Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Janson1 »

Jag skulle inte byta ut processorn mot en massa externa komponenter om jag nu inte måste pga div rutiga och randiga skäl... För många år sedan så gjorde jag i princip alla logiker med en hoper lösa komponenter, sen labbade och ändrade jag tills det blev bra (hyfsat) Nu är det bara att programmera tills det blir bra, inget klabbande med komponentbyten mera. Nu har jag ingen aning om vad du egentligen vill åstadkomma, så i dagsläget finns inget bra exakt svar. Lycka till!
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Det jag vill ådskakomma är en liten förtröjning. Detta kan man göra med uC, men det går att lösa detta med logikkretsar också.

Jag pratade med en person och han var väldigt erfaren angående om bygga kretskort. Han menade att det är bättre att bygga logikkretsar än att använda uC och det har med att:

- Det är billigare i längden om man köper mycket.
- Logikkretsar kommer ALLTID finnas.
- Robustare, då logikkretsar har inget minne i sig och därmed kan ej fallera och tål mycket yttre påverkan så som EMC och kyla.

Nackdelen med att bygga med logikkretsar har med att utvecklingstiden blir enorm jämfört med uC.

Men du menar att logikkretsar är old school teknik?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av TomasL »

Robustare, då logikkretsar har inget minne i sig och därmed kan ej fallera och tål mycket yttre påverkan så som EMC och kyla.
Fullständigt kvalificerat skitsnack, av en individ som inte har en blekaste aning om vad han pratar om.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Jag tror på det. Jag menar, det är mindre som kan krångla.

Nu byggde han saker som ska hålla i 40 år under väder och vind.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av TomasL »

Nej, han har fullständigt fel.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Du kanske skulle komma med motargument istället för att säga nej och neka att någon eller något är eller har fel.
Gäller även övriga trådar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av TomasL »

EMC har vi redan pratat om.
Du får nog börja förstå, eller sätta dig på skolbänken.
EMC betyder ElektroMagnetisk Kompabilitet, dvs din pryl skall uppfylla kraven i EMC-direktivet, inget annat.

Alla system oavsett om de är konstruerade av uC, digital eller analog teknik är lika mottagliga för störningar, och avger lika mycket störningar, om designen är felaktig.

Dock är det så att med en uC så är den mindre mottaglig för yttre störningar och avger mindre störningar än diskret logik, eller analoga motsvarigheter, av den enkla anledningen att det är en krets, till skillnad från flera.
Beträffande temperatur, det beror helt och hållet på vad du köper, då det finns ett antal standardiserade miljö/temperaturklasser, så det har inget med huruvida du designar i diskret tekink eller uC, dock, sannolikheten för att en uC skall fungera bättre/säkrare i lägre/högre temperaturer är större jämfört med diskret teknik, av den enkla anledningen att det är en färre mängd komponenter.

Så din sk kunniga person vet inte vad han/hon pratar om.

Det är betydligt lättare att uppfylla EMC-direktivets krav med en uC jämfört med diskret elektronik.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Micke_s »

Flera microkontrollers innebär också att du behöver fler programmeringskontakter.

Sedan om det är någon slags kommunikation mellan MCU:n så är min erfarenhet att det blir 4x mer komplext än 1 MCU + IO expander alt en MCU med mer pinnar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Janson1 »

Man kan nog sammanfatta: Det är dyrare att använda en massa lösa logikkretsar för att få en funktion om man kan få samma funktion direkt i processorn. Och just dom här STM32 verkar finnas i så många utföranden att man kan skräddarsy genom att välja rätt uC och där hålla ner kostnaden. Behöver du sen ändra nåt så vinner processorn direkt, en enkel omprogrammering, klart.
Men det finns (nog) tillfällen där man måste ha en yttre krets till av något slag...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av AndLi »

Jag skulle säga att problemet man försöker lösa styr mycket vilken lösning som är bäst. En hammare löser inte alla problem...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av TomasL »

Ibland är en slägga bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I stället för att åka slalom runt och emellanåt gränsla forumreglerna kan vi ta en seriös diskussion kanske?! :x
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Rick81 »

Tror vi redan rett ut frågan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:tumupp:
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Så då tar vi en liten sammanfattning:
  • En uC kan ersätta ALLA logikkretsar
  • Att skapa full funktionalitet med logikkresar är dyrare än uC
  • uC är robustare än logikkretsar om man tittar på EMC
  • Logikkretsar behöver ingen programmering
  • Logikkretsar används bara vid enskilda tillfällen för att underlätta programmeringen. Exemplar har ej redovisats i denna tråd. Istället så har "Hur långt är ett snöre"-argument applicerats i tråden.
Källor, videoklipp, statistik har dock ej presenterats som styrker dessa påståenden ovan.

För min del ersatte jag en IO-expanderare mot en STM32. Jag tänkte först att använda en STM8, men utvecklingsverktygen från ST för att programmera STM8 finns bara för Windows. Jag kör Linux. Desutom skillde det sig inte någon prisskillnad mellan STM8 och STM32 om man kollar på TSSOP-20 eller större. STM8 blev dessutom dyrare.
Skriv svar