Presentera Arduino sensorvärden på mobil

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

Har en ESP32-Wroom-32 som samlar in temperatur och motorvarv på en marindiesel och skickar ut värdena på NMEA2000.

Skulle även vilja komma åt värdena snyggt och smidigt på mobilen. Finns det någon färdig Android-app med tillhörande Arduino-bibliotek för ändamålet?

Det finns bibliotek för att skicka värdena till en SignalK server och sedan appar för att ansluta till den, men skulle vilja slippa en till enhet när ESP32-Wroom ändå redan har både Wifi, BT och BLE.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av Wirewrap »

Du kan göra en enkel HTML server på ESP32 som du kommer åt via WiFi.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av Jan Almqvist »

Du skulle kanske titta på min HMI Droid (Android) / Odrid HMI (iOS).
Inkludera en enkel Modbus-server i din ESP, det finns färdiga bibliotek, och stoppa in några GUI-objekt med utvecklingsverktyget. Du bör vara igång på 15 minuter.
Android versionen av appen kan köra Modbus på TCP/IP, UDP/IP och Bluetooth SPP, iOS versionen kan köra Modbus på TCP/IP.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av svanted »

under utvecklingen av styrboxen(arduino) till en automatlåda använde jag "ardutooth",
för att visa värden från den som växel, oljetemp, fart, lockup e.t.c.
ardutooth.jpg

funderade ett tag på "realdash" för att bygga en digital instrumentbräda men beslöt att behålla original på gammjänkaren...
den ha stöd för custom kommunikation med en typ uC e.d.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

Ska prova ardutooth. Det ser ut som det borde räcka för mig. Föredrar blåtand då mobilen inte riktigt gillar att wifi accesspunkten inte internet delar.

Om jag kan efterlikna signal k rest api så skulle jag kunna köra SignalK Monitor som passar ännu bättre för ändamålet, men jag vet inte om det är hårdkodat vad man kan se eller ej. Snygg presentation annars.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

BLE borde passa rätt perfekt och sedan någon snygg presentation visa mobilen på det. Borde finnas tycker jag.

Krävs lite av appen för att kunna dynamiskt sätta upp vad man vill kunna se dock. Gissar att det redan finns något bra bibliotek som man kan använda på Arduino.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

svanted skrev: 2 juli 2021, 13:10:47 under utvecklingen av styrboxen(arduino) till en automatlåda använde jag "ardutooth",
för att visa värden från den som växel, oljetemp, fart, lockup e.t.c.
ardutooth.jpg


funderade ett tag på "realdash" för att bygga en digital instrumentbräda men beslöt att behålla original på gammjänkaren...
den ha stöd för custom kommunikation med en typ uC e.d.
Kollade på ardutooth och det verkar kräva Bluetooth-Modul (HC-05, HC-06, ...). Eftersom jag har en ESP32 så har jag redan bluetooth inbyggt så det funkar nog tyvärr inte rakt av. Annars var det ungefär vad jag söker.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

Finns det kanske något smidigt bibliotek så man enkelt kan göra en snygg lokal websida där värdena presenteras och uppdateras utan att hämta om sidan?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av Rick81 »

Ja du kan bara använda javascript för uppdatera värden på sidan utan ladda om den.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av svanted »

ankan skrev: 2 juli 2021, 15:32:04
svanted skrev: 2 juli 2021, 13:10:47 under utvecklingen av styrboxen(arduino) till en automatlåda använde jag "ardutooth",
för att visa värden från den som växel, oljetemp, fart, lockup e.t.c.
ardutooth.jpg


funderade ett tag på "realdash" för att bygga en digital instrumentbräda men beslöt att behålla original på gammjänkaren...
den ha stöd för custom kommunikation med en typ uC e.d.
Kollade på ardutooth och det verkar kräva Bluetooth-Modul (HC-05, HC-06, ...). Eftersom jag har en ESP32 så har jag redan bluetooth inbyggt så det funkar nog tyvärr inte rakt av. Annars var det ungefär vad jag söker.

det tror jag,
BT modulen är bara en brygga för att förmedla en serieport mellan aduinon och androidluren,
om luren kan ansluta till ESP32s BT så borde det fungera med det åckså.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

Var hittar man protokollet över BT SPP?

Som du säger borde det vara rätt lätt att få till även på esp32.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av pfyra »

ankan skrev: 2 juli 2021, 13:27:41 Föredrar blåtand då mobilen inte riktigt gillar att wifi accesspunkten inte internet delar.
Jag gnällde lite om det på ett annat forum och fick lite olika svar. Med lite kreativa svar på några dns-uppslag så ska det gå att lura systemet men jag har inte provat än. Kommer sannolikt att prova med dns-serverkoden jag nämnde i den tråden snart. Du kan få en kopia på dns-servern om du vill.

https://news.ycombinator.com/item?id=26759694
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

Jag gnällde lite om det på ett annat forum och fick lite olika svar. Med lite kreativa svar på några dns-uppslag så ska det gå att lura systemet men jag har inte provat än. Kommer sannolikt att prova med dns-serverkoden jag nämnde i den tråden snart. Du kan få en kopia på dns-servern om du vill.

https://news.ycombinator.com/item?id=26759694
Har provat med den koden och liknande utan att lyckas. Jag får upp "inloggnings portalen" som jag har skapat men mobilen har fortfarande inget internet om ja inte kopplar från Wifi.

Här finns lite av den kod jag har testat:
https://github.com/espressif/arduino-esp32/issues/1037
https://github.com/esp8266/Arduino/blob ... Portal.ino

Ska prova om WLED koden fungerar som finns här: https://github.com/Aircoookie/WLED/blob ... server.cpp
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Presentera Arduino sensorvärden på mobil

Inlägg av ankan »

Det slutade med att jag satte upp Bluetooth SPP efter att jag hittade hur ArduTooth vill ha värdena.
Det var bara att separera dem med komma (,) och sedan avsluta med semikolon (;)

Enkelt och smidigt. Kanske inte blir snyggaste gränssnittet, men det funkar och sabbar inte internetuppkopplingen.
Skriv svar