LwIP och säkerhet - Publika nätverk

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av maDa »

de har förvärvat adressutrymmen via uppköp av andra bolag. Går du till RIPE/ARIN så är de slut.

Det pågår en tyst plundring av IPv4 utrymme just nu av nätjättarna. Den som har flest kommer vara vinnare.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 7 januari 2021, 00:04:52
För du är rätt oldschool.
Nja, snarare tvärtom, faktiskt. Det du tror, och kallar "oldschool" är inget annat än förmågan att ta till sig kunskap, läsa och lära sig.
Det jag inte vet är hur man ansluter mot en DHCP server, dvs router. Hur man hanterar inkommande trafik och hur man skickar tillbaka data från sändaren.
Nä just det, du har rätt dålig koll på hur saker och ting fungerar.
Du kanske skulle läsa lite mer "gammal" litteratur till exempel Jeremy Benthams TCP/IP Lean, efter den så kanske du eventuellt har lärt dig något.
Jag lär mig hur mycket som helst, dock inte allt.

Jag vet hur man ansluter en DHCP server, men jag kan inte förklara exakt i detalj hur en DHCP server fungerar på hårdvarunivå. Det kan inte du heller.
maDa skrev: 7 januari 2021, 10:38:29
DanielM skrev: 6 januari 2021, 23:55:25 Ja. WF200 är bra. Tror den skulle passa riktigt bra med STM32. Nej nej, risken finns alltid. Men den risken tar jag.

Nej är ingen webbapplikationutvecklare på riktigt och jag kör inte MVC. Jag kör komponentstyrt vilket betyder att frontend och backend kopplas ihop till tillsammans, så jag skriver det jag ser. Ta en titt på Vaadin Flow. Mycket populärt ramverk. Används av många svenskar och finnar.

Mitt mål att jag har WF200 för att ansluta internet via WiFi. Sedan har jag STM32 som hanterar respons. Det blir lite mer som REST. Jag vet inte hur man ska göra det då jag är lite osäker på hur WF200 fungerar.
OK så du är UI-framwork-utvecklare t.om. Ännu högre spel då. Hur kommer du hantera kraftigt överdrivna GET/POST data/headers? sessionshantering? parallella queries? socket starvation?

Om du verkligen vill exponera din webbservern mot Internet, så får du göra en portforward från din router (för t.ex port 80) mot din enhet. Tänk på att lösningen är totalt oskalbar då IPv4-adressutrymmet i princip är slut och via 4G/LTE får du endast icke-publika adresser idag.
Nej. Jag är hydrauliker. :wink:

Det är Spring Boot som hanterar GET/POST, Vaadin för gränsnittet och backend, Spring Security för login, Spring JPA för databas osv som hanterar detta åt mig. Jag behöver inte skriva så mycket kod för att ha anslutning till en databas + OAuth2 login via Google.

Dessutom så är Spring Boot ett monsterramverk för stora företag. Då ska du veta hur det är att skriva i andra mindre ramverk i Python. Du bara hostar till och sedan vips har du en hemsida med login och allt bara är klart.

Jag vet hur man gör en portforwarding på en router till port 80.
Det jag inte vet är t.ex. vilka C API kommandon man ska använda för att tala med WF200 och få den ansluta en DHCP server. Det är inte direkt AT-kommandon. Det var detta som fick TomasL att idiotförklara mig som vanligt :wink:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av sodjan »

Det ä inte riktigt tydligt om du faktiskt *vill* köra DHCP.
Eller om de bara blandar ihop DHCP med "en router" generellt.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av maDa »

Jag känner till Spring. Det är ett massivt java-framework ja.

En DHCP-klient lär finnas inbyggd i de IP-stack du tänkt använda. Jag kan inte tänka mig något annat. Så det är knappast något du ska lägga tid på.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av DanielM »

sodjan skrev: 8 januari 2021, 00:52:31 Det ä inte riktigt tydligt om du faktiskt *vill* köra DHCP.
Eller om de bara blandar ihop DHCP med "en router" generellt.
Det jag vill göra är att koppla upp mig på en sådan där liten internetburk som Telia brukar sälja, som ofta går sönder.
Jag ansluter med SSID och lösenord och sedan klart.

Där efter vill jag kunna ta emot trafik från internetburken som Telia har skapat. Jag vill även kunna skicka ut information till internetburken så den får skicka vidare.
maDa skrev: 8 januari 2021, 16:45:52 Jag känner till Spring. Det är ett massivt java-framework ja.

En DHCP-klient lär finnas inbyggd i de IP-stack du tänkt använda. Jag kan inte tänka mig något annat. Så det är knappast något du ska lägga tid på.
Spring Boot rekommenderar jag. Spring är ett monster. Men Spring Boot är enkelheten och anpassat för folk som vill bara få saker att fungera, utan att tänka vad det är som händer under huven.

Måste jag ha LwIP tillsammans med WF200?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av maDa »

Håller mig på behörigt avstånd från allt vad Java heter. Det är så otroligt svulstig och stormigt runt rättigheterna.

Jag tolkar det som att WF200 inte har någon egen IP-stack, bara en 802.11 MAC. Förslagsvis behöver du någon RTOS i bottnen som har en IP-stack och annat, annars blir det mycket jobb.

Nu vill du ju gärna hålla dig till en STM32 men personligen hade jag bara löst allt det här samlat i en NodeMCU, Lolin D1 eller liknande där du har både WiFi och IP-stack med dhcp-klient och webbserver klart.
Senast redigerad av maDa 9 januari 2021, 10:01:47, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: LwIP och säkerhet - Publika nätverk

Inlägg av DanielM »

Java är öppenkällkod nu för tiden och rättigheterna är GPL idag. Dessutom finns det inte bara en java, utan flera.

Jo, RTOS eller någon linux...något som WF200 beskrev.
Det kanske är enklare om jag kör på ett färdigt STM32 LwIP exempel, trots att det är kabel.

Jag är också intresserad utav att bygga PCB :)
Skriv svar