Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser man på, jag kollade bara på den binära tabellen. :D

Där det står 00001100, vilket är 0x0C.

Prova med det istället vettja.


Edit: skrev fel 0B istället för 0C..
Senast redigerad av Klas-Kenny 4 november 2018, 15:11:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Al_Bundy »

Testade med 0x0B = Display off men det hände inget.

Ska testa 0x0C. Återkommer.

Edit: Nix. Fungerar inte. Tänk om jag har ställt upp kontrasten allt för högt? 3.3 volt direkt på V0.
Hela översta raden är helt täckt med 5x10 rutor. Understa raden har inga pixlar tända alls.

Edit: Jag får börja om angående 0x0C och 0x0B. Råkade endast ändra en kommentar. :oops:

Edit igen: Nej. 0x0C och 0x0B gjorde inget resultat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Al_Bundy »

Nu fungerade det!

Jag hade gjort fel i en liten rad där jag nollställde alla D7->D0 samtidigt som E blev hög. :tumupp:

Här är koden för den som vill snurra sig in i den för att skriva ut ett K.

Kod: Markera allt

private void initLCD() {
		// Set S
		try {
			// Set the D7->D0 bits
			/*
			 * 0x30 = Init
			 * 0x38 = Function set
			 * 0x0B = Display off
			 * 0x01 = Clear display
			 * 0x06 = Entry mode set
			 */
			long sleepTime = 10;
			byte[] D7_to_D0 = {0x30, 0x30, 0x30, 0x38, 0x0C, 0x01, 0x06};
			for(int i = 0; i < D7_to_D0.length; i++) {
				i2CDevice.write(GPIOB, (byte) 0x00); // RS = 0, R/W = 0, E = 0
				Thread.sleep(sleepTime);
				i2CDevice.write(GPIOA, (byte) D7_to_D0[i]); 
				Thread.sleep(sleepTime);
				i2CDevice.write(GPIOB, (byte) 0x0C); // RS = 0, R/W = 0, E = 1
				Thread.sleep(sleepTime);
			}
			
			// Write out an K
			i2CDevice.write(GPIOB, (byte) 0x01); // RS = 1, R/W = 0, E = 0
			i2CDevice.write(GPIOA, (byte) 0x4B); // 0 1 0 0 1 0 1 1 = K
			
			Thread.sleep(sleepTime);
			i2CDevice.write(GPIOB, (byte) 0x05); // RS = 1, R/W = 0, E = 1
			Thread.sleep(sleepTime);
			i2CDevice.write(GPIOB, (byte) 0x01); // RS = 1, R/W = 0, E = 0
			
			
		} catch (IOException | InterruptedException e) {
			// TODO Auto-generated catch block
			e.printStackTrace();
		} 

	}
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tänkte att passa på och fråga hur ni skulle ha löst detta. Vi säger att jag har en sträng "hello world". Visst måste jag dela upp varje bokstav och ha en switch-sats som jämför ord och hittar rätt hex kod? Eller finns det bättre sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Icecap »

Men herregud - har du ens kollat en ASCII-tabell innan du gör bort dig?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av metric »

Här är lite info från arduino som dom löst det på.

Kod: Markera allt

#include "LiquidCrystal.h"

#include <stdio.h>
#include <string.h>
#include <inttypes.h>
#include "Arduino.h"

// When the display powers up, it is configured as follows:
//
// 1. Display clear
// 2. Function set: 
//    DL = 1; 8-bit interface data 
//    N = 0; 1-line display 
//    F = 0; 5x8 dot character font 
// 3. Display on/off control: 
//    D = 0; Display off 
//    C = 0; Cursor off 
//    B = 0; Blinking off 
// 4. Entry mode set: 
//    I/D = 1; Increment by 1 
//    S = 0; No shift 
//
// Note, however, that resetting the Arduino doesn't reset the LCD, so we
// can't assume that its in that state when a sketch starts (and the
// LiquidCrystal constructor is called).

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
			     uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
			     uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
  init(0, rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
}

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
			     uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
			     uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
  init(0, rs, 255, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
}

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
			     uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3)
{
  init(1, rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, 0, 0, 0, 0);
}

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs,  uint8_t enable,
			     uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3)
{
  init(1, rs, 255, enable, d0, d1, d2, d3, 0, 0, 0, 0);
}

void LiquidCrystal::init(uint8_t fourbitmode, uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
			 uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
			 uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
  _rs_pin = rs;
  _rw_pin = rw;
  _enable_pin = enable;
  
