Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Vad tror du om denna för SMD lödning?

https://www.conrad.se/p/basetech-zd-928 ... -c-1491493

10W, enkel, spetsig och billig.
Bara för SMD, vilket jag tänker bara göra.

Annars har jag en lödstation, med lite spetsigare penna, men den använder jag för att löda kablar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

Det var bland det dummaste jag någonsin läst: "Med 10 watts effekt behandlas komponenterna väldigt skonsamt."
Ja det är tvättäkta bottenskrap från källaren i ett kinesisk läger för tvångsarbete. Härligt med en lödpenna som man inte ens erbjuder reservspetsar till. Säjer kanske något om förväntade livslängden.
Det är möjligt pennan duger till mycket men som lödverktyg duger den inget till.
Conrad påstår att deras egenpåhittade märke Basetech är tillverkare men det är totalljug på samma sätt som det andra liket du grävde upp, "Toolcraft" vilket bara är Conrads sätt att skylta om skräp-produkter som inte duger som eget märke.
Zhongdi heter verkliga tillverkaren och det de tillverkar är så uselt att det inte ens försöker sälja sina alster på Aliexpress eller Ebay.

Conrad är dock inte blyga, de skriver vvad som bara det säljer. De har en tryckbar not på sidan "Garanterad originalprodukter". Trycker man där kommer denna text:
Vi är den största leverantören av teknikprodukter i Europa och har över 100 års erfarenhet av att skapa relationer med leverantörer. När du handlar hos oss kan du vara säker på att produkten kommer från sin ursprungliga tillverkare.
Produkten kommer naturligtvis från ursprunglig tillverkare, på annat sätt är det svårt. Det ärt bara tomma ord för de som inte tänker själva. Texten ändrar inte heller på det faktum att Conrad försöker skylta om för att dölja ursprunget. Conrad skulle jag aldrig skicka några pengar till.
Här finns originalet: http://www.china-zhongdi.com/product/52.html


>10W, enkel, spetsig och billig.
Mejselformad spets är vad många föredrar som allround spets för SMD. Spetsiga verktyg överför värme dåligt men med mejsel-form kan man värma hela lödpadden samtidigt.
Men köp du spetsigt, och halvljummen lödpenna, du verkar immun mot råd.

>Vad tror du om denna för SMD lödning?
Att du inte riktigt hänger med på vad jag skriver och att du anstränger dej hårt att bli lurad av skitprodukter genom att MOT ALLA RÅD GÅNG EFTER ANNAN försöker hitta så dåliga verktyg som möjligt att löda med.
Resultatet kommer bli därefter. Inte ens proffs kan göra goda SMD-arbeten med en sådan penna och spets.

Varför håller på på att leta skräp som är förhållandevis dyrt?

>Redan där så rök kinesen
Det är inte Kinesen som verka anstränga sej bli rykt, fattar du inte det?
Varför kan du inte ta ett enda råd utan bara ha huvudet att skjuta på med?

Leta lite till men det blir nog svårt att hitta sämre lödpenna. Min morfar lödde med lödkolv som värmdes i vedspisen i köket och det var billigare men betydligt bättre verktyg som fick löda mycket olika saker, allt från elektronik till bilkylare och den höll i säkert 30 år.
Det är inga arbeten som du kan göra med den lödpennan du hittat, det är riskfritt.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Okej. Tack för massiv information.

Får väll titta på kinesen igen.

Vad tror du om detta?
https://www.banggood.com/sv/Handskit-93 ... y&ID=48036

Ca 1300 kr. Men man får allt med. 4-6 arbetsdagar leveranstid. Får den säkert nästa vecka.

Notera att Banggood har ingen tull.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

>Okej. Tack för massiv information.
Men den informationen biter tydligen inte det minsta. Vet det nu men man lever på hoppet att polletten ska trilla ner någon gång.
Det var en ok lödstation du hittat om du hittat den för 20 år sedan när varmblåsen var mer för att krympa slang och mest hålmonterade komponenter.
Bra att att du får med extra värmeelement. Inte utan anledning då den varmblåsen ofta bränner sönder elementet, vilket du säkert förstår eftersom det ingår reservelement redan i startpaketet
Samma med lödpennan med sitt äldre indirekta uppvärmningselement. En keramisk variant som ibland gick sönder när den som mest behövdes, fast det var ingen reserv med i detta paketet. Det finns däremot billigt att köpa från Kina.
Tullfritt var ett bra argument för att köpa andra-klass.
I övrigt gäller min tidigare rekommendationer på vad som är tillförlitligt och välfungerande.

