Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Det är ju helt tvärt emot vad du sagt tidigare.
Al_Bundy skrev:Java bygger på att så fort du har installerat Java så ska du ha stöd för alla javaprogram.
Upp till bevis Bundy. Ericsson T610 kan köra java. Minecraft är skrivet i java. Kräver ingen speciell hårdvara. Visa hur du kombinerar dem tack.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av danielr112 »

Al_Bundy:

Jag snackar om att man ändrar 1 minor version och programvara slutar funka. Eller att i en anna minor version krashar appen efter 2timmar och mot den innan funkar det i 12 timmar. Jag snackar inte om PC vs telefon utan vad du sa att det ska funka klanderfritt mellan versioner/installationer och i mitt fall är det mest enkla av de alla där vi bara byter minor.

Det räcker med så lite som att man uppdaterat OS så har det förstört vissta installationer. T ex så har vi miljöer som inte stämmer exakt in på varandra pga av diverse beslut och vi kan inte bara flytta program mellan dem. Det måste dubbel-testas.

Historia eller inte så är det EXAKT samma fenomen idag som det var för både 5 och 10 år sedan. Många av programmen som är skrivna i Java är dåligt skrivna från början. Det är för lätt att göra vissa saker och det funkar ofta under en kort test men inte när man sedan stressar den.
Java har förvisso snabbats upp något det håller jag med om men det är inte problemet. Hastigheten är oftast inte det största problemet utan stabiliteten skulle jag säga. Saker som att minnet käkas upp och då går allt slött samt krashar.

Bild
Ovan kan du se en Java process som snurrar (av runt 1500 som jag ser på skärmen här) som har minnesproblem. Varje hack ner är när den startats om pga av diverse fel. Detta är en app som snabbts har tagits fram och istället för att man fixar nuvarande fel så har man ett system som startar om den.

Jämfört med parken av non-java så är ovan extremt vanligt tyvär.

Har som sagt återigen att göra med time-to-market och att dom som skriver ovan kod inte vet hur man ska koda eller hur man kör mot Java 8 eller tidigare då alla hanterar de olika delarna helt olika vid körnind som t ex minne.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Zkronk »

Ska inte Java ha automatisk garbage collection, som frigör allokerat minne som inte har någon referens längre? :humm:
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av danielr112 »

Jodå. Funkar bra så länge programmakaren tar hänsyn till det.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:https://gluonhq.com/
jesse skrev: Tack för länken, Al_Bundy. Har du använt den mjukvaran själv? På vilka plattformar?
Dom utvecklar JavaFX. Vilket är ett sätt att göra grafiska applikationer. Har skapat JavaFX applikationer som fungerar både i Linux och Windows och då menar jag applikationer som använder sig utav JDBC för att skriva och läsa till databaser. Jag måste säga att SceneBuilder är nog det bästa "drag-n-drop" verktyg jag har kört.
Är dessa gratisverktyg eller betalverktyg?

Förutom SceneBuilder, behövs något mer , t.ex. för att köra / ladda ner till en mobil och provköra - gör man det direkt från SceneBuilder eller har man ytterligare verktyg? Hur lanserar man detta sedan till App store eller Google Play?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Gratis med vissa begränsningar så som support och bort med välkomstskärmen. Du kan få fri licens om du har öppen källkod med vissa krav.

Gluon är ett bra verktyg. Fungerar felfritt. Har skapat några appar i det.

Du behöver inte Scene builder, men det underlättar om du väljer FXML projekt. Du slipper skriva massa kod = effektivt och modernt sätt.

Jag har ingen aning hur du läppar upp det hos Android och Iphone. Men självklart ska det gå.

För ditt fall behöver du:
OpenJDK 8
Android SDK command line
Gluon Framework
Eclipse 2018-09 IDE plugin för Gluon.
Scene Builder 8
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av jesse »

OK tack
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Tänker du börja göra Iphone/Android appar? :) Testade EasyModbusTCP javabiblioteket med Gluon och det fungerade för Android.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av jesse »

OK. Jag har i och för sig ingen modbus-pryl som jag ska styra, men det kan ju komma till användning en annan gång.
Skriv svar