STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

>> Du lägger två kondingar mellan planen, dessa kondingar är högsåänningskondingar, typ 2 kV eller så.

Det står inget alls att jag skulle ha två stycken 2000V kondensatorer mellan dessa olika jordplanen.
Dessutom beskrivs det inget vilken pinne som ska vara den separata jordplanet.

Hela databladet för denna Eth PHY är dåligt formulerad och skulle lätt kunna få ett Icke-Godkänt.

Så denna GND är helt enkelt fel GND? Det ska vara någon annan GND?

Pinne 7 är chasijord. Dessutom så finns det redan en 2kV kondensator. Så jag antar att pinne 7 ska vara en separat jord? Vad ske det ge liksom? Är det inte meningen att all GND ska vara kopplad tillsammans så man slipper få potentialförskjutning.
screenshot_4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu har jag varit nyfiken alldeles för länge:

Tidigare skrev du Tomas:
” Signal
Vss
Vdd
Signal”

Och senare har du skrivit att de *båda* innerlagren ska vara jordplan. Är ”jordplan” mer av en benämning på ...”fast spänningsreferens” eller hur i hela friden man nu ska beskriva det? I det här fallet alltså. :)

Daniel:
Jag är imponerad över ditt tålamod. :tumupp:
Fortsätt kämpa. Nästa gång blir det lättare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Jimmy, ett jordplan är en elektrisk benämning och har inget med vilka spänningar som ligger på dem, både Vss och Vdd är att betrakta som jord HF-mässigt.

Man använder tyvärr benämningen "Jord" lite slarvigt, och ordet "Jord" har en massa olika betydelser, beroende på var och hur man använder det.

När det gäller till exempel RJ45an ovan, så skall inget av jordplanen ligga under den, däremot skall man ha ett plan kopplat till chassi-jord, men det har inget med HF att göra utan snarare en säkerhet, eftersom det kan förekomma spikar av väldigt hög spänning på en ethernetlina, SÅ därför är detta Jordplan" dvs Chassijord att betrakta som ett ESD-skydd.

Sedan brukar man med lämpliga komponenter avkoppla det ena HF-Jordplanet, vanligtvis Vss-planet till chassijord, detta gör man då på ett enda ställe, och man använder vanligtv is kondingar med hög spänningstålighet ihop med TVS-dioder och schottkydioder eller liknande komponenter.
Denna metod är synnerligen väl beskriven i diverse böcker om Elektronik och EMC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

JimmyAndersson skrev: 10 februari 2021, 04:02:22 Nu har jag varit nyfiken alldeles för länge:

Tidigare skrev du Tomas:
” Signal
Vss
Vdd
Signal”

Och senare har du skrivit att de *båda* innerlagren ska vara jordplan. Är ”jordplan” mer av en benämning på ...”fast spänningsreferens” eller hur i hela friden man nu ska beskriva det? I det här fallet alltså. :)

Daniel:
Jag är imponerad över ditt tålamod. :tumupp:
Fortsätt kämpa. Nästa gång blir det lättare.
Jag är också nyfiken kring detta. Signal, VSS, VDD, Signal. Men ändå ska GND planen sys ihop med vior. Vilka GND plan? Finns bara ett.

Jag har enormt tålamod, tack :)
Nästa gång blir det troligtvis samma sak. Jag snurrar in mig på en ny sak för att utforska. :D Jag skulle gärna vilja göra en trådlös liten STM32-sak, men jag är rädd för att STM32WB kommer slås ut av det påtvingande 5G.
TomasL skrev: 10 februari 2021, 07:57:05 Jimmy, ett jordplan är en elektrisk benämning och har inget med vilka spänningar som ligger på dem, både Vss och Vdd är att betrakta som jord HF-mässigt.

Man använder tyvärr benämningen "Jord" lite slarvigt, och ordet "Jord" har en massa olika betydelser, beroende på var och hur man använder det.

När det gäller till exempel RJ45an ovan, så skall inget av jordplanen ligga under den, däremot skall man ha ett plan kopplat till chassi-jord, men det har inget med HF att göra utan snarare en säkerhet, eftersom det kan förekomma spikar av väldigt hög spänning på en ethernetlina, SÅ därför är detta Jordplan" dvs Chassijord att betrakta som ett ESD-skydd.

