blink

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

danei: Är trafiksäkerhet prio 1 så körman inte veteranbil.

Jag skulle vilja säga det omvända: även om man kör veteranbil så är trafiksäkerhet prio ett.

Att vara synlig och undvika kollision är extra viktigt i gammal bil eftersom många saker är sämre, krocksäkerhet är sämre, hel rattstång, dålig placering av bensintank, tvåpunkts säkerhetsbälte, inga bälte bak, inga nackstöd, dålig sikt bakåt.

En förbättring jag gjort tidigare var att sätta på en ytterbackspegel, på vänster sida, där det behövs bäst. Gjort med klämfäste om dörrkanten, utan åverkan som att borra hål
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

Danei, det blir så mycket du inget vet om men det är bra om du håller det för dej själv. Att inget begripa och råda andra blir det dubbelmacka i dåligt omdöme om någon skulle gå på att det du skriver är sant.

>Är trafiksäkerhet prio 1 så körman inte veteranbil.
Man kan inte som nykter person resonera så inkrökt. Är prio trafiksäkerhet kör man enbart senaste årsmodellen av storväxt bil.
Som vårdare av veteranbil vill man kanske inte ha en ouppmärksam bilist i röven för att det är ont om reservdelar till 70 år gamla bilar. Kan man rädda massa reparations-arbete på att man syns bättre är det bra men man behöver kanske inte spöka ut bilen utan kan hålla viss stil.


> Visst kan man få dioder att påminna om lampor med en del jobb, men då går färdiga armaturer bort.

Är det bara för att du vill synas till varje pris fastän du inget vet om bilar och nu även lysdioder?
Om armaturen är färdig eller inte påverkar inte hur svårt det är att styra ljusstyrka. Det är tekniskt forum där du knappast kan övertyga någon om sådana påhitt.

Det var en rysligt ful lykta du hittat. Vad som är äldre i den vet jag inte. Möjligen att många liknande satt på halvgamla lastbilar och lastbilsläp.
Den passar knappast in på befintliga utrymmet på bilen i fråga varken vad gäller utrymme eller utformning, inte ens om man tänkt göra Hot Rod av den.
Det finns ingen riktig tanke från dej, förstår inte vad som efterfrågas och du har nog glömt hur bilen i fråga såg ut.
Börja med att skaffa dej själv lite vetskap så slipper du vilseleda dej själv.

I detta fallet vill man antagligen behålla befintliga bakljuset och låta det styra formspråket.
Man kan som bilden nedan visar komplettera med sidoblinkers från annan bil som bakblinkers och vill man vara mer drastisk så kan man montera bakljus av snitt som var modernt för 30 år sedan på insidan av bakrutan. Den höga bakrutan ger sådan lyktor mer i mitt i blickfånget och här är formen betydligt mindre viktig då de mestadels syns mindre innanför bakrutan.
Kanske valt något riktigt moderna med två rader RGB-dioder i bakrutan, dolda i rökfärgade rör så kan man blinka med den färg man känner för och ha fantasifulla broms och bakljus-kombinationer i samma installation.
Volvo PV444 - rear.jpg
Ett sätt att få ordinarie bakljuset att synas bättre är att bygga om armaturen med röda ljusstarka lysdioder. Möjligen att jag föredragit en horisontellt monterad blinklykta och inte som på bilden vertikalt eller just bara en lysdiod som vore genom sitt lilla format osynlig innan den tändes. Moderna motorcyklar brukar ha små blinkers som ändå syns bra när de väl tänds. Kan vara något att kolla efter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av danei »

Nu får du sluta med dina dumheter. Jag har kunskaper om både veteranfordon och dioder.

De färdiga armaturer som finns har i allmänhet tydliga ljuspunkter för varje diod och påminner mycket lite om glödlampor. Även om du bygger om dem så att ljusstyrkan varierar på samma sätt. Tex dem som presenterade i första inlägget.

