YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av maDa »

Som flera nämner är RPi ett uselt val för en NAS - av den enkla anledningen att allt (diskar & ethernet) hänger på USB-bussen.

Det är egentligen helt obegripligt hur en hyfsat modern SoC, verkar sakna inbyggt Ethernet? :shock:

BTRFS/ZFS behöver minne (och gärna ECC), så det är inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av lillahuset »

Obegripligt för vissa, uppenbart för oss andra. Processorerna kommer från smartfånvärlden.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av farskost »

Någon som vet villka telefoner som använt samma SoC som Rpi?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av xxargs »

maDa skrev:Som flera nämner är RPi ett uselt val för en NAS - av den enkla anledningen att allt (diskar & ethernet) hänger på USB-bussen.

Det är egentligen helt obegripligt hur en hyfsat modern SoC, verkar sakna inbyggt Ethernet? :shock:

BTRFS/ZFS behöver minne (och gärna ECC), så det är inte att rekommendera.
BTRFS behöver inte ens tillnärmelsevis lika mycket minne som ZFS.

många ARM-baserade NAS:ar kör idag BTRFS ovanpå en mdadm-RAID och dessa har inte mer än 1-2 GB med RAM, och det är inte ECC-RAM heller...

sådana hittar man på dyrare servrar...

Kör man BTRFS RAID direkt på diskar så lär det gå åt mindre med RAM än när det ligger ovanpå en mdadm-RAID också.

en RPi3 har i alla fall 1 GB med RAM om jag minns rätt.

men akilleshälen med RPi3 och dess äldre versioner är fortfarande den mediokra bandbredden mot disk över USB och Ethernet (det är 100 MBit Ethernet aka 10 MB/s, diskarna behöver 10 MB/s + paritet vilket på 4 diskar i RAID5 lär hamna på 13.3 MB/s och USB internt ligger runt 23 - 30 MB/s)

har man 'tur' så är det ändå Ethernetporten som är flaskhalsen i dataflödet över nätverket.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av lillahuset »

Processorn på en ur-RPi är en ARM11 introducerad 2002..2005 beroende på modell, så några av de absolut tidigaste varianterna av smartfånar handlar det nog om.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av Pen »

Har kommit ett steg till och köpt en WD Elements USB hårddisk för att testa lite egenskaper - i första hand strömförbrukning som underlag för eventuell mini-UPS.

Men jag började med att testa prestanda för nätåtkomst eftersom det är en känd flaskhals.

Förutsättningar:
- RPi3B+
- Ethernet (100Mb/s)
- NTFS (förformaterad)
- En stor fil laddas från USB hårddisken över nätet till en laptop
- RPi ombootad före nedladdning (filen är alltså garanterat inte inmappad i RAM utan måste hämtas från HDD)

Resultat:
- Med SFTP: 11.5MB/s
- Med Samba: 11.8MB/s

Min slutsats är att man uppnår Ethernetinterfacets flaskhals utan problem.

@maDa: Jag håller inte med om att RPi är ett uselt val med avseende på bitrate i största allmänhet. Det beror ju på vad man är ute efter. Jag är ute efter downsizing från min nuvarande stora energislukande NAS till något som passar våra husbehov av streaming, bildvisning och dokumentlagring. Jag skulle säga att 100Mb/s täcker 99% av behovet (för just oss) och när jag i undantagsfall behöver mer kan jag alltid slå på mitt gamla system. Däremot är det andra egenskaper än bitraten som kanske inte alls duger för oss i slutänden.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av Pen »

Så här utföll mätningarna på kraftbehovet. Observera att mätvärdena anger momentana maxvärden och INTE medelvärden som är det normala i olika benchmarks på nätet.

Förutsättningar:

RPI3 (RPI3B+) matas från linjärt reglerat spänningsaggregat direkt mot GPIO plinten med riktvärde 5.25V. Ström mäts över aggregatets ström-mät-motstånd med oscilloscope. Extern HDD är WD Elements 2TB kopplad mot RPI3 USB uttag. Strömvärden nedan avser maxvärden observerade på oscilloscopet.

Mätningar:

Med HDD urkopplad mäts:
- Under boot 1.1A
- Vid idle 0.5A
- Vid halt 0.1A

Med HDD inkopplad mäts
- Under boot 1.5A
- Vid idle 0.8A
- Under mount 1.4A
- Vid download 1.5A
- Vid upload 1.5A
- Under umount 1.4A
- Efter spindwn 0.7A

Med HDD inkopplad och CPU-last 100%
- Vid last 1.4A [1.2A]
- Under mount 1.9A [1.8A]
- Vid download 2.1A [2.0A]

Mount görs när disken är i spindown och inkluderar alltså spinup. Vid download accessas filen för första gången efter boot (för att undvika att filen är inmappad i RAM).

När systemet går från spindown till spinup med mount-kommandot så kan man en (enda) gång under förloppet observera en mer varaktig belastning på 1.4A. Det ser ut som en uppladdningskurva med en tidskonstant på omkring 20ms och slutvärde 1.4A som sedan hastigt försvinner. Det skulle kunna vara just spinup som orsakar den medan resten av förloppet mest är processorkraft.

Siffror i hakparentes avser extra mätningar med 1000uF avkoppling insatt över matningen till RPI. RPi3B har väldigt liten egen kraftbuffert på 5V - omkring 120uF verkar det vara.

Vid hög last är förbrukningen komplex. Medelströmmen är signifikant lägre än maxströmmen.

Med lägre spänning än 5.25V ändras strömmen sannolikt linjärt högre för att bibehålla samma effekt. Detta förutsatt att inte bara RPi utan även HDD har interna stepdowns.

Slutsatser:

För att klara strömförsörjning av både RPi och HDD säkert bör en viss marginal finnas att klara 2.1A vid 5.25V under korta tider (eller motsvarande högre ström vid lägre spänning). En avkopplingskondensator på 1000uF kapar en del av strömtopparna.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av Borre »

RPi3B+ stöder ju 1Gbit nätverk, men kommer visserligen bara upp i 300Mbit, men du har inte möjlighet att testa hastigheten över det istället för 100Mbit?
Nu har jag själv en sån rpi så vet hur den presterar över Gbit, men inte med en hårddisk ansluten.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: YANASBOPI - Yet Another NAS Built On PI

Inlägg av Pen »

Ok. Jag gör om mätningarna från en av mina Linux-servrar som har gigabit-interface. Då får jag följande:

Uppladdning till RPI med SFTP: 18.4-16.4 MB/s (sjunkande i början)
Nedladdning från RPI med SFTP: 16.4-18.0 MB/s (ökande i slutet)

Reboot mellan de två testen.

Att nedladdningen går snabbare på slutet tror jag beror på att hela filen då har hamnat i RPi RAM, d.v.s. inga accesser mot disk kvarstår mot slutet. Så resultatet ska tolkas som 16.4MB/s sustained rate.

Edit: Jag kollade om SFTP exekveringen kan vara det som begränsar och visst är det så (eller egentligen SSH). sshd kör 98% cpu enligt top och jag antar att det betyder att den bara kan serva en enskild download med en kärna.
Jag gör om fast med Samba och två samtidiga nedladdningar. smbd lastar bara 28% cpu så den utgör inte en flaskhals. Resultat:

Nedladdning från RPI med Samba (2 samtidigt): ca 16.2 MB/s (totalt)

Not: Med 98% avses lasten på en ensam kärna.
Skriv svar