1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Oliver
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 september 2013, 09:49:56

1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av Oliver »

Jag har en mikrokontroller (atmega328) vars tanke är att kommunicera med en humid/tempsensor (DTH11) via one wire protokoll. Dock när mikrokontrollen släpper linan och ett svar väntas från sensor väljer den att vara tyst.

Matningsspänningen ligger på 12 V och på grund av anledningar valde jag att använda separata spänningsregulatorer (2st L7805) som förser mikrokontrollern och sensorn med 5 V var för sig.
Efter många timmars felsökning märkte jag att sensorn svarar på tal om mikrokontrollern och sensorn båda får 5 V från samma spänningsregulator (5V_A) i bild.

Superkul att det funkar tillslut men det gjorde mig inte klokare.
Varför fungerar inte kommunikationen när man har separata spänningsregulatorer? Allting är kopplat till samma jord. Är det mina trogna L7805 spänningsregulatorers fel?
One_wire_problem.PNG

Det som gör mig ÄNNU mer förvirrad är att det funkar om sensorn får 5 V från 5V_a men att pullup motståndet på datalinjen går till 5V_b. Jag tycker allt pekar på att det borde funka, men icke. Vad är det jag missar?

Mvh Oliver
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av persika »

Jag har i senaste projekt använt DHT22 och Pic16f1829, också med två 7805.
Utgången på mikrokontrollern ska vara open-collector, eller iaf bete sig så.
Om du använder färdiga library för givaren för Arduino borde de se till det, annars får du själv se till det.
Oliver
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 september 2013, 09:49:56

Re: 1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av Oliver »

Jo. Utgången sätts till open-collector precis innan svar från sensorn väntas.
Eftersom allting fungerar under samma spänningsregulator (5V_a) vet jag ju att koden är okej. Samt att sensorn fungerar. Men jag går verkligen bet på varför det inte fungerar med två olika spänningsregulatorer.
Men nu vet jag iaf att det SKA gå. Samt att det inte är 7805s fel. Skrev mest här för att utesluta att jag missar något grundläggande.
mvh
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av persika »

Borde funka oavsett en eller två 7805, om allt rätt kopplat med GND och så.
Bra med 0,1 uF för att jämna ut matningsspänningar, se till att de sitter när sina respektive kretsar.
Man brukar ha 10uF både före och efter en 7805, men jag tror knappast att det gör nån skillnad.
Är det Arduino eller egen programmering ?
Oliver
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 september 2013, 09:49:56

Re: 1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av Oliver »

Ok, kan ju testa lägga till 10 uF. Det är egen programmering till ett "naket" 328p chip.
Jag får felsöka min koppling och lödning några 500 ggr till helt enkelt.
Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av Icecap »

Det ska inte finnas någpn skillnad i om man matar med ena eller andra 5V.
Men om en av källorna inte är avkopplat rätt kommer den att svänga och DÅ fungerar det inte med den källa.

Avkopplingen enl. databladet SKA utföras.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 1-Wire kommunikation med två olika spänningskällor

Inlägg av persika »

I mina experiment med DHT22, har 5 st kopplade till PIC16F1829. Funkade först bra. Sen efter några timmar började en givare behöva flera omläsningar för att ge ok värde.
Efter hand blev det fler och fler givare som bråkade. Efter omstart (spänningslöshet) fungerar de alltid bra.

Jag byggde om apparaten så att antingen ha spänningen på givarna hela tiden eller bara vid mättillfället. Jag ändrade också till 2 minuters intervall istf 1 minut.
Det blev så att det behövdes inga omläsningar och givarna gav ifrån sig resultat utan problem, oavsett om spänningen varit till eller från mellan mätningarna, så jag tror att ändringen till 2 minuter var det gjorde det.
Skriv svar