STM32 överklocka

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

STM32 överklocka

Inlägg av Birger1234 »

Är det "verkligen, nu för tiden" skillnader i kiselprocesser som dikterar de många olika varianterna av STM32? F4 och F2 är 90nm, L1 130nm vad 2007 års F1 är gjord med hittar jag inget om.Tycker det verkar skumt och ekonomiskt otillräkneligt om så inte vore så då är det väll bara det vanliga speed testet av kislet som sätter Mhz stämpeln? Tycker också det verkar småskumt att samma process skulle kunna ge så stor skillnad i utfall, 24-72Mhz t.ex.

Har jag pillat lite med överklockning yes och t.ex några STM32F103C8 72Mhz från samma batch klarade att klockas med 158Mhz 3st STM32F100 24Mhz från olika batcher klarade 82Mhz. Flash latens sattes till 2clk och tycker att det är lite konstigt att flashet funkade i dessa hastigheter! Nu var inte all enheter testade men DAC,PWM,SPI, UART satt i kort loop funkade , däremot GPIO över 50Mhz har svårt att driva och saturerar, inte konstigt alls, testen kördes med 3,6V. Nu tänkte jag närmast på de centrala enheterna CPU,bryggor, minne, klocknät angående detta med överklockning.

Och du då? Kör du lagligt då?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 överklocka

Inlägg av sodjan »

Skillnaden är så klart att *du* inte behöver lämna någon garanti
att *samtliga* funktioner fungerar felfritt över *hela temp-området"
vid den aktuella hastigheten. Test utan större värde, med andra ord.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: STM32 överklocka

Inlägg av victor_passe »

Jag råkade överclocka en f103 en faktor 2 utan att märka det. Tills CRC motorn i CAN delen började räkna fel. Var riktigt jobbigt att felsöka.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: STM32 överklocka

Inlägg av Birger1234 »

sodjan skrev:Skillnaden är så klart att *du* inte behöver lämna någon garanti att *samtliga* funktioner fungerar felfritt över *hela temp-området"
vid den aktuella hastigheten. Test utan större värde, med andra ord.
Märkligt resonemang Sodjan ,för nu handlade detta inte om att göra exakta tester med garantier lämnade till kund som du anser det hela ska vara utformat kring.
Ta nu inte allt på så blodigt allvar hela tiden!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 överklocka

Inlägg av sodjan »

Ja men OK då...
Dina testresultat är nog förväntade, det är den marginal
som man antagligen vill ha för att klara sina garantier.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: STM32 överklocka

Inlägg av Birger1234 »

Tack!
En av flera saker som är intressant är "skillnaderna" i hastighet med samma kisel geometri och process. Hade förväntat mig betydligt mera påtagliga problem, pipline
stalls, ohyggliga låsningar av te.x Fläsh som inte hinner med, klocknät där stig och fall tider såsar till det och så vidare, men nej då STM32 tycks tåla en hel del!
Skriv svar