Jag säger inte att den jag visade är den snyggaste eller lämplig på bilen i fråga. Jag skulle inte använt den på den bilen. Men om valet stod mellan den och den som presenterades i första inlägget skulle jag valt den jag visade. Men det finns definitivt bättre varianter. Jag planerar att montera den typen på ett av mina veteranfordon, som ersättare för fyrkantiga eftermarknadslampor. De är i en stil som stämmer hyfsat med 60tals eftermarknadslampor som ofta satt på just släp. Det funkar tillräckligt bra i mitt fall. Men inte lika bra på persikas bil.

Jag skulle i vilket fall inte montera moderna fyrkantiga diodljus på en sådan bil. Det var lamporna i förstainlägget jag trodde var tänkta för bilen.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

>Jag har kunskaper om både veteranfordon och dioder.
Kommer av någon anledning att tänka på elefanten och porslinsbutiken.

Om du vetat något alls om lysdioder och lysen till bilar i allmänhet hade du knappast påstått att färdiga armaturer skulle vara ett hinder för att variera ljusstyrkan.
Du håller nu på att banta "hindret" till att det de flesta armaturer "påminner mycket lite om glödlampor" på grund av "tydliga ljuspunkter" fast det är fortfarande oklart varför och om det påverkar dimbarheten. Ljuspunkten oavsett om det är glödlampa eller lysdiod påverkas inte av graden av dimning.
Det finns naturligtvis hel rad med olika bakljus-utföranden där man mer eller mindre ser att det troligen är lysdioder som är ljuskällan och med ingutna linser direkt i ytterglaset men det påverkar inte heller dimbarheten.
Både medvetna linseffekter och kraftig prismatisk prickighet fanns i många äldre bilars bakljus ytterglas där man försökte sprida ljusutsläppet genom olika prismor i själva baklykteglaset.
Ett exempel från en gammal VW-bus:
VW_tail.png
Vill man bakljus med mindre tydliga ljuspunkter så kan man välja bakljus med mjölkglas innanför och slätt ytterglas som denna sidomarkeringslyktan:
bl_100.jpg
Nu är det en baggis om man själv vill klippa till lite smörpapper och slipa ned evt linser för att sprida ljuset över större yta därytterglaset saknar sådan funktion.
Ditt kategoriska påstående att "en färdig armatur är helt att glömma" om man vill reglera ljuset påstår du helt utan verklighetsgrund och som visserligen mildrat i senaste inlägget att det gäller ett begränsat urval av färdiga armaturer fast det stämmer inte heller.

Håller med att de fyrkantiga lyktorna TS föreslog inte ser särskilt 50-tals-aktiga ut men antog att det var utvärderings-delar för att torr-testa styrningen av bilens lysen.

Bortse från att det är nyare bakljus på bilen nedan men för att komma med ytterligare en ide att förstärka bakljuset är att eftermontera backljus.
3279_10620552_38.jpg
Det var rätt vanligt förr att man eftermonterade backljus av denna typ, både infälld och fristående så det skulle inte störa tidstypiska utseendet nämvärt. Om det ens fanns original backljus på den tiden bilar var det ofta knappt märkbar funktion.

Inuti lamphusen på backljusen placerar man RGB lysdiod på 10W per färg och prisma eller mjölkskiva framför. Det skulle kunna ge broms och blinkers men även ett hyggligt vitt backljus när man tänder samtliga färger. Med lysdioder så får man plats med drivelektroniken inuti samt seriell mottagare. Det kommer inte behövas mer än en eller två kablar till varje lampa och kåpan kan användas som kylare till lysdioderna.
Att ha ofärgat glas till bakljus används även av moderna bilar.

Motsatsen är att välja diskreta lampor med mörkfärgat glas i stil som passar med befintligt lyse.
Dessa är lättmonterade och man får två röda och två gula lampor för en 50-lapp: Lamp-länk
Är däremot tveksam om de är nämnvärt ljus-starka.

Jag har tillverkat helt egna bak och framlyktor till specialbyggen. En variant som är enkel är att tillverka en träkloss i den form man vill ha baklyktan och med rätt passning mot karossen som man vakuumformar med varmluftpistol och dammsugare. För så här små saker duger det fast man kanske gör om formningen ett par gånger innan man är nöjd med resultatet.
Formbara plasten kan köpas här.