  _data_pins[0] = d0;
  _data_pins[1] = d1;
  _data_pins[2] = d2;
  _data_pins[3] = d3; 
  _data_pins[4] = d4;
  _data_pins[5] = d5;
  _data_pins[6] = d6;
  _data_pins[7] = d7; 

  if (fourbitmode)
    _displayfunction = LCD_4BITMODE | LCD_1LINE | LCD_5x8DOTS;
  else 
    _displayfunction = LCD_8BITMODE | LCD_1LINE | LCD_5x8DOTS;
  
  begin(16, 1);  
}

void LiquidCrystal::begin(uint8_t cols, uint8_t lines, uint8_t dotsize) {
  if (lines > 1) {
    _displayfunction |= LCD_2LINE;
  }
  _numlines = lines;

  setRowOffsets(0x00, 0x40, 0x00 + cols, 0x40 + cols);  

  // for some 1 line displays you can select a 10 pixel high font
  if ((dotsize != LCD_5x8DOTS) && (lines == 1)) {
    _displayfunction |= LCD_5x10DOTS;
  }

  pinMode(_rs_pin, OUTPUT);
  // we can save 1 pin by not using RW. Indicate by passing 255 instead of pin#
  if (_rw_pin != 255) { 
    pinMode(_rw_pin, OUTPUT);
  }
  pinMode(_enable_pin, OUTPUT);
  
  // Do these once, instead of every time a character is drawn for speed reasons.
  for (int i=0; i<((_displayfunction & LCD_8BITMODE) ? 8 : 4); ++i)
  {
    pinMode(_data_pins[i], OUTPUT);
   } 

  // SEE PAGE 45/46 FOR INITIALIZATION SPECIFICATION!
  // according to datasheet, we need at least 40ms after power rises above 2.7V
  // before sending commands. Arduino can turn on way before 4.5V so we'll wait 50
  delayMicroseconds(50000); 
  // Now we pull both RS and R/W low to begin commands
  digitalWrite(_rs_pin, LOW);
  digitalWrite(_enable_pin, LOW);
  if (_rw_pin != 255) { 
    digitalWrite(_rw_pin, LOW);
  }
  
  //put the LCD into 4 bit or 8 bit mode
  if (! (_displayfunction & LCD_8BITMODE)) {
    // this is according to the hitachi HD44780 datasheet
    // figure 24, pg 46

    // we start in 8bit mode, try to set 4 bit mode
    write4bits(0x03);
    delayMicroseconds(4500); // wait min 4.1ms

    // second try
    write4bits(0x03);
    delayMicroseconds(4500); // wait min 4.1ms
    
    // third go!
    write4bits(0x03); 
    delayMicroseconds(150);

    // finally, set to 4-bit interface
    write4bits(0x02); 
  } else {
    // this is according to the hitachi HD44780 datasheet
    // page 45 figure 23

    // Send function set command sequence
    command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);
    delayMicroseconds(4500);  // wait more than 4.1ms

    // second try
    command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);
    delayMicroseconds(150);

    // third go
    command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);
  }

  // finally, set # lines, font size, etc.
  command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);  

  // turn the display on with no cursor or blinking default
  _displaycontrol = LCD_DISPLAYON | LCD_CURSOROFF | LCD_BLINKOFF;  
  display();

  // clear it off
  clear();

  // Initialize to default text direction (for romance languages)
  _displaymode = LCD_ENTRYLEFT | LCD_ENTRYSHIFTDECREMENT;
  // set the entry mode
  command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);

}

void LiquidCrystal::setRowOffsets(int row0, int row1, int row2, int row3)
{
  _row_offsets[0] = row0;
  _row_offsets[1] = row1;
  _row_offsets[2] = row2;
  _row_offsets[3] = row3;
}

/********** high level commands, for the user! */
void LiquidCrystal::clear()
{
  command(LCD_CLEARDISPLAY);  // clear display, set cursor position to zero
  delayMicroseconds(2000);  // this command takes a long time!
}

void LiquidCrystal::home()
{
  command(LCD_RETURNHOME);  // set cursor position to zero
  delayMicroseconds(2000);  // this command takes a long time!
}

void LiquidCrystal::setCursor(uint8_t col, uint8_t row)
{
  const size_t max_lines = sizeof(_row_offsets) / sizeof(*_row_offsets);
  if ( row >= max_lines ) {
    row = max_lines - 1;    // we count rows starting w/0
  }
  if ( row >= _numlines ) {
    row = _numlines - 1;    // we count rows starting w/0
  }
  
  command(LCD_SETDDRAMADDR | (col + _row_offsets[row]));
}

// Turn the display on/off (quickly)
void LiquidCrystal::noDisplay() {
  _displaycontrol &= ~LCD_DISPLAYON;
  command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}
void LiquidCrystal::display() {
  _displaycontrol |= LCD_DISPLAYON;
  command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}

