Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av TomasL »

Nej, bara en vänlig notering
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Janson1 »

Lödningarna ser väldigt bra ut på processorn, nästan maskingjorda. Hur har du fått till det så bra? Om man tittar innan rengöring så är det både krokigt och vint...
Om det är samma kort så grattis till ett mycket bra jobb!
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Hur jag har fått till det så bra?

Jag lödde med en rätt grov lödpenna, drack ett glas rött vin och åt chips samtidigt. Det vill säga, tålamod och lugn. :D
Annars så kan jag säga att jag fick en liten genomgång hur man löder enligt vissa standarder. Militärlödning. De bjöd på allt. Även mikroskop. :)

Tackar.
TomasL skrev: 18 december 2020, 23:28:57 Nej, bara en vänlig notering
Du först:
TomasL skrev: 17 december 2020, 19:37:17 Tycker mig kunna se en del lödbryggor på CPUn
Sedan du efter jag visade bilden:
TomasL skrev: 18 december 2020, 20:17:39 Pinne 24 (övre högra hörnet) ser lite dåligt lödd ut.
Du kan ju inte ändra dig. Då faller hela ditt argument om att det ska vara dåligt lött. :mrgreen:
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

Att handlöda enligt kravspec som sätts av diverse militära organisationer är inget som du lär dej på några timmar. Jag har sådan kompetens och det är bara korkat att tro att du fixar det efter några timmars goda råd.
Det är i sej inget problem. Det är en del av en långsam skola där somliga aldrig blir vän med lödverktygen och andra lär sej snabbare.
Mina första lödningar var rena katastrofen. Brist på verktyg och brist i kunskap, men jag har bättrat mej något på senare år. Det som framförallt skiljer är att jag har numera kunskapen att avgöra vad som är bra lödning och därmed kan sätta krav på mej själv.
Det är samma för dej, du får lära dej den långa vägen, inget man fixar efter några goda råd. Det är ingen som har lite vettigt lödkunnande som tror på att några timmars goda råd skiljer de bägge lödningarna.

Det är ingen risk att det är samma person som står för de bägge lödningarna på de bägge processor-bilderna. Både teknik och tenn skiljer och det är inte samma processor.
I ena fallet var det hysterisk övervärme som fick tenndroppar att sprätta och ovanan lyste långt och varje ben ser olika ut i lödningen.
Den andra lödningen är troligen utförd med stencil och blyfri tennpasta, därav att man inte tillfört tenn ovanifrån och det är därför inte heller handlött.
Det finns inga spår av tidigare övervärme.

>Du kan ju inte ändra dig. Då faller hela ditt argument om att det ska vara dåligt lött.
Du är inte ärlig. Det är allt för många här som har kunskap att se att DIN lödning var mindre bra utförd.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Jag vet att man blir inte expert på råd. Men jag har faktiskt lödigt tidigare. Dock hålkort endast.

Lustigt nog så blev min lödning godkänd av de som utbildar inom lödning. Nu talar jag om processorn.

Dessutom ska du alltid ta TomasL's kritik med en nypa salt.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

>Lustigt nog så blev min lödning godkänd
Vi har alla varit nybörjare och vet ungefärlig utvecklingskurva vad gäller hantverket. Vi vet ungefärlig kunskaps-nivå efter en dags löd-träning.
Det är lätt att se att första bilden är utförd av kraftigt nybörjare och vi vet ungefär vad som är att förvänta efter en dags träning.
Att du som nybörjare tror det andra fotot kan misstas för handlödning visar att du är just nybörjare.

Är även handledaren med och intygar något som är falskt, något som han med lätthet borde kunna se skillnad på om han är kunnig inom mjuklödning?

>Dessutom ska du alltid ta TomasL's kritik med en nypa salt.
Om du medvetet försöker blåsa TomasL med salt så riskera du bli att själv saltförgiftad. Han har mer salt än du anar.
Han påpekade en möjlig lödbrygga och skrev inget om förfalskning eftersom du bifogade den i efterhand i ett försök att blåsa honom. Gissar att du kan få en del salt för sådana tilltag.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

E Kafeman skrev: 20 december 2020, 10:20:04 >Lustigt nog så blev min lödning godkänd
Vi har alla varit nybörjare och vet ungefärlig utvecklingskurva vad gäller hantverket. Vi vet ungefärlig kunskaps-nivå efter en dags löd-träning.
Det är lätt att se att första bilden är utförd av kraftigt nybörjare och vi vet ungefär vad som är att förvänta efter en dags träning.
Att du som nybörjare tror det andra fotot kan misstas för handlödning visar att du är just nybörjare.

