Vilken plattform till flishuggsstyrning?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Forsgren »

Det börjar bli dags att bygga en ny flismaskin, den förra byggde vi 2009 och har nu gått över 5000 timmar. Elektroniken som övervakar varvtalet på huggen och styr inmatningen gjorde jag själv från grunden inkl etsandet av kretskort och programmerandet av ATMegan.

Denna gång hade jag önskat att få det lite mer avancerat, gärna CAN-bus mellan display i förarhytt och ut/ingångar ute på maskinen för att slippa en 40-ledad kabel och den röra som det innebär. Kanske även läsa av Dieselmotorns CAN-bus.
Det kommer krävas ett antal av/på utgångar för hydraulventiler, någon analog utgång för proportionalventiler och lite ingångar från induktiva givare och kanske ett par analoga ingångar.

Bruks som tillverkar flishuggar använder tex https://www.ifm.com/se/sv/category/080/080_010 till sina mindre huggar. Nackdelen med det är att jag måste lära mig PLC-programmering och CODESYS. Annars verkar det ju ha allt som krävs till ett ok pris.

Ett andra alternativ är att köra på med någon mikrocontroller, men då är nackdelen att jag måste lära mig programmera C igen som jag glömt dom senaste åren när jag inte skrivit en rad kod, och att jag måste konstruera all elektronik från grunden. Kul med tidsödande, har redan mer än fullt upp med allt annat.

Synpunkter och tips?
Finns det andra styrsystem för mobila maskiner för rimlig peng som är relativt lättlärda?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du nu tycker att den du länkar har ett vettigt pris, så är nog det just vad du söker.

PLC-programmering i CODESYS är tämligen lätt att lära sig. Där lär du vara igång ganska så snabbt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Krille Krokodil »

Ögnar du igenom dessa 15x10 min tutorials så är du snart up and running:
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Joe »

Parker Iqan, verkar vara hyfsat simpelt att lära sig.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Båtdoktorn »

Siemens Logo! har nu inbyggd "web sida" kanske kan vara något. Så kan du köra med en surfplatta som HMI och wifi till förarhytten.
Logo! stöder inte CAN-buss men är lätt att programmera.

https://www.siemens.com/press/en/pressr ... ntent[]=DF
https://www.siemens.com/global/en/home/ ... /logo.html
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Erikk »

För mobila applikationer kör vi alltid IFM nu för tiden, de är kanonbra.
CR0401 är smidig om man inte behöver så många IO, annars är CR2530 ett bra alternativ.

CR0452 är en rätt smidig display med CAN.

Jag gjorde en flishuggsstyrning för några månader sedan med en CR0401, dock utan display osv.
Några belysta knappar och en induktivgivare för varvtalet, endast vanliga On/Off ventiler för matningen.


De flesta av dessa styrenheter programmeras direkt över CAN, så du behöver någon adapter, finns tex hos IFM eller Peak System.
Vi använder dessa:
https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Vilken plattform till flishuggsstyrning?

Inlägg av Forsgren »

Tack för tipsen!
Parker Iqan känner jag till men vad kostar det att komma igång?

Ifm har ett startpaket med nästan allt jag skulle behöva för 6000-7000:- Men det blir säker så att jag byter ut delar senare, lite större display tex..

Kul att någon här redan byggt huggstyrning av Ifm prylar!
Skriv svar