Måla plasten inifrån så ser det slätt och blankt ut. Fäst upp den på en plåtbit med lysdioder monterade på plåten.
Vill man ha mekanisk styrka får man gjuta två delar som man fyller mellanrummet med PolyUretan typ klar gjutplast.

En variant som skulle vara rätt lätt är att bygga på befintliga bakljuset med ett nytt lika lager som nuvarande linsen täcker. Man använder original-linsen som gjutunderlag och modellerar direkt på bakskärmen. Fyll springor med modelllera, lossa försiktigt med sytråd. låt svalna 24h i kylskåp innan man gjuter av mha av vakuumformning. Den ska vara kall för att inte smälta eller mjukna av värmen från plastfolien som man värmer med 200-300 grader varmblås under 30-60 sekunder.

Denna gjutplast har jag själv använt därför att den är mycket klar och klarar en hel del UV utan att gulna:
Länk till gjutplast

Det finns annars särskilda UV-skydd man kan blanda i men det tar något på genomskinligheten som blir lite gråare.
Lätt att använda och lätt att bli av med luftbubblor vid gjutningen och hyggligt pris om man bara ska ha mindre mängder.
Något större mängder köper jag från EBAY i England: https://www.ebay.co.uk/itm/224605682309

Det finns säkert att köpa i hemslöjdsbutiker också men betydligt dyrare. Vill man färga plasten så blir det bäst med pigmentfärger.

Amazon.com har ett väldigt stort urval med baklysen passande till äldre bilar om man vill leta något mer exakt utan att gjuta eller tillverka något eget."Vintage rear light" kan vara bra sökord.
Här hittar du t.ex. jungfrututtar i olika färger och storlekar. Två röda och en gul per sida skulle kunna ge bra ljuslyft. Sådant har funnits till PV 444 men det blev kortlivat, enbart 1957 och det blir ju inte tidsmässigt rätt för din bil men i brist på alternativ kan det vara en lösning tills vidare.

När jag själv synar uppräknade alternativen är det nog backljusen jag fastnar för. Enkelt och snabbt att genomföra utan avancerade verktyg och känns som att det är det minst störande på veteranvärdet. Blir det inte bra är det lätt att göra om och det är enda alternativet som dessutom ger vitt backljus, vilket även det kan rädda en bakskärm om man tvingas till backmanöver i mörkret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

Tack för fina förslag som kommer här i tråden.

Jag har varit inne på hemmatillverkade lyktor och sätta dem under kofångaren, för att störa originalutseendet mindre, men det blir för lågt och utsatt för smuts o avgaser.


Backljus har jag också funderat på. Idag är där en vit lykta påmonterad från tiden då bilen var ny.
Den slås på med en extra knapp som sitter under instrumentpanelen. Finns ingen backljuskontakt på växellådan. Så då tycker jag att backljuset får vara som det är.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

Jo jag vet, det hängde med rätt länge med separat dragknapp direkt plockad ur Boschs standard-sortiment, fast man lyxade ofta till det med benvit knapp som man skruvade dit i ett befintligt hål på vänster sida under instrumentpanelen.
Knappen ärvdes vidare till Amazon favorit när PV544 las ner. En riktigt tattig lösning utan någon som helt design-möda från Volvos sida.

Om det redan finns ett extramonterat backljus, varför inte förbättra det och samtidigt ge det fler funktioner än att som nu vara ett troligen rätt odugligt backljus. Då löser det ju åtminstone ena sidan, att förse den med bättre broms och blinkersljus som sedan inte alls syns när de inte är tända.
Det är ju en relativt enkel match som kräver minimalt med arbete, inte ens några nya hål behöver borras.
Återstår att jaga rätt på en snarlik lampa till andra sidan om vill blinka både höger och vänster.

