Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Hej!

Vad rekommenderar ni?
Lödpenna, dvs en sådan där liten svag för att löda små små komponenter på ett kretskort.
Eller luftpenna som blåser varm luft?

Vad föredrar ni?

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Klas-Kenny »

Så länge det är komponenter med utstickande ben, alltså inte typ DFN/QFN eller BGA så löder jag helst med lödpenna.

Varmluft är väldigt tacksamt för avlödning dock.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Glenn »

Jag använder både och, lite beroende på kapslingar och storlek.

Helst penna, men ibland är det enklare med varmluft.

Precis som klas-kenny så använder jag varmluften mestadels till avlödning av SMD.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

I mitt fall, vad skulle ni rekommendera då? Lödpenna då jag ska löda dit massa komponenter.
Nu har jag valet 0603 och 1206 som storlek och inget mindre eller större. Även SOT-23 har jag valt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av dar303 »

Det gör du med en lödpenna med smal spets, jag föredrar mejselspetsar. Och sedan en bra avlödningsfläta för att ta bort bryggor mellan ben och överskottstenn (förvara den i en lufttät ziploc-påse så den håller!) plus en lupp för avsyning, jag gillar frimärksluppar!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Glenn »

Och fluss på flaska med nål.

Själv gillar jag pannlupp :)
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Flux har jag i min beställning. Lika som flytande tenn och även hållare med förstoringsglas som har lampa i sig. Ja. lödfläta har jag redan.

Men det enda som fattas är lödpenna. Jag har haft rätt många förut av dålig kvalité Dom slutar oftast fungera efter ett tag eller går dom helt plötsligt sönder. Köpte en för 10 kr från Kina en gång i tiden. Den höll 5 gånger, sedan gick den av på mitten. :D Även Kjell och Company's lödpennar är ruggit dåliga

Vad tror ni om denna?
https://www.banggood.com/JCD-8898-2-in- ... rehouse=CN
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av hawkan »

Helst i ugn och lägga på lödpasta mha en stencil.
Annars lödpenna. Avsyning under usb-mikroskop.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av Glenn »

danielm: den där funkar nog, men jag väljer alla dar i veckan en lödpenna från nån av dom stora istället.

Weller, JBC, Pace osv.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Här är en som har både penna och luftvärme. Lågbudget, men fungerar säkert bra om man ska bara löda någon komponent, vilket jag ska göra. Löder sällan.
https://www.banggood.com/JCD-8898-2-in- ... rehouse=CZ
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av rvl »

Hur blev det här? Med 20$ rabatt för nya kunder blir det inte mycket kvar att betala. Värt att kolla upp vad E Kafeman rekommenderade i nån lödverktygstråd också. (Nej, jag har inte länken framför mig jus nu och det är liksom inte "mitt jobb" att gräva fram...)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av jesse »

Om du ska välja mellan lödpenna och luft så välj lödpenna! Lödpennan funkar ju inte med QFN som redan sagts, men det kan man ju undvika att använda. Själv har jag använt lödkolv i alla år.
Det kan bli lite fult i början innan man blivit van att löda ytmonterat. Så här kunde några av mina allra första kort se ut. Inget jag är så stolt över idag, men då var det en stor grej att kunna bygga ett sådant kort.

Senare, när jag kom igång och byggde flera kort så byggde jag mig en lödugn (vanlig bänkugn som jag försåg med styrelektronik, triacar och tempgivare):
Ska man löda i ugn behöver man en pastastencil (jag vet att folk duttar på tennpasta med spruta, men det har aldrig funkat för mig)

Det blir betydligt snyggare och bättre med stencil + ugn. Komponenterna har jag lagt på med pincett:

(Det är nåt fel med hur bilderna visas i inlägget så alla hamnar sist)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

Först länkade varmluften är ok för priset, men lödpennan i kombon är inte ett bra val för lödning av SMD av flera skäl. Främst det stora överhänget, avstånd från handtag till spets som gör att man blir mer darrig och dess numera äldre typ av värmereglering.
En billig och betydligt bättre lödpenna för SMD-arbeten är omskirviet varfor osv i fler nyliga trådar. Sök på Quicko.
Varmluften i bl.a. kombi-länken sakanr avsvalningsfunktion och bränner sönder värmelementet ofta. Elementet är billigt och lätt att byta men det är irriterande att bränna flera om dagen.