// Turns the underline cursor on/off
void LiquidCrystal::noCursor() {
  _displaycontrol &= ~LCD_CURSORON;
  command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}
void LiquidCrystal::cursor() {
  _displaycontrol |= LCD_CURSORON;
  command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}

// Turn on and off the blinking cursor
void LiquidCrystal::noBlink() {
  _displaycontrol &= ~LCD_BLINKON;
  command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}
void LiquidCrystal::blink() {
  _displaycontrol |= LCD_BLINKON;
  command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}

// These commands scroll the display without changing the RAM
void LiquidCrystal::scrollDisplayLeft(void) {
  command(LCD_CURSORSHIFT | LCD_DISPLAYMOVE | LCD_MOVELEFT);
}
void LiquidCrystal::scrollDisplayRight(void) {
  command(LCD_CURSORSHIFT | LCD_DISPLAYMOVE | LCD_MOVERIGHT);
}

// This is for text that flows Left to Right
void LiquidCrystal::leftToRight(void) {
  _displaymode |= LCD_ENTRYLEFT;
  command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// This is for text that flows Right to Left
void LiquidCrystal::rightToLeft(void) {
  _displaymode &= ~LCD_ENTRYLEFT;
  command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// This will 'right justify' text from the cursor
void LiquidCrystal::autoscroll(void) {
  _displaymode |= LCD_ENTRYSHIFTINCREMENT;
  command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// This will 'left justify' text from the cursor
void LiquidCrystal::noAutoscroll(void) {
  _displaymode &= ~LCD_ENTRYSHIFTINCREMENT;
  command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// Allows us to fill the first 8 CGRAM locations
// with custom characters
void LiquidCrystal::createChar(uint8_t location, uint8_t charmap[]) {
  location &= 0x7; // we only have 8 locations 0-7
  command(LCD_SETCGRAMADDR | (location << 3));
  for (int i=0; i<8; i++) {
    write(charmap[i]);
  }
}

/*********** mid level commands, for sending data/cmds */

inline void LiquidCrystal::command(uint8_t value) {
  send(value, LOW);
}

inline size_t LiquidCrystal::write(uint8_t value) {
  send(value, HIGH);
  return 1; // assume sucess
}

/************ low level data pushing commands **********/

// write either command or data, with automatic 4/8-bit selection
void LiquidCrystal::send(uint8_t value, uint8_t mode) {
  digitalWrite(_rs_pin, mode);

  // if there is a RW pin indicated, set it low to Write
  if (_rw_pin != 255) { 
    digitalWrite(_rw_pin, LOW);
  }
  
  if (_displayfunction & LCD_8BITMODE) {
    write8bits(value); 
  } else {
    write4bits(value>>4);
    write4bits(value);
  }
}

void LiquidCrystal::pulseEnable(void) {
  digitalWrite(_enable_pin, LOW);
  delayMicroseconds(1);    
  digitalWrite(_enable_pin, HIGH);
  delayMicroseconds(1);    // enable pulse must be >450ns
  digitalWrite(_enable_pin, LOW);
  delayMicroseconds(100);   // commands need > 37us to settle
}

void LiquidCrystal::write4bits(uint8_t value) {
  for (int i = 0; i < 4; i++) {
    digitalWrite(_data_pins[i], (value >> i) & 0x01);
  }

  pulseEnable();
}

void LiquidCrystal::write8bits(uint8_t value) {
  for (int i = 0; i < 8; i++) {
    digitalWrite(_data_pins[i], (value >> i) & 0x01);
  }
  
  pulseEnable();
}

Kod: Markera allt

#ifndef LiquidCrystal_h
#define LiquidCrystal_h

#include <inttypes.h>
#include "Print.h"

// commands
#define LCD_CLEARDISPLAY 0x01
#define LCD_RETURNHOME 0x02
#define LCD_ENTRYMODESET 0x04
#define LCD_DISPLAYCONTROL 0x08
#define LCD_CURSORSHIFT 0x10
#define LCD_FUNCTIONSET 0x20
#define LCD_SETCGRAMADDR 0x40
#define LCD_SETDDRAMADDR 0x80

// flags for display entry mode
#define LCD_ENTRYRIGHT 0x00
#define LCD_ENTRYLEFT 0x02
#define LCD_ENTRYSHIFTINCREMENT 0x01
#define LCD_ENTRYSHIFTDECREMENT 0x00

// flags for display on/off control
#define LCD_DISPLAYON 0x04
#define LCD_DISPLAYOFF 0x00
#define LCD_CURSORON 0x02
#define LCD_CURSOROFF 0x00
#define LCD_BLINKON 0x01
#define LCD_BLINKOFF 0x00