>Får väll titta på kinesen igen.
Vad är det du tror du tittat på innan? Denna Conrad-tillverkade kvalitets-produkt kanske: http://www.china-zhongdi.com/product/22.html :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska köpa kinesisk lödstation så välj en som passar med spetsar av bra kvalitet.
Exempelvis Ksger T12 är ett bra alternativ som är mycket prisvärt:
https://www.banggood.com/search/ksger.html?from=nav

Då kan man använda både de kinesiska spetsarna som medföljer och original Hakko.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

E Kafeman skrev: 14 december 2020, 18:08:11 >Okej. Tack för massiv information.
Men den informationen biter tydligen inte det minsta. Vet det nu men man lever på hoppet att polletten ska trilla ner någon gång.
Det var en ok lödstation du hittat om du hittat den för 20 år sedan när varmblåsen var mer för att krympa slang och mest hålmonterade komponenter.
Bra att att du får med extra värmeelement. Inte utan anledning då den varmblåsen ofta bränner sönder elementet, vilket du säkert förstår eftersom det ingår reservelement redan i startpaketet
Samma med lödpennan med sitt äldre indirekta uppvärmningselement. En keramisk variant som ibland gick sönder när den som mest behövdes, fast det var ingen reserv med i detta paketet. Det finns däremot billigt att köpa från Kina.
Tullfritt var ett bra argument för att köpa andra-klass.
I övrigt gäller min tidigare rekommendationer på vad som är tillförlitligt och välfungerande.

>Får väll titta på kinesen igen.
Vad är det du tror du tittat på innan? Denna Conrad-tillverkade kvalitets-produkt kanske: http://www.china-zhongdi.com/product/22.html :D
mrfrenzy skrev: 14 december 2020, 18:15:20 Om du ska köpa kinesisk lödstation så välj en som passar med spetsar av bra kvalitet.
Exempelvis Ksger T12 är ett bra alternativ som är mycket prisvärt:
https://www.banggood.com/search/ksger.html?from=nav

Då kan man använda både de kinesiska spetsarna som medföljer och original Hakko.
Så vad tror ni som Admin rekommenderar? Just denna:
https://www.banggood.com/KSGER-T12-STM3 ... mds=search

Den har de spetsar som jag vill ha.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

Ja det är en kusin till den station jag rekommenderade tidigare i en tråd,. Visserligen är din 300 kr dyrare inkluderande samma spetsar men kanske tullfri.
Som du sett i tidigare tråd så är det mycket lödstation för lite pengar, men ställer man höga krav på sina verktyg , finns det stora variationer av dessa verktyg som kan vara svåra att avgöra utan att köpa då varje handlare kan sätta samman sitt lilla paket med ingående delar, ofta mer eller mindre piratkopior av kopior.
Många föredrar det andra handtaget som var i min länk då det ger kortare avstånd mellan handtag och spets. Bra när man precisions-löder men kanske av mindre betydelse för somliga.
Kabeln vill man ha extra mjuk och följsam, då styv kabel kan göra att pennan är mindre följsam. Vet inget om den kabeln du länkar till.

Jobbar man dagligen professionellt med lödning så är priset för lödstationen en marginell kostnad relativt timkostnaden att jobba med dåliga verktyg, så där vill man inte ens ta risken att köpa något som inte är topp-kvalitet i alla delar.
Ska man bara löda händelsevis någon gång ibland kan man bortse från mindre brister men många i forumet löder dagligen med betydligt dyrare verktyg och vet vad som är viktigt och god kvalitet för deras typ av lödning jobbet och ställer högre krav även för sina hobby-verktyg.
En fördel med dessa lödstationer med automatisk temperatur-sänkning och avstängning som fortfarande gör pennan alltid snabbt uppvärmd till rätt temperatur är att det oxiderar/förbrukar spetsarna mycket långsammare jämfört med pennor som står med full värme hela arbetsdagen och minskar behovet att rengöra spetsen pga att den stått uppvärmd en längre stund. Ger bättre lödjobb och man behöver inte köpa ny spets lika ofta.
Det är sådana egenskaper som funnits länge i dyrare lödstationer, ofta 10-20 ggr dyrare eller mer än vad KSGER/Quicko kostar, och i och med lägre priset för dessa är det mer rimligt att köpa även som hobbyist.

