Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Nano.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Nano.

Inlägg av daspunner »

Jag håller på o lära mej Arduino (tror jag). Har dock en fundering kring Arduino Mini Pro och Nano.

Motsvarar siffrorna inom paranteserna på bilden nedan som är en "Nano" detsamma som siffrorna på bilden allra längst ner som är en "Mini Pro"?

Nano
Bild

Mini pro

Bild


/David
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av Glattnos »

Troligtvis "nej" eftersom det inte verkar stämma. Vänster sida verkar ju stämma uppifrån och ner men på höger är det lite annorlunda.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om du läser på så ser du att det finns dubbla funktioner på Mini Pro som du själv bestämmer!
Därav skillnaden. Kan det hjälpa dig?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av jah »

D2 uppe motsvarar "2" på nedre, D3 = "3" osv. Numren inom parantes är bara ordningsnumret på stiftet.

/J
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av hawkan »

jah :tumupp:
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av daspunner »

WAAAH! Nu vart jag ännu mer förvirrad! Jag lägger upp två bilder till då så skall vi se om det kan bena ut vad jag är ute efter egentligen (kanske skulle börjat med det???).

PRO MINI
Bild

NANO
Bild

Så här ser projektet ut jag håller på med. Den övre föreställandes en "Pro Mini" har en tryckknapp med i skissen som inte "Nano"-skissen nedan har. Om jag vill ha samma tryckknapp installerad på Nano:n, emellan jord och vilken pin sätter jag den då? Programmet är skrivet för att funka på båda Nano Pro Mini vet jag så det skall gå men sen var det här med mina kunskaper om Arduino.

Det hela är en "Head tracker" som skall sitta på mina FPV-brillor så att jag kan styra riktningen på min drönares kamera via radion. Knappen är till för att centrera kameran och även stänga av styrningen helt beroende på hur länge man håller inne knappen.


/D
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av Borre »

D11.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nybörjarfråga angående pinout på Arduino Mini Pro och Na

Inlägg av Glattnos »

Precis D11 är Arduinos namn på Digital pinne nr 11. Dom som heter A0, A1 osv. står för Analog pinne, men dom går också att använda som en digital.
Skriv svar