// flags for display/cursor shift
#define LCD_DISPLAYMOVE 0x08
#define LCD_CURSORMOVE 0x00
#define LCD_MOVERIGHT 0x04
#define LCD_MOVELEFT 0x00

// flags for function set
#define LCD_8BITMODE 0x10
#define LCD_4BITMODE 0x00
#define LCD_2LINE 0x08
#define LCD_1LINE 0x00
#define LCD_5x10DOTS 0x04
#define LCD_5x8DOTS 0x00

class LiquidCrystal : public Print {
public:
  LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
		uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
		uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7);
  LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
		uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
		uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7);
  LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
		uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3);
  LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
		uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3);

  void init(uint8_t fourbitmode, uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
	    uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
	    uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7);
    
  void begin(uint8_t cols, uint8_t rows, uint8_t charsize = LCD_5x8DOTS);

  void clear();
  void home();

  void noDisplay();
  void display();
  void noBlink();
  void blink();
  void noCursor();
  void cursor();
  void scrollDisplayLeft();
  void scrollDisplayRight();
  void leftToRight();
  void rightToLeft();
  void autoscroll();
  void noAutoscroll();

  void setRowOffsets(int row1, int row2, int row3, int row4);
  void createChar(uint8_t, uint8_t[]);
  void setCursor(uint8_t, uint8_t); 
  virtual size_t write(uint8_t);
  void command(uint8_t);
  
  using Print::write;
private:
  void send(uint8_t, uint8_t);
  void write4bits(uint8_t);
  void write8bits(uint8_t);
  void pulseEnable();

  uint8_t _rs_pin; // LOW: command.  HIGH: character.
  uint8_t _rw_pin; // LOW: write to LCD.  HIGH: read from LCD.
  uint8_t _enable_pin; // activated by a HIGH pulse.
  uint8_t _data_pins[8];

  uint8_t _displayfunction;
  uint8_t _displaycontrol;
  uint8_t _displaymode;

  uint8_t _initialized;

  uint8_t _numlines;
  uint8_t _row_offsets[4];
};

#endif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Men herregud - har du ens kollat en ASCII-tabell innan du gör bort dig?
Tack! Det var ett bra tips! Nu vet jag hur jag ska göra :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Icecap »

Jag brukar lägga in svenska tecken i tecken 0x01 till 0x06, i utskriftrutinen gör jag sedan en ändring så att jag skriver texter i klartecken inkl. svenska tecken. Fungerar klockrent.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Al_Bundy »

Tack. Jag har fått min LCD att fungera och skriva ut det jag anser det som ska skrivas ut. Å:et och å:et är det enda jag behöver, dock inte nu.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av GeekJoan »

Så här har jag gjort när jag vill ha tecken som inte finns i listan:

Kod: Markera allt

void setup()
{
  pinMode(Pot, INPUT);
  lcd.begin(16, 2); // initialize the lcd
  lcd.setBacklight(255);
  Serial.begin(9600);

  byte AwithRing[8] = {
  B00100,
  B01010,
  B01110,
  B00001,
  B01111,
  B10001,
  B01111,
  };
   byte AwithDots[8] = {
  B01010,
  B00000,
  B01110,
  B00001,
  B01111,
  B10001,
  B01111,
  };
  
  byte OwithDots[8] = {
  B01010,
  B00000,
  B01110,
  B10001,
  B10001,
  B10001,
  B01110,
  };

  byte BigAwithRing[8] = {
  0b00100,
  0b01010,
  0b01110,
  0b10001,
  0b11111,
  0b10001,
  0b10001,
  0b00000
  };

    byte BigAwithDots[8] = {
  0b01010,
  0b00000,
  0b01110,
  0b10001,
  0b11111,
  0b10001,
  0b10001,
  0b00000
  };

  byte BigOwithDots[8] = {
  0b01010,
  0b01110,
  0b10001,
  0b10001,
  0b10001,
  0b10001,
  0b01110,
  0b00000
  };

  byte Minus[8] = {
  0b00000,
  0b00000,
  0b00000,
  0b00000,
  0b11111,
  0b00000,
  0b00000,
  0b00000
};
  
  lcd.createChar(1, AwithRing); //å
  lcd.createChar(2, AwithDots); //ä
  lcd.createChar(3, OwithDots); //ö
  lcd.createChar(4, BigAwithRing); //Å
  lcd.createChar(5, BigAwithDots); //Ä
  lcd.createChar(6, BigOwithDots); //Ö
  
   display.setBrightness(7, true);
}

----------------------------------

lcd.print("Vi \02r p\01 lunch!"); // Vi är på lunch!

Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur skriver jag till en LCD 16x2 ?

Inlägg av Al_Bundy »

:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar