken att du kan bli besviken.
Skriv svar