Är även handledaren med och intygar något som är falskt, något som han med lätthet borde kunna se skillnad på om han är kunnig inom mjuklödning?
Så vad är problemet? Det andra kortet har jag lött helt själv och jag ser inga problem med det.
>Dessutom ska du alltid ta TomasL's kritik med en nypa salt.
Om du medvetet försöker blåsa TomasL med salt så riskera du bli att själv saltförgiftad. Han har mer salt än du anar.
Han påpekade en möjlig lödbrygga och skrev inget om förfalskning eftersom du bifogade den i efterhand i ett försök att blåsa honom. Gissar att du kan få en del salt för sådana tilltag.
Jag blåser ingen, snarare bevisar. Jag är rättvis i mina bedömningar och ödmjuk, men ibland måste man säga ifrån. TomasL är väldigt duktig på att hacka på andra (TomasL citat: "Tycker mig kunna se en del lödbryggor på CPUn "), trots att han är väldigt kunnig och har många års erfarenhet.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

>Så vad är problemet? Det andra kortet har jag lött helt själv och jag ser inga problem med det.
Gratulerar till den utvecklingskurvan,.
Ena dagen stänker lödtennet från nybörjaren, andra dagen har du rensat bort det blyade tennet och lagt på oblyad lödpasta, tagit bort tenn-resterna från gårdagen och reparerat tidigare brännmärken och fastbrända flussrester.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Ja.

För första gången så lödde jag utan mikroskop och pincett. Andra dagen så fick jag låna ett mikroskop och pincett.
Det var många här som påpekade att jag hade använt för mycket tenn och de sa att jag kan använda kopparfläta och göra det snyggare. Det gjorde jag. Jag städade upp efter mig med andra ord :)

Så första gången använde jag:
* För mycket tenn
* Inget mikroskop
* Ingen pincett (använde fingrarna)
* Ingen rengöring
* Inget externt fluss
* Ingen kopparfläta
* Ingen tennsug

Där efter fick jag låna allt ovan och det gick som en dans.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

Vad säjer är att när TomasL påpekade lödningen påstår du att han har fel genom att sedan visa upp en helt annan lödning från nästa dag som är lödd med lödpasta?
Inte särskilt just att blåsa honom.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5773
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av rvl »

DanielM skrev: 20 december 2020, 15:16:04 Så vad är problemet? Det andra kortet har jag lött helt själv och jag ser inga problem med det.
Var dethär det första erkännandet, att det inte är samma kort på bilderna, så som först lät sig påskinas?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Jag pratar om andra kortet, alltså bildkortet som jag laddade upp via mobilen.
Inte PCB-kortet.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

E Kafeman skrev: 20 december 2020, 16:08:50 Vad säjer är att när TomasL påpekade lödningen påstår du att han har fel genom att sedan visa upp en helt annan lödning från nästa dag som är lödd med lödpasta?
Inte särskilt just att blåsa honom.
Men snälla.
Det är samma PCB. Skillnaden är att översta PCB är ej rengjort medan det understa PCB, som är samma PCB, är rengjort.
Bild
Bild
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

>Skillnaden är att översta PCB är ej rengjort medan det understa PCB, som är samma PCB, är rengjort.
Du skriver själv ovan att du gjorde om lödningarna dagen efter med nya verktyg.
På övre bilden syns det blanka blyade tennet i överflöd på CPU-pinnarna och det finns till och med fluss och tenn ovanpå processorn.
På nedre bilden är det lött med tenn-pasta, och lödytan är matt som det brukar se ut när tennet är blyfritt.
Processorn och lödmask är fräscha som en nyponros, inga spår av härjningarna från dagen före.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

E Kafeman skrev: 20 december 2020, 16:50:41 >Skillnaden är att översta PCB är ej rengjort medan det understa PCB, som är samma PCB, är rengjort.
Du skriver själv ovan att du gjorde om lödningarna dagen efter med nya verktyg.
Ja. Men inte på CPU:n. Bara på övriga. Lödningarna blev så bra på CPU:n att jag behövde inte göra något mera.
På övre bilden syns det blanka blyade tennet i överflöd på CPU-pinnarna och det finns till och med fluss och tenn ovanpå processorn.
Notera att kameran är en gammal Samsung S5, och nej. Det är inte överflöd på CPU-pinnarna.
På nedre bilden är det lött med tenn-pasta, och lödytan är matt som det brukar se ut när tennet är blyfritt.
Nej. Jag har blyat tenn.
Processorn och lödmask är fräscha som en nyponros, inga spår av härjningarna från dagen före.
Jag har fått använda rätt verktyg.
Jag bifogar en bild. Notera att jag har lödigt i många år, dock var detta första ytmonterade kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 20 december 2020, 17:06:44, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar