Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av abcabc »

Jag har tidigare, för 15 år sedan, jobbat lite med att IoT för att läsa av elmätare och på olika sätt använda den informationen.

Jag kan ju tro att idag kan alla elmätare fjärravläsas av elbolagen kontinuerligt, men jag har inte hört från mitt elbolag (fortum) att jag kan få denna information kontinuerligt.

Någon som vet hur man kan få denna information, och läsa av kontinuerligt?

Själva mätaren är inlåst i källaren.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av Castor »

De "flesta" elmätare läser man nog av en gång per dygn, någon gång på natten, kontinuerlig avläsning är så vitt jag vet, ovanligt.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av abcabc »

När jag jobbade med detta var det många standarder på gång, och fanns vissa gamla.

Men idag varför skulle man inte läsa av var sekund eller minut? Har tiden stått still hos elbolagen? Att läsa av var sekund bör ju vara mycket prioriterat om man vill ha dynamisk elkostnad efter hur mycket elen kostar riktigt kalla vinterdagar.

Jag vet att man kan fästa en mätare på själva mätaren som mäter en lysdiod som finns på de flesta mätare, men det känns lite primitivt, och det är lite strul om jag skulle vilja fästa en sådan på min mätare, kontakt med styrelsen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av Icecap »

El-mätarna läsas via mobilnätverken och ofta avläsning kostar onödig datamängd.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av abcabc »

Är det någon som vet vilken lösning som elbolagen använder idag för avläsning?

Mobilnät kan ju vara lite svåra i källare, eller kanske problemfritt om man använder gamla standarder som GPRS? Kommunicerar var elmätare med mobilnätet eller kommunicerar elmätarna med en centralpunkt i källaren?

Jag vet att elmätarna ofta är hermetiskt slutna och plomberade för att förhindra mixtrande, så sim-kort i var mätare låter inte så bra.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av lond »

I trakterna runt om kring mig sitter det ett "mesh"-baserat nät för att läsa av elmätare och det kanske går att lyssna på...

https://hackaday.com/2017/12/21/read-ho ... h-rtl-sdr/

/// Marcus
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av sodjan »

För elbolagen finns det i princip ingen anledning att läsa av med
tätare intervall än vad de fakturerar kunden. Ju mindre datavolymer
de behöver hantera, ju billigare blir deras IT drift. Sen kan det finnas
orsaker till att de vill profilera sig mot andra leverantörer med nya
tjänster mot kunderna, men vilka kunder är intresserade av data
med sekundupplösning?
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av abcabc »

Jag tänker på allt som Kjell säljer säljer så tycks det vara många som är intresserade av hur mycket energi som man konsumerar. Så ja, intresset tycks vara ganska stort.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av lond »

I hyreshuset jag bor i sitter det Actaris ACE 400 RF mätare från Vattenfall och förbrukningen kan visas per timme på deras hemsida.
Sedan har jag även en IKEA sparsnäs, som räknar mätarens pulser.

/// Marcus
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av abcabc »

Men för IKEA Sparnäs har du ju tillgång till själva mätaren? Hade jag det så hade ju problemet varit löst.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av limpan4all »

Vänta på att utrullningen av de nya elmätarna enligt svea rikes lag 2018:1426 rullas ut då kan du läsa ut mera inormation ur din mätare än vad 99,9% av landets befolkning har behov av eller förstår....
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag fick min bytt för 2 månader sedan, här är det jag hittade om hur man kopplar in sig på den:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=93269
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med appen Greenly och kan se min förbrukning ner per timme och funkar helt ok. Det saknas lite funktionalitet men en början. Om man nu vill ta en enkel väg
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Läsa av sig egen elmätare i flerfamiljshus?

Inlägg av Elman »

Man läser av med olika standarder olika för ,olika syften,olika bolag.
Vissa mätare flera Interface.
S0 en transistor utgång ,är samma som dioden som blinkar fram Kw 1000 impulser 1kwh är vanligt
En en extern mbus modul kan ex. anslutas här och man får kwh i samma takt som dioden blinkar fram

Sen sitter det ofta ett zigbee,gprs eller M-bus kort i mätaren rapporterar det som står i displayen .

Småförbrukare dvs lägenheter med månadsvis avläsning i stadsmiljö 30 mätare med zigbee via någon typ koncentrator mätinsamlare och gprs oftast.

Gprs direkt, på landet i villor eller m bus till extern gprs.

Större förbrukare över 63A har ofta tim värden,
och högspänning kommer även reaktiv effekt att betalas för

Större förbrukare betalar även en effekttaxa, dvs.för Högsta Kw uttaget dvs betala en peng för att vatten kokaren och spisen var på samtidigt även om det bara var 3min,på en månad . Så betalar man för den gången det inträffade och inte bara för energimängden som blir utsmetat på mätintervallet :(

Anledningen till mätarbyte är att man kommer införa det på små förbrukare är Tim avläsning , nu när elbilar skall laddas hemma i framtiden.
Så dom utan smarta hem blir förlorarna.i kombination med effektuttag ex. stäng värme när man kör spis aldrig tvätta och ladda bil samtidigt .

M-bus standard är ganska långsam för styra strömmar och förbrukare tänkt för insamling av värden ej att reglera på.
Även om det blir en öppen data standard via inloggning via en server är det inte säkert att momentan värde på fasströmmar ,effektuttag mm kommer få praktisk nytta av för direkt reglering i hemmet. Bara och läsa förordningen. Av läsning varje kvart och nästan momentan förbrukning.

Vissa nätägare levererar mbus idag mot kostnad för modul och installationen typ 5000, sen kan data hämtas
Vilken data förutom Kw skiljer från olika fabrikat .

Jag själv kommer sätta in Modbus mätare , min värmepump har Modbus redan. ampere,volt, effekt momentan ,totaleffekt effektfaktorn
omvandlare till usb finns idag men skall byta till tcp/ip så flera system kan läsa data direkt. Det Är min tanke hemma.

Då slipper jag omvägen via m-bus som finns som tråd eller trådlös
Med tråd strömmatas moduler via tråden upp till några kilometer . Men varje mätare tar 1,6sek att läsa .

Onödigt med elmätaren hemma i hallen.
LoRa kommer!men det är slött att få in värdena . Z

så vill man ha intelligent styrning är nog egen Modbus mätare RS485. Säkraste kortet..mätaren är tyvärr 1000 lappen dyrare . Annars är det för loggning kan man vänta på bytet..
Energibolag krypterar trådlösa sina mätdata av ganska naturliga skäl så nycklar till det kommer knappast delas
Skriv svar