blink

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

blink

Inlägg av persika »

Håller på med ett litet projekt att göra ny blinkers till veteranbil.
På bilen är där bara blinkers på b-stolparna.
I dagens trafik syns de inte, folk är vana vid att blinkerslamporna sitter i hörnen av bilen.
Rent av farlig att göra vänstersvängar med.

Originalblinkersen i bilen är känslig för batterispänningen (6V).
Om spänningen är låg blinkar den långsamt och snabbt om spänningen är hög, beroende på batteriets tillstånd.
När man slår till blinkersspaken kan det ta flera sekunder innan det börjar blinka.
I en modern bil får man en blink direkt när man slår till spaken.
Jobbigt att köra då man måste planera blinkningarna i god tid.
Ibland har jag fått lägga i friläge och ge gas så generatorn (likströms) ger ström så batterispänningen höjs och

blinkningarna kommer igång.


Har köpt lyktor på Jula (602174). De är med LED, har 3 funktioner blink, broms och bakljus.
Ska även ha två runda oranga lyktor fram, som jag ska bygga om med lysdioder.
Broms och bakljus behöver också förstärkas på bilen.
Varningsblinkers ska man också kunna få.

Tanken är att den nya kretsen ska försöka följa originalblinken, om den är inom den tillåtna frekvensen,
annars får den nya kretsen blinka på egenhand, tills den kan komma i takt.
Blink direkt när spaken slås till ska man också kunna få.

Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22 80 §
"Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en
blinkfrekvens av 90 +-30 blinkningar per minut."

D.v.s 1Hz - 2Hz


Har tillverkat ett kretskort.
Bifogar bild och blockschema.
Har mätt upp spänningen efter blinkrelät (A), se oscillogram.

När det blinkar så ligger spänningen på c:a 1V då glödlampan är släckt.
Så för att ta reda på vilket håll det blinkas på, höger eller vänster, ska spänningen läsas av analogt i (B) och (C) att

den ligger över en viss gräns ex. 0,5V
Blinkimpulserna är tänkta att tas ut i (A), att spänningen ligger över 3V, men egentligen kan blinkimpulserna tas ut även

i (B) och (C).

När kretsen startat en blink ska det gå 0,5 sek utan att den känner av impuls från originalblinkers, mellan 0,5 - 1,2 sek

ska den känna av impuls från originalblinkers.

När ingången för varningsblink är låg går det före och avkänning av blinkimpulser ignoreras och båda sidor blinkas i egen

takt.



Frågan är, hur lägger man upp en bra struktur för styrprogrammet ?
Ska man använda timer, interrupt, delay, en slinga behövs troligen ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: blink

Inlägg av Klas-Kenny »

När du ändå gör ett så stort jobb och bygger om, varför inte byta original blinkersrelä till ett som inte är så känsligt för batterispänningen bara?
Så slipper du hela den här synkroniseringsproblematiken.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: blink

Inlägg av Palle500 »

Håller med. Är nuvarande blinkersrelä ett bimetallsrelä som kanske behöver bytas?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: blink

Inlägg av grym »

håller med, bättre att göra att nytt blinkersrelä
den gamla kan man ju spara om man vill ha det i originalskick efteråt
bimetallvarianterna håller inte särskillt länge, förutom för vissa bmw ägare som inte vet var blinkerspaken är :mrgreen:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av MadModder »

Ja, skippa bimetallreläet helt tycker jag. Allt för oregelbundet.
Jag skulle nog ha fixat så det funkar med modernare blinkrelän. Finns gott om 6V-relän till MC/moppe exempelvis.

