Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 05.09 2019-05-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 18.25 2019-02-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.08 2011-02-05
Inlägg: 1158
Ort: Hyltebruk
Hejsan
Jag har en ide på en vägg lampa..
Saken är att jag vill att själva ljuset ska simulera gamla lysrör..

Så.. Någon som knackar ihop kod i sömnen tycker säkert detta är busenkelt. Jag är själv under upplärning och detta är överkurs. Dock kan jag nog lära mig ett och annat av att läsa eventuell färdig kod om någon snäll själv hjälper mig :)

Så vad exakt är det jag vill ha?
Det ska vara en vägg prydnad, kanske tavla med ett antal ord som ska lysas upp.
Allt ska byggas med adresserbara leds som monteras under varje bokstav (jag har lösa)
Jag vill att när man tänder så ska det blinka lite som när man tänder lysrör och att bokstäverna tänds lite olika snabbt samt någon har en fördröjning på några sekunder..
Samtidigt vill jag ha en nån typ av random funktion som gör att vissa lampor blinkar till då och då eller vibrerar i ljuset och blinkar ner i ljusstyrka..
Tänk dåliga lysrör i en dålig rysare :)

Låter detta som nåt görbart?

Antar att jag behöver veta antalet leds för att få hjälp??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.29 2019-02-03 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 1120
Ort: Stockholm
Det är inte så svårt att göra. Den svåra biten är att bestämma exakt vad du vill ska hända med ljuset.
Skriv ner exakt hur du vill att lamporna ska agera så blir programmeringen enkel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.04 2019-02-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23784
Ort: Aabenraa, Danmark
Du kan ju göra en "slump"generator och använda data från den till att besluta vad som ska hända. Tar du två värden kan det vara tiden mellan händelserna som "flipprar till" också.
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
#define PRIME_NUMBER_1 <ett primtal>
#define PRIME_NUMBER_2 <ett primtal>
#define PRIME_NUMBER_3 <ett primtal>
#define PRIME_NUMBER_4 <ett primtal>

int Random(int Current, int Prime1, int Prime2)
  {
  Current *= Prime1;
  Current += Prime2;
  return Current;
  }

Vad_som_ska_hända = Random(Vad_som_ska_hända, PRIME_NUMBER_1, PRIME_NUMBER_2);
När_ska_det_hända = Random(När_ska_det_hända, PRIME_NUMBER_3, PRIME_NUMBER_4);


Man får testa sig fram lite med vilka primtal som fungerar bäst - och man kan plocka ut t.ex. de lägsta bitsen om man bara behöver det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.58 2019-02-04 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 4234
Ort: Tranås (Jönköping)
Jag var på gång en gång att göra en sådan simulering.
Efter lite youtubande hittade jag ett bra exempel, men fick aldrig kontakt med skaparen.
Och efter att ha försökt lite själv med hårt skrivna och random-scener så var jag aldrig riktigt nöjd.

En idé jag aldrig kom till att testa var att youtubea fram flimret jag ville, och sedan "spela in det" med en arduino och en LDR eller liknande, helt enkelt genom att hålla LDRen mot skärmen.

Teoretiskt borde det funka?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010