Dessa backljus brukade ha en glödlampa på 18W och reflektorn brukade rosta rätt snabbt. Inte ens när reflektorn var ny lyste backljuset något vidare utan påminde mer om ett dåligt stearinljus.
Med två backljus med rejäla lysdioder i bägge och det kan bli betydligt mera ljus.
Förr, om det ens fanns någon backlykta på mina bilar så slet jag alltid bort backlyktan och satte dit ett extraljus som man ersatt från famänden. Då fick man betydligt bättre reflektor och en glödlampa på 35-50Watt.
Kunde se ut så här:
Volvo PV Sport 1962.png
Inte min bil på bilden dock. Bilden är lånad här: https://www.garaget.org/?car=318789&image=3193891
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av danei »

Kafeman: Varför påstår du att jag skriver saker jag inte skriver? Är du i så stort behov att kritisera mig att du måste hitta på?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av Glenn »

Nu tycker jag ni är väl hårda mot Danei, det han skriver är ju korrekt.

Det finns LED-"lampor" innehållande rampning och motstånd så dom både ska se ut som glödljus och belasta lika myckt, då kan man fundera på varför man ska ha LED från början - det är ingen brist på glödlampor.

Det som brukar vara det viktigaste är att det ska vara tidstypiskt, vilket också är nåt försäkringsbolagen har åsikter om, dom kanske inte går ner på lampnivå men har man nån form av veteran/klassikerförsäkring
så brukar enbart tidstypiska modifieringar godkännas. Jag kan tänka mej att extra lyktor som monteras bör vara just tidstypiska, gamla eller ej.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: blink

Inlägg av Palle500 »

Många PV har ju runda reflexer monterat på kofångaren. Skulle det inte gå att få tag i liknande fast moderna med inbyggda LED för broms och blinkers? Eller bygga själv? Sen en snygg dold kabeldragning, kabeln kan ju gå in i underkant av kofångarjärnet?
IMG_2385.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

Intressant idé att bygga om backljuset med RGB-lysdioder. Borde gå att hitta liknande backljuslykta till andra sidan, får kolla veteranmarknader.

Snabb googling hittade jag denna RGB:
https://www.conrad.se/p/thomsen-highpow ... -v-1575798

Frågan är hur mycket effekt som behövs? Är det bättre med många små lysdioder eller en högeffekts-diod?

En sak jag funderar på med denna idé är hur blir det när man blinkar, då måste det röda ljuset släckas för att kunna blinka gult-släckt. När det röda släcks kommer man då att uppfatta det som man släpper bromsen? Det röda på andra sidan kommer att fortsätta lysa.

Backljusombyggnad får bli steg två.
Jag fortsätter så länge med de lyktor och kretskort jag skaffat och tillverkat nu.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

> Är du i så stort behov att kritisera mig att du måste hitta på?

danei skrev: 21 september 2021, 22:04:17 Visst kan man få dioder att påminna om lampor med en del jobb, men då går färdiga armaturer bort.
Nej det gör dom inte.
danei skrev: 21 september 2021, 20:41:58 Men vill man ha lite veterankänsla bör man undvika dioder. Speciellt till blinkers.
Nej det behövs absolut inte.
danei skrev: 21 september 2021, 23:41:16 Jag har kunskaper om både veteranfordon och dioder.
De färdiga armaturer som finns har i allmänhet tydliga ljuspunkter för varje diod och påminner mycket lite om glödlampor.
Själva armaturen påminner sällan varken om lysdioder eller glödlampor.
Det går köpa lampor med inbyggda linser i yttre glaset och det går köpa utan. Urvalet är stort som jag visat.
Yttre glaset kan vara transparent, matt eller prismatiskt i olika varianter.
Orkar man leta något snyggt och passande finns det gott om alternativ baserat på lysdioder.

>Kafeman: Varför påstår du att jag skriver saker jag inte skriver?
Har jag missat något av dina felaktiga påståenden?
Jag höll med dej om att de fyrkantiga lyktorna inte kändes helt i stil med bilen så det var ju ett plus iallafall.
Det du skrev om veteranfordon och trafiksäkerhet var mer åt osakliga hållet, så det är mer ett indirekt fel.

