Brände MOSI på rpi

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Brände MOSI på rpi

Inlägg av MGL »

Jag har en rpi som ska kommunicera med ett kort över spi.
Fick det inte att fungera helt så jag satte på en logikanalysator.
När felet var hittat kopplade jag in mitt kort igen.
Rpin startade då inte alls, den röda LEDen var svart. 3,3V var ca 2V.
Processorn kändes rätt varm också.
Kopplade ur mitt kort och matade endast spänning från usb matningen, fortfarande samma sak.
Det var i går kväll och tydligen hade jag glömt på matningen över natten för i morse så såg jag att den röda LEDen lyste.

3,3 V fanns igen!
Satte i SD kortet och provade starta och till min förvåning fungerade allt.
Dock märkte jag efter en stund att processorn blev varmare än den brukar och efter ytterligare en stund kom en röd termometerikon upp på skärmen.

Ordnade med en fläkt och kopplade in logikanalysatorn igen, CE, CLK var ok, MISO var flytande (ingen slav ansluten när jag provade) men MOSI låg på 3,3V stadigt.
Rpin fungerar annars normalt, tar bara mera ström, märks lite på 5V nivån. Men kräver fläkt :).

Har beställt en ny rpi.

Har de inga TVS-dioder på GPIO?
På 5 volten finns en stor SMBJ5.0, men den gör väl ingen nytta i det här fallet.

På mitt kort har jag sen motstånd på några kOhm på spi-linjerna, så det borde inte komma den vägen i första hand tycker jag.

Har ni råkat ut för liknande?
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Brände MOSI på rpi

Inlägg av Shimonu »

Har lyckats kortsluta min 3.3V ett flertal gånger som varit ihållande i några sekunder ibland och det funkar fint ännu. Brukar märka det på att det blinker om batterieliminatorn och LEDen på kortet.
Skriv svar