Sedan brukar man med lämpliga komponenter avkoppla det ena HF-Jordplanet, vanligtvis Vss-planet till chassijord, detta gör man då på ett enda ställe, och man använder vanligtv is kondingar med hög spänningstålighet ihop med TVS-dioder och schottkydioder eller liknande komponenter.
Denna metod är synnerligen väl beskriven i diverse böcker om Elektronik och EMC mm.
Menar du så här?
Här är GNDPWR och GND helt skiljda jordar. GNDPWR är dessutom kopplat till ett hål där man kan fästa en kabelfläta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Formax51 »

hur är kåpan på kontakten jordad ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Jordplanen du lägger på all yta som blev över på signallagrena... så du har jordlager på tre av fyra lager.. dessa ska sys ihop..
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Du menar från detta
screenshot_8.jpg
Till detta. Sedan sy ihop med vior på de områden som är GND?
screenshot_9.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Precis... sen kan jag ju inte garantera att det var det Thomas mena men så brukar det göras..

Och det ska väl vara ett antal vior per område med..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Du måste skilja på vad som är jord och jord.
I dagligt tal så kallar man typ Vss för jord, men det är fel, det är Vss och inget annat, sedan att man förbinder Vss med chassijord är en annan sak.
I schemat kallar man det ofta också för jord, vilket är lika fel.
Jag kallar Vss för SPL0 för det mesta, eftersom det inte är ett jordplan elektriskt sett, utan enbart signalmässigt.
Chassijord kallar jag för GND eller CHGND, beroende på om jag har flera olika funktionella jordar.

Det finns ett antal olika typer av "jord", skyddsjord, signaljord osv, dessa har helt olika funktioner, och får inte blandas ihop.
HF-signalmässigt så är både Vdd och Vss likställda när det gäller jordegenskaper, därför använder man dessa som jordplan. för signalerna.
Orsaken till att man syr ihop jordplanen på topp och bottenlager, är för att normalt sett, så tenderar Vss vara förbunden med chassijord på ett eller annat sätt, och man vill då undvika tråkigheter.

Om Vdd hade varit förbunden med chassijord, så är det då naturligt att sy dessa exponerade jordplan till Vdd i stället.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 10 februari 2021, 21:27:05 Precis... sen kan jag ju inte garantera att det var det Thomas mena men så brukar det göras..

Och det ska väl vara ett antal vior per område med..
Jag brukar sätta ut vior med 5 mm mellanrum. Jag har hört 10-15 mm här på forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 10 februari 2021, 21:35:54 Du måste skilja på vad som är jord och jord.
I dagligt tal så kallar man typ Vss för jord, men det är fel, det är Vss och inget annat, sedan att man förbinder Vss med chassijord är en annan sak.
I schemat kallar man det ofta också för jord, vilket är lika fel.
Jag kallar Vss för SPL0 för det mesta, eftersom det inte är ett jordplan elektriskt sett, utan enbart signalmässigt.
Chassijord kallar jag för GND eller CHGND, beroende på om jag har flera olika funktionella jordar.

Det finns ett antal olika typer av "jord", skyddsjord, signaljord osv, dessa har helt olika funktioner, och får inte blandas ihop.
HF-signalmässigt så är både Vdd och Vss likställda när det gäller jordegenskaper, därför använder man dessa som jordplan. för signalerna.
Orsaken till att man syr ihop jordplanen på topp och bottenlager, är för att normalt sett, så tenderar Vss vara förbunden med chassijord på ett eller annat sätt, och man vill då undvika tråkigheter.

Om Vdd hade varit förbunden med chassijord, så är det då naturligt att sy dessa exponerade jordplan till Vdd i stället.
Jo...jag förstår. Skilj på RJ45 chassi-GND och vanlig GND! Vilket jag har gjort nu.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Sluta kalla det för "vanlig GND", kalla det för vad det är, dvs Vss eller Vdd.

Det finns egentligen bara en enda GND och det är chassit, för det mesta. och kalla den för CHGND, de andra är inte GND.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Det är inte jag som kallar den för GND. Det är KiCad.
Hur som helst så tror jag att jag är klar med detta kort nu.
Senast redigerad av DanielM 11 februari 2021, 15:36:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Nej, KiCad har garanterat ingen åsikt om detta, utan det är du som namnar näten fel, alternativt använder felgjorda komponentbibliotek.
Ett råd, gör alltid dina egna komponenter, lita aldrig någonsin på andras bibliotek.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Tyvärr Tomas. Du må ha rätt om mycket brus, men KiCad har faktiskt väldigt säkra bibliotek.
Skriv svar