Ditt råd att undvika lysdioder är knappast genomtänkt. En anledning ur trafiksäkerhetssynpunkt att använda snabba lysdioder är att man slipper en fördröjning på några 10-dels sekunder som glödlampor ger, särskilt på lite sviktade 6-Volt elsystem. Fördröjningsskillnaden innan medtrafikanter hinner uppfatta att man blinkar eller börjat bromsa kan vara de tiondelarna som är skillnaden mellan olycka och bara nära.
På det påståendet att lysdioder var gynnsamt för säkerheten svarade du:
danei skrev: 21 september 2021, 22:04:17 Är trafiksäkerhet prio 1 så körman inte veteranbil.
Osaklig motivering varför man inte skulle ta vara på lysdiodens fördelar att varna tidigare än en trött 6-Volt lampa i minimal armatur. Problemet är allmänt känt bland de som sysslar med veteranfordon, att ljusstandarden på gamla bilar går illa ihop med vad dagens bilister förväntas kunna uppfatta.
Du skrev att du ägde veteranfordon och då borde känna till att äldre ljusstandarden lirar illa med dagens förväntningar från andra bilister.

Det var lättare förr. Alla körde lite långsammare i skummet när alla hade lika dåliga bakljus men det var den typ av ljus man var uppmärksam på och var van vid. Alla bilar hade också jämnlika hel och halvljus vilket gjorde föraren mindre bländad. Att köra bil med 6-Volt hel och halv-ljus i nutid gör att ögonen återhämtar först efter flera minuter efter ett nattligt möta med moderna bilars framljus och då återhämtar de sej till ett närmast stearinljus i ljusstyrka som verkligen kräver mörkervanda ögon.


>Kafeman: Varför påstår du att jag skriver saker jag inte skriver?
Har jag felciterat något, valt olyckliga delar av dina meningar eller bortsett från någon efterhands-förklaring?

Även om du hittar på fler felaktiga skäl till att inte välja LED-belysning till veteranbilars allmänbelysning så är lysdioder lysande och riktigt bra alternativ.
Mer lyse till mindre förbrukning och går svalare. Den lägre strömförbrukningen gör att befintligt elsystem bättre kan hantera det som brukar utmärka 6-Volt elsystem med likströmsgenerator, de högst synbara variationerna i spänningsfall. Med modern teknik kan man dessutom som skrev tidigare driva lampor bakom en spänningsomvandlare som kan stabilisera dessa variationerna och eftersom omvandlaren jag föreslog tål uppåt 30 Volt behöver man inte ändra något alls, inte ens om bilens övriga elsystem skulle uppgraderas till 12 Volt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

persika skrev: 21 september 2021, 21:24:52 Bara pyttesmå gluggar för bak o bromsljus
Varför inte kombinera bromsljus och blinkers bak?
Så är det gjort på nästan alla äldre bilar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av danei »

Det är sannolikt förkastat av kafeman för att jag föreslog den lösningen. Det är annars en vanlig lösning när man vill behålla utseendet.


Kafeman: Du aktivt missförstår saker för att kunna kritisera något du vet att jag inte menar. Tex att jag påstår att armaturen ser ut som en glödlampa. Sådant måste man aktivt missförstå för att hitta något att kritisera.

Vi har nog inte så extremt olika uppfattning som du försöker få det till. Debattekniken du använder tyvärr allt för bekant från rikspolitiken.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

säter skrev: 22 september 2021, 09:33:43
persika skrev: 21 september 2021, 21:24:52 Bara pyttesmå gluggar för bak o bromsljus
Varför inte kombinera bromsljus och blinkers bak?
Så är det gjort på nästan alla äldre bilar.
Baklampan är en tvåtrådslampa, och som jag skrev så är gluggen så liten c:a 2x5cm, syns knappt på dagen, se vinröda bilen på bilden Kafeman satte in.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

Jag har samma system på min bil, och nog syns det på dagen.
Vad har du för styrka på lampan?
Skriv svar