Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag blir bara nöjd om något händer. Du förstår min "kravspecifikation" nu? :wink: Mycket av detta är bara till för lärdom.

Men skulle man inte kunna ha PNP + NPN drivare direkt innan? Sedan använder man t.ex. 24V + spänningsdelare för att få ned spänningen till t.ex. 10-15V? Då lär man ju få bra fart på strömmen. :) För det är ju detta allt handlar om...bra fart på strömmen så att kapacitansen hos en MOSFET laddas upp och laddas ur rejält fort?

Det var inte jag som drog upp det där med intelligenta switchar ;) Jag får skylla på TomasL, som lägger in joker-kort i kortleken under spelets gång. :lol:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Klart att det går att konstruera en gate-drivare som gör det ännu bättre om man gärna vill det. Den enkla vägen är att köpa en färdig, gjord för ändamålet.
Men det går såklart också att göra med diskreta komponenter om man absolut vill det.

Men kretsen du visade tidigare i tråden med NPN+PNP emitterföljare lär inte fungera bra. Den kommer inte att ge fulla 3.3V ut. Och om du driver den kopplingen med en högre spänning, så behöver du också höja spänningen som styr transistorernas bas lika mycket.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag förstår hur du tänker. Men så här tänker jag.
När jag applicerar 3.3V på basen hos transistorn, så kommer emitter vara till nuvarande 0.0V, men direkt efter så kommer NPN öppnas så ström åker från kollektor till emitter direkt. När emitter är 0.6-0.7V högre än basen så slutar NPN transistorn att tillföra mer ström.

I den högra figuren så applicerar jag 0V så då är basen 0V och emitter är 4.0V och därmed så öppnas PNP transistorn så strömmen kan dränderas direkt.

Visst förekommer det läckström också, så ingen av transistorerna kommer vara 100% popp-tät. Det kommer alltid vara någon microampere som smyger sig ut lite överallt. 160 ohm resistorn är bara till för att strömmen ska till största del gå till GND, än tillbaka till uC's pinne. Man skulle kunna säkert ha ett 10kOhms motstånd som pull-down på gate hos mosfet, bara för att vara säker på att läckströmmen har en garantiväg.
test.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Du tänker bakvänt.

För på en NPN-transistor måste basen ha 0,7V mer än emittern, för att transistorn ska leda.
I ditt vänstra fall kommer NPN-transistorn att sluta leda när det är omkring 2,6V på utgången.

Och på en PNP-transistor måste basen ha 0,7V mindre än emittern, för att transistorn ska leda.
Så i det högra fallet kommer PNP-transistorn att sluta leda när det är omkring 0,7V på utgången.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Inte bakvänt. Jag tog i för mycket ;)

Jo, jag vet att basen måste vara större än emittern för att transistorn ska leda. OK, 2.6V säger vi. Detta är tillräckligt bra för att en mosfet ska slås på.

Ja. Jag vet att PNP transistorn kommer sluta leda när bas-emitter-skillnaden är 0.7 och mindre. Men tack varje pull-down så kommer det bli 0 volt.

Nu kanske inte detta är det bästa och optimala förslaget att slå på en mosfet. Men för det jag tänker göra, så kommer det säkert duga för min del. Jag kommer inte överstiga 1 kHz känns det som.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Här blir inte hastigheten det största problemet utan den maximala spänningen.
2.6V på Gate är väldigt snålt. Det är precis på gränsen. Kanske kommer det fungera, kanske inte.

Bara driv Gate direkt ifrån processorns utgång istället, det kommer garanterat fungera minst lika bra (bättre) som med de extra transistorerna.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Ja, du har rätt. Jag tror jag gör det och anpassar bättre saker på nästa kort. För nuvarande kan jag väll bara köra ON/OFF, eller like långsam PWM. Det får duga!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Nu tycker jag att det är dax att du läser på och framför allt börjar förstår hur transistorer fungerar... Det blir inte bra annars. Du hade från början ett ev problem, förmodligen ett ickeproblem. Sen börjar du hitta på egna lösningar på detta ev ickeproblem och sen blir det ett problem. 3,3 volt ut från processorn kan du använda om du kör rätt transistorer...
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ktm_micke »

Nu måste jag fråga igen vad ska du styra? Du måste väl veta vad du ska göra för något? Annars känns det rätt meningslöst o hålla på med något sådant projekt.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Borre »

Skit helt i vad för effekt mosfet står att den klarar, det är enbart vad för förlust den klarar av om du kyler den ordentligt, vilket betyder en orimligt stor kylfläns med fläkt. Det har inget med vad för effekt din last i sin tur drar.

