AVR-kompilator under unix/linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

AVR-kompilator under unix/linux

Inlägg av axelsonic »

Har någon av er någon erfarenhet av AVR-kompilatorer under Unix/Linux ?

Jag håller på med ett litet projekt att försöka utveckla en liten lattjo "mojj" till en pc, som skall hänga på USB-porten. Då använder jag mig av en AVR-90s1323, som måste programmeras.
Jag har tittat litet på grafiska programeringsmiljöer för windows, då jag använder detta hemma, och jag blir inte väldigt imponerad...
Så jag antar att jag lika gärna kan programmera i konsollmiljö och emacs =P.

/-=-
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tror det finns på www.avrfreaks.net Vet ej om dom som finns till Unix/Linux finns som gratisversioner...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

apt-get install avr-gcc

(eller för den icke debian-frälste: GCC stöder AVR, och är det inte t.o.m. GCC so manvänds som kompilator i windows-programmen?)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

apt frälser oss från de onda.. =D

Har du använt unix-varianten ?
Fungerar den bra ?
Kan den även skicka koden till processorn (förutsatt att man har rätt sladdrar och kompilerat in stöd för div. serie/parallellportar) ?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nej, jag har aldrig använt AVR...

Men jag är ganska säker på att kompilatorn producerar en fil som man sedan får "ladda upp" själv. Men det går säkert att knåpa ihop en make-fil som gör hela proceduren automatisk...
Mattias
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 juli 2003, 22:45:18

Inlägg av Mattias »

Jag har börjat titta lite på AVR-GCC med flera. Tycker det verkar väldigt lätta att använda. Vet inte om GCC som default har stöd för AVR-processorerna, annars är det bara att kompilera om.
Till detta behöver du lite stödprogram, du kan plocka det mesta ifrån http://www.isi.edu/~weiye/system/guide/avrtools.html där det även beskrivs rätt bra hur du kompilerar verktygen. Dock får man se upp med GCC versionen när man skall bygga AVR-libc, denna funkade bäst i mitt fall med GCC-3.0.1.

Skall du jobba med en nyare AVR, föreslår jag att du tar hem en relativt ny binutils (2.14 - funkar) och kompilerar denna speciellt för ändamåler. OK, det var lite bök att få upp det, men nu funkar det smidigt.

Det program som jag tycker funkar bäst till Linux för att sedan programmera själva kretsen är AVRDUDE. Har inte kvar länken, men om du tittar på google borde det inte vara några problem att hitta källkoden. Denna var för övrigt bara att installera och köra.

Lycka Till :wink:
Skriv svar