En annan sak.
Om en lampa går sönder ska det blinka snabbare än 2Hz så man märker det.
Är det något du tänkt på med ditt bygge?
Kanske blir svårt med LED. :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

Så är det det med klickljudet också.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

Blinkrelä utgår per automatik när man kan göra samma sak i PIC-kretsen.
Orignalblinkers bör kunna vara LED och ligga på samma lina som andra blinkers.
På det viset blir behovet av sladdragning minimal.
Att köra något mixat system är att be om något som inte fungerar eller som haltar av olika anledningar.
Vill man vara riktigt sladd-snål så drar man inga nya kablar till bakljusen utan kör buss-styrning via tråd eller trådlöst.
Det kostar en PIC i varje ljusinsats med seriell buss-styrning men underlättar att sedan köra ljusen helt efter egen programmering.
Det som tillkommer är att det krävs att det ska finnas akustisk hörbart blinkersljud som kan påverkas av ifall blinkandet upphör, vilket det ofta gjorde på gamla bimetall-relän när lasten blev för låg. Man kan lösa övervakning med strömövervakning för blinkljuse men med blinknningen styrd från PIC riskerar man inte att blinkersen helt upphör om en lysdiod dör.
Piezo-summer eller högtalare direkt på PIC-kretsen eller via buffer bör duga för att ge lite ljusåterkoppling vid vanlig blinkning.
Strömåterkopplingen är av lite värde om man har byggt resten rätt.
Lysdioderna behöver inte 12 Volt i en 6-Voltare men elektronik behöver stabilitet och lysdioder konstantströmdrivare.
Sådana drivar kostar några kronor per lampa om man köper 10 st.
Eller driver man allt på 12Volt, byter alla gamla 6-Volts-lampor mot lysdioder med strömreglering för 12 Volt.

En sån här kan du ge allt från 3.7Volt till 25Volt och den kan lämna upp till 10 A stabil vald spänning:
https://www.aliexpress.com/item/1005001667672404.html

Jag har själv byggt om avancerade bilars hela elsystem på detta viset innan ordet cmos var uppfunnet.
Det jag har med mej från detta är att i bilmiljö får man alltid lägga en extra tanke på så man bygger störsäkert och lättöveskådligt och med säkringar som hanterar det som är mer än störning. Det händer att bilen kanske slår i en snövall med bakskärmen så kablar blir klämda innanför och en kortslutning i ett bakljus ska inte påverka övriga bakljus.
Redundans och helst automatsäkringar men säkring med tråd som brinner är 100 ggr bättre än att det brinner på annat ställes.
Varje slinga ska vara avsäkrad med genomtänkt ström och spänningsindikerad med lysdiod. Det underlättar när det trots allt ändå krånglar.
Givetvis ska även PIC-kretsen ha sin egna reglerade spänningsslinga separat avsäkrad och med lysdiod.
Att bygga genomtänkt och väl sparar i längden tid och man vet att det fungerar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

Jag har haft flera bilar med 6V-system, och det har aldrig varigt några problem med blinkersen.
Jag tror att du har något annat fel.

Vilken bilmodell är det frågan om?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av danei »

Du framgår det inte vad det är för bil. Men vill man ha lite veterankänsla bör man undvika dioder. Speciellt till blinkers. En inte helt ovanlig lösning på problemet är att använda ett bromsljus som blinkers. Inte helt enligt reglerna, men bättre än originalet och man ändrar inte fordonets utseende. Vill man ha extra lampor finns det ju glödljus som ser lite äldre ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av MadModder »

Riktigt gamla blinkrelämodeller som bara har två anslutningar och sitter i serie med blinkkretsen tar minst en sekund på sig att börja vippa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

danei skrev: 21 september 2021, 20:41:58 En inte helt ovanlig lösning på problemet är att använda ett bromsljus som blinkers
Så är det på min bil.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

Tack för svar, jag får fundera lite...

Det är en Volvo PV 444 E -53
Har ingen bra bild just nu, men googla så får ni se hur originallamporna ser ut.
Bara pyttesmå gluggar för bak o bromsljus o så blinkersen där uppe på sidorna.
På natten syns de, men viktigast att det syns på dagen.
Den har blinkrelä i serie, d.v.s med två anslutningar.

Det största "felet" är att originalblinkerslamporna sitter på b-stolparna, andra trafikanter ser inte dem där.
Nästa fel är tiden till första blink och blinkfrekvensens känslighet för batterispänningen.
Sen skulle jag vilja ha varningsblinker också, när där är fyra nya blinkerslampor.

