Skicka triggsignal trådlöst?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle vilja kunna skicka en RF-signal från en enhet till en annan. Tanken är att vid vissa tidpunkter ska en sekvens köras på en enhet, vilken inte har någon elektrisk kontakt med huvudenheten. Sidoenheten ska aktivera fyra reläer på olika sätt. Jag ser ett par varianter:
Huvudenheten (en Arduinomodul - Uno, Mini, Nano ...) skickar en triggsignal till sidoenheten (ATtiny85) varvid sidoenheten kör sitt race.
Huvudenheten (Arduino) skickar en "avancerad" sträng till sidoenheten (ATtiny eller lämplig dekoderkrets).

Det jag tittar på är Electrokits RF-link (Electrokit: 41004048) som sändare/mottagare och så hittar jag några encoder/decoder-kretsar som skulle kunna funka i sammanhanget - Electrokit: 40361202/Electrokit: 40361201.

Är det någon som har jobbat med RFmodulerna tillsammans med Arduino och/eller kretsarna ovan?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av Icecap »

Jag skulle inte lita på de moduler alls!

De kan kanske användas men man MÅSTE ha signalbehandling på mottagarna för att radiobrus inte ska ge problem. Detta betyder att man måste skicka ut ett känd signal som kan dekodas lätt och säkert.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av lillahuset »

Om blåtand har tillräcklig räckvidd kanske du skulle testa det. Jag är ingen stor vän av BT men ett projekt hos en kund i Örebro fick mig att inse att det kunde vara bra.
Annars kanske modulerna från Swech kan vara något. Fördelen med det är att du möjligen har hjälp på nära håll.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av Borre »

RFM69, lång räckvidd och finns mycket färdigt till arduino och annat.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av sommarlov »

HUGGBÄVERN skrev:Det jag tittar på är Electrokits RF-link (Electrokit: 41004048) som sändare/mottagare
Sändaren har jag ok erfarenhet av, men mottagaren är (nästintill) skräp. RFM69 däremot är bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Icecap skrev:Jag skulle inte lita på de moduler alls!

De kan kanske användas men man MÅSTE ha signalbehandling på mottagarna för att radiobrus inte ska ge problem. Detta betyder att man måste skicka ut ett känd signal som kan dekodas lätt och säkert.
Jag har en ritning på en brevlådegrej som berättar när postis varit framme. Den grejen skickade en ton som en PLL avkodar. Där handlade om att bara ha en signal - brev/inget brev. Det är i princip vad jag vill ha.

Nämnde jag att signalen bara ska skickas några meter.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av GeekJoan »

NRF24L01


Eller ESP8266
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av Icecap »

Huggis: LM567 är en ton-dekoder som kan fungera till detta då.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av adent »

+1 på NRF24L01 !
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av ToPNoTCH »

HUGGBÄVERN skrev:Är det någon som har jobbat med RFmodulerna tillsammans med Arduino och/eller kretsarna ovan?
Ja.
Av alla sorters 433 moduler är tyvärr just dom där dom som funkar sämst.
Jag tycker HPD8406M + SRX882 funkar bäst (täcker hela huset)

Men upp till 10m lär du inte få problem.
Dom funkar fint med "RC-Switch" biblioteket till Arduino, men generellt så är denna typ av moduler väldigt lätta att hantera utan library.
Jag gjorde en driver till STM32 för dom och det måste vara det minsta jag gjort 15 rader typ.

Att tänka på är att ASK på 433 är ett "rörigt band" så man brukar skicka samma sak typ 8-15 ggr för tillförlitlig överföring.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av mrfrenzy »

När vi är inne på ämnet: finns det någon prisvärd eller öppen modul med liknande eller enklare funktionalitet motsvarande LoRa och såna här webastosändare?

Kravspec:
Licensfri med låg effekt
Kan skicka minst 1 bit per sekund
Räckvidd 100m i stadsmiljö
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av olof_n »

Hej!

Jag har använt dom där billiga radio modulerna i åratal och aldrig haft några problem.
En enkel antenn av en ståltråd ger hyfsad räckvidd (jag har testat att skicka ca 50m hemma utan problem).
Jag gjorde även egna "Tellstick sensorer" med ovan moduler och räckvidden var minst lika bra som dom som man köper på tex Kjell o CO.
Jag läser även av min elmätare och skickar resultatet till en inomhusenhet, sändaren sitter inne i elskåpet och det är två väggar och ca 15 meter mellan mottager och sändare.
Dekoder kretsarna är väl onödiga ifall du ända tänkt använda en MCU.

Finns bra bibliotek (VirtualWire har jag själv använt) till Arduino. Priset (typ 7:- på Ebay) är oslagbart.
Sedan om man har andra krav finns det mängder med bättre moduler. 433Mhz, 2,4GHz, WIFI, Bluetooth bara att välja.
Swechtrading har fina moduler med inbyggd UART, kanon om man vill snabbt ha en trådlös seriell terminal till en Raspberry PI :)


Mvh

Olof
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en sändragrunka med keyfob och mottagare med 4 reläer. Mottagaren är i mångt och mycket en sådan där 433MHz-modul. Tyvärr går den på 12V medan jag hade velat köra på lägre spänning (3,7V med DC/DC-omvandlare). Jag kan ju göra så nu med med med hacka upp spänningen till 12V istället.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av olof_n »

Mata med 12V för längre räckvidd är nog en bra idé.
När jag sände 50m matade jag sändaren med 12V (nja i alla fall 11,3, satt nog en diod i mellan) .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skicka triggsignal trådlöst?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag testar nu den där fjärrisen jag beställde från Kina förut och den verkar funka. Jag får helt enkelt koppla, antingen trissor eller reläer till foben.

Så ska jag försöka förstå den här "instruktionen":
Increase the remote control pairing method:

Press the button of remote controller , the LED flashes and the number of blinks can be used to determine the selection function

Flashing once, jogging function
Flash twice, self-locking function
Flashing 3 times, interlock function
Select the way, then press the light
Increase the remote control pairing method
1, firstly clear: press and hold the learning button, the indicator light, 5 seconds after ,the light off, that clear the success. the pair of good remote control Before are not working on this.
2, and then select the work mode: do not let go after the clear, the indicator light flash once, release the hand, means the choice of jogging work; has been press the learning button, light flash two times, release the hand, said the choice of self-locking Work mode; if the flash after two times ,do not let it go, the lights then flash three times, release the hand, means the choice of interlock.
3, and then learn the remote control: click the learning button, the indicator light, release the hand, press the button of remote control which you want to learn ,after the light flashes and then bright, said the first successful learning; then press the second button to learn the second Road, light flashs and then off, said the second road learning success.
The same type of remote control, can be compiled the same password, you can pair; different coding type of remote control, repeat the third step to learn to match.
ALiExpress "BESKRIVNING"
Skriv svar