Välj en vettigt mosfet bara som klarar tillräcklig spänning och ström du behöver, samt öppnar fullt vid låg gatespänning. Sannolikt fungerar flera av alternativen som kommit upp hittills i tråden.
Då kommer det inte vara några problem att PWMa den direkt från processorn med 3.3V om du bara behöver 1kHz.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ffredrik »

Exakt så.
Men detta är tydligen svårt när man saknar grundläggande kunskaper och erfarenhet.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Daniel: läser du andras trådar på detta forum någon gång? Det finns jätte mycket om liknande saker och hur dom löst sina problem...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av svanted »

Borre skrev: 30 april 2021, 17:18:52 Skit helt i vad för effekt mosfet står att den klarar, det är enbart vad för förlust den klarar av om du kyler den ordentligt, vilket betyder en orimligt stor kylfläns med fläkt. Det har inget med vad för effekt din last i sin tur drar.

Välj en vettigt mosfet bara som klarar tillräcklig spänning och ström du behöver, samt öppnar fullt vid låg gatespänning. Sannolikt fungerar flera av alternativen som kommit upp hittills i tråden.
Då kommer det inte vara några problem att PWMa den direkt från processorn med 3.3V om du bara behöver 1kHz.
Jag menar att om jag har en mosfet som klarar 100W, men jag använder bara 30W. Då har jag god marginal.
nu blir det lite teori...

Daniel...

mosfeten du tänker beställa klarar, max avledning 95W men max ström är 37A och max 80V,
80*37=2960 watt

hur hänger det ihop?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 30 april 2021, 15:56:18 Nu tycker jag att det är dax att du läser på och framför allt börjar förstår hur transistorer fungerar... Det blir inte bra annars. Du hade från början ett ev problem, förmodligen ett ickeproblem. Sen börjar du hitta på egna lösningar på detta ev ickeproblem och sen blir det ett problem. 3,3 volt ut från processorn kan du använda om du kör rätt transistorer...
Jag vet hur en transistor fungerar. Jag kanske är dock inte lika skarp på den dynamiska delen av en transistor dock.
ktm_micke skrev: 30 april 2021, 16:48:52 Nu måste jag fråga igen vad ska du styra? Du måste väl veta vad du ska göra för något? Annars känns det rätt meningslöst o hålla på med något sådant projekt.
Jag tänkte styra en propotionalventil, alltså en solonidmagnet.
Borre skrev: 30 april 2021, 17:18:52 Skit helt i vad för effekt mosfet står att den klarar, det är enbart vad för förlust den klarar av om du kyler den ordentligt, vilket betyder en orimligt stor kylfläns med fläkt. Det har inget med vad för effekt din last i sin tur drar.

Välj en vettigt mosfet bara som klarar tillräcklig spänning och ström du behöver, samt öppnar fullt vid låg gatespänning. Sannolikt fungerar flera av alternativen som kommit upp hittills i tråden.
Då kommer det inte vara några problem att PWMa den direkt från processorn med 3.3V om du bara behöver 1kHz.
Janson1 skrev: 1 maj 2021, 06:40:10 Daniel: läser du andras trådar på detta forum någon gång? Det finns jätte mycket om liknande saker och hur dom löst sina problem...
Det enda jag har sett är att vissa har en liten gate-motstånd innan och sedan kör dom som vanligt. Jag körde med ett 1 kOhm motstånd på gate. Detta tror jag var lite mycket dock!
svanted skrev: 1 maj 2021, 07:01:00
Borre skrev: 30 april 2021, 17:18:52 Skit helt i vad för effekt mosfet står att den klarar, det är enbart vad för förlust den klarar av om du kyler den ordentligt, vilket betyder en orimligt stor kylfläns med fläkt. Det har inget med vad för effekt din last i sin tur drar.

Välj en vettigt mosfet bara som klarar tillräcklig spänning och ström du behöver, samt öppnar fullt vid låg gatespänning. Sannolikt fungerar flera av alternativen som kommit upp hittills i tråden.
Då kommer det inte vara några problem att PWMa den direkt från processorn med 3.3V om du bara behöver 1kHz.
Jag menar att om jag har en mosfet som klarar 100W, men jag använder bara 30W. Då har jag god marginal.
nu blir det lite teori...

Daniel...

mosfeten du tänker beställa klarar, max avledning 95W men max ström är 37A och max 80V,
80*37=2960 watt

hur hänger det ihop?
Det är väll snarare så att 80V är den maximala spänningen som den kan klara utav vid 0V på gate.
37A är den maximala ström den kan klara utav vid 0V spänningsfall på mosfet, dvs idealiskt gate är full öppen.
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ktm_micke »

Du ska alltså styra en proportionalventil bra men den måste väl vara till något?
Jag byggde en styrning också till proportionalventiler men det var något konkret de sitter i en BMW dubbelkopplingslåda hade lite jox innan jag hittade rätt frekvens på PWM signalen för att få ventilerna att öppna o stänga som jag ville.
Jag skrev lite här på forumet då jag höll på med den.
viewtopic.php?t=97768
Skriv svar