Beroende på vad man ska göra, montera hela kort med SMD så är ugn att föredra, varmluftpistol fungerar men lödpenna fungerar dåligt på allt med jordyta undertill, komponetben som inte är synliga från sidan.
Ska man manuellt monter och demontera komponenter, så är lödpaddar och lödmask ofta så tajta att det är svårt att komma åt med lödpenna. En smal spets är bara att glömma, i synnerhet om det är en padd som drar lite värme och det blir dåliga lödningar.
Även vanliga komponenter såsom många drosslar 0402 har i stort inga lödytor annat än ned mot padden. Här är varmluften det enda som fungerar bra.

Jag monterar sällan ett helt SMD-kort men byter ofta komponeter på riktigt trånga kretskort där 0402 ofta är att betrakta som en stor komponent. Det är mest varmluft som gäller. Är överlägset snabbast och lättast att arbeta med.
Om det går så sätter jag varmlufblåsen i en hållare så att jag har bägge händerna fria med kretskortet placerat under mikroskåp. Med två händer fria är det lätt att plocka komponenterna med pincett, tillföra mer fluss eller tenn eller att köra med lödpenna samtidigt med varmluften typ när det är något stort man vill rengöra med lödfläta eller för att löda små lysdioder som annars lätt smälter.

Jag använder en gammal varmluftsblås på 2000W avsedd mer för att svetsa mattor i våtutrymmen. Den ger rikligt med effekt och blir snabbt varm. Skulle jag arbeta med den i handen för tillfälliga komponentmontering hade jag velat ha automatisk start när man tar den från stället och med funktion för att svalna ned värmeelementet innan fläkten stängs av så slipper man bränna värmeelementet så ofta. Det är den funktionen som visas i din första länk.
Ska man köpa en vettig varmluft-station för mer vettigt bruk ska man inte snåla på effekten och det finns i stort bar en variant för rimliga pengar.
Jag delar Rossmanns åsikter i videon nedan och rekommenderar bägge dessa varmblåsar.
Se även hur han arbetar med dessa blåsar och lödpenna för att byta chip:

DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av DanielM »

Jag har inte köpt någon lödstation än då jag avvaktade om fler kommentarer. Nu har det tydligen kommit en kommentar ovan som beskriver att varmluftslödning är att föredra, men man ska köpa en med bra kvalité och inte snåla.
Redan där så rök kinesen.

Så då undrar jag om ni kan rekommendera mig några svenska leverantörer för varmluftslödning?
Är denna bra?
https://www.conrad.se/p/varmluftsstatio ... s&vat=true
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödpenna eller luftpenna för att löda ytmonterat

Inlägg av E Kafeman »

>Redan där så rök kinesen.
Vad gäller rekommenderade varmblåsar och rimligt dyra lödpennar av god kvalitet ryker det inga Kineser hos mej. Vad baserad du påståendet på? Inte något som jag skrivit i vart fall.

Du har nog inte läst mina kommentarer så värst noga. Missade du alla råd i videon också?
Undvik bottenskrapet av lödverktyg. Vad kommenterade jag om effekt? Köp en Quicko lödstation medans du funderar, kostar ju inga stora summor och den räcker långt om du inte ska syssla med (av)lödning av större chip.
Ska du ändå satsa på att kunna göra olika typer av löd-arbeten så behövs bägge varianterna, både varmblås och lödpenna.

Conrads penna påminner om de riktigt billiga varmluftspennorna från Kina fast denna är på väldigt låg effekt, endast 300W med fläkten, och tar långt tid på sej att bli varm om någonsin.
Enda kund-omdömet ger den betyget 2/5 och säjer att den knappast duger att löda med men förvärmning går oftast bra om än instabil i funktion.

Sämsta snarlika varmblåsarna från Kina kostar 300 kr med frakt och då är det ändå med betydligt högre effekt och troligen bättre funktion, samt en billig lödpenna med på köpet: https://www.aliexpress.com/item/32956576900.html

Ja man måste fundera två gånger om varmluften från Conrad och med mina tidigare kommentarer kanske är så dåligt köp som det ser ut som?

Köp en station från Conrad och utvärdera. Han som satte kund-omdömet på den sidan kanske bara hade för höga förväntningar och mina kommentarer samt videon ovan ger dej rådet att INTE köpa dåliga verktyg men med andra behov så är den kanske ett ok köp för dej.
Med tanke på höga priset relativt jämförbara verktyg borde det finnas positiva egenskaper som inte direkt framträder vid första titten.
Skriv svar