Hobbyisten som köper ett bra lödverktyg kommer få glädje av det i många år då man tenderar gilla det lödverktyg som man blir van vid och som fungerar pålitligt, så utslaget kan kostnaden per år kan bli billigare än verktyg som är uppbrända efter 5 lödningar.
Det är individuellt hur stort lödbehov man har och vilka krav man ställer på egna lödjobb. Mångas är nöjda med lödpenna som bara varar några timmar innan den obytbara spetsen tagit slut. Det täcker ändå deras lödbehov för åratal och löder man sällan är oftast insikter om vad som är bra kvalitet på lödningar dåliga så det blir ändå svårt att tillgodogöra sej nyttan med t.ex. bra lödspetsar.
Jag jobbar dagligen med lödning och använder mej av dyrare verktyg men lågpris-Quickon jag köpte överraskade i sin funktion och står alltid igång som extra lödpenna, ständigt beredd när man behöver två pennor samtidigt eller när man ska löda i något gunk som man inte vill bränna sönder dyrare lödspetsar i.

I den lödpenna du länkar till noterar en av recensionerna att aluminium-höljet var ojordat.
För lödpennans del, löder man elektronik känslig för ESD så vill man ha mer eller mindre jordning av spetsen för att inte bygga upp laddning så det är alltid en bra ide att kolla med multimeter om penna och station är jordade eller behöver förses med separat ESD-jordning. Sedan finns säkerhetsaspekter på om ojordade saker kan bli spänningsförande.

Vi är flera som köpt Quickon och sett att just den versionen uppfyllt ovan punkter på hyggligt sätt, med tanke på priset. Hur det ligger till med den du länkade till vet jag inte men den är i vart fall 10 ggr bättre val än dina tidigare förslag.

Skulle du vilja byta lödpenna, kabel, lödspetsar så finns gott om sådant som du kan förbättra efterhand till rimlig kostnad, om du ser behov av förbättringar.

Köp du lödpennan så får du säkert något som kan följa dej i många år.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Du verkar riktigt kunnig inom lödstationer, så jag ger dig friheten att hitta en lödstation till mig för ca 500-1300 kr :)
Banggood fungerar bra också, om inte något annat hittas.

Jag är hobbyist, men man vet aldrig om jag utvecklar mig vidare med lödning om jag köper en lödstation som jag blir bekväm med.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Har fått låna en Weller HWS 40, lödten för att löda.
Hoppas det är bra kontakt och att jag kan löda processorn LQ48.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av mrfrenzy »

Du har alldeles för mycket lödtenn så det är omöjligt att se om lödningarna är bra.

Använd flussmedel och en tredjedel så mycket tenn.
Gör rent efter och ta foto i lite vinkel (som översta bilden) men med skärpa på mosfet.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Jo. Jag vet att det är för mycket. Jobbar på att bli bättre. Har ingen lupp dock. Ögonsyn räcker :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Klas-Kenny »

Tips till nästa gång, vänta med stora hålmonterade komponenter till sist. De tenderar vara väldigt mycket i vägen annars.
Som du troligen märkt av, eftersom du smält lite på kontaktdonen. :)

Jag brukar börja med de svåraste komponenterna, exempelvis processor. För att ha så mycket plats som möjligt att jobba med den. Sen avsluta med de största och enklaste.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Glenn »

DanielM skrev: 15 december 2020, 20:55:44 Jo. Jag vet att det är för mycket. Jobbar på att bli bättre. Har ingen lupp dock. Ögonsyn räcker :)
Kör lödfläta på dom där så blir det nog bra.

Lödfläta är ju precis som fluss A och O när man kör ytmonterat.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Glenn skrev: 16 december 2020, 07:55:03
DanielM skrev: 15 december 2020, 20:55:44 Jo. Jag vet att det är för mycket. Jobbar på att bli bättre. Har ingen lupp dock. Ögonsyn räcker :)
Kör lödfläta på dom där så blir det nog bra.

Lödfläta är ju precis som fluss A och O när man kör ytmonterat.
Jo. Jag har en lödfläta på 2 mm som jag ska använda.
Klas-Kenny skrev: 15 december 2020, 22:19:16 Tips till nästa gång, vänta med stora hålmonterade komponenter till sist. De tenderar vara väldigt mycket i vägen annars.
Som du troligen märkt av, eftersom du smält lite på kontaktdonen. :)

Jag brukar börja med de svåraste komponenterna, exempelvis processor. För att ha så mycket plats som möjligt att jobba med den. Sen avsluta med de största och enklaste.
Jo. Det märkte jag. Nu ska detta bara för eget bruk så det gör inget med en liten skada där :)

Jag ska köra processorn sist. Detta har med att jag anser att processorn är känsligast.
Är PTC motstånden också känsliga att löda?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av TomasL »

Jag ska köra processorn sist. Detta har med att jag anser att processorn är känsligast.
Det är alltid den första jag löder, då den är stökigast, och då vill man ha kortet helt rent från andra hinder.
Skriv svar