Jag är inte så glad för att ändra i originalskicket, den är ju godkänd så.
Lättare att lägga till saker, gör inte så mycket att det bli avvikande, när alternativet kan vara att man kommer kyrkogården...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

Jo det är så bimetallrelän fungerar att de blinkar i takt med belastningen och när hälften av belastningen uteblir (ett blinkljus) så upphör blinket helt eller blir mycket långsamt.
Bimetallsrelät är i utgångsläget i avbrott varför den inbyggda värmetråden värmer bimetallen via blinkerslamporna. Spänningen över lamporna är då så låg att de inte förmår avge ljus.
När bimetallen värmts tillräckligt kortsluter den värmetråden och spänningen ökar för yttre blinkerslampor och bimelatallen svalnar till slut och en ny period påbörjas.
danei skrev: 21 september 2021, 20:41:58 Du framgår det inte vad det är för bil. Men vill man ha lite veterankänsla bör man undvika dioder. Speciellt till blinkers.
Vad menar du med sådan påståenden? Försöker du avråda någon från att använda lysdioder på grunder enligt ditt trafikförstånd?
Gissar att du med veteranbilskänsla menar noterbar ramptid för tändning och släckning som iofs är mycket enkelt att kopiera med lysdioder.
Vet man inget om sådant så kan naturligtvis tro att lysdioder inte går att rampa i ljusstyrka med PWM från PIC-krtsen ellertt ett motstånd och en kondensator t.ex. om man nu ser något värde i det, vilket det inte är i trafiken.
Vill man bli uppmärksammad i trafiken att man bromsar eller blinkar är smygande ljus som tar någon tiondels sekund på sej att alls tändas en mindre bra funktion. Vi som har viss körvana vet det.
Det är ju som med framlyktor där man ursprungligen ofta har ett relativt svagt och gultonat ljus som rampade långsamt i takt med att glödtråden blev varm. Man kan se en veteranbilskänsla i sådan lyktor men de fungerar i dag än sämre än vad de gjorde förr då de relativt moderna bilars ljus lättar ger bländad förare.
Använder man MCU för lampstyrning är PWM en annan möjlighet för att rampa ljuset och styr man över sin MCU kan den visst låta den showa med rampning men när det handlar om trafiksäkerhet är värdet tveksamt att det skulle motivera någon vetranbilsmod med långsamtändande blinkers.
Lika korkat som långsamtändande bromsljus.

Som framgår av TS så är ändamålet att förbättra sin synlighet relativt andra fordon när han blinkar och att använda lysdioder är då ett utmärkt alternativ som ersättning till glödlampor.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

Nästan alla PV av de årsmodellerna har eftermonterade blinkers både fram och bak.
Det finns små smäckra blinkers-lampor som passar i stilen med bakljusen men vanligast är nog modell fristående orangea reflexer ståendes på kofångaren mellan bakljusen och bakluckan. Fram blev det oftast gula lampor i vita parkeringslyktorna från nyare PV. Volvo P1800 hade kombination parkeringsljus och blinkers i samma lykthus som var lätta att eftermontera. Vill man vara minmlistisk tar man en rund 10 mm lysdiod och limmar fast i ett 10 mm hål i plåten.
Jag brukar koppla så att det röda bakljuset på samma sida släcks i takt med blinkersen för bättre uppmärksammande.
Har aldrig haft problem med bilbesiktningen med det men annars så är det enkelt om allt ligger styrt över dataprogram att skifta lampstyrnings-program.
Hade en bil där jag byggde helt egna främre parkeringsljus där bilbesiktningen tyckte att glaset skulle vara E-märkt men det ordnade sej.
50-52 fanns ju takgöken som tillval med inbyggd blinkers fast den syntes om möjligt än sämre.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av danei »

Är trafiksäkerhet prio 1 så körman inte veteranbil.
Vill man göra det diskret men ändå bättre än original kan man blinka med bromsljuset.

Skiter man i hur det ser ut struntar man i synkronisering och kör på färdiga LEDarmaturer. Visst kan man få dioder att påminna om lampor med en del jobb, men då går färdiga armaturer bort.

Jag vet vilket spår jag skulle välja. Jag tror nog att persika kan få hjälp med en bra lösning oavsett vilken variant han vill ha.

Den här typen ger ett äldre intryck om man vill ha ett rxtra bakljus.
C564C7B9-259E-4717-A